Opkast og afføring!
Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 16-06-03 07:50

Hejsa.

Jeg har lige 2 ting jeg må spørge om.

Det første er vedr. opkast!
Jeg har nu været ude for at Tessa 2 gange inden for en uges tid har kastet
hele sin morgenmad op. Den er mere eller mindre ufordøjet og man kan
tydligt se at hun ikke tygger den særlig meget. Hun virker ikke sløj,
hverken før eller efter hun har kastet op. Det er ikke forbundet med vild
leg eller en lang gå tur. Hun kan ligge lige så stille på gulvet og så
pludselig gylpe/kaste hele morgenmaden op.
Jeg kan lige for en god orden skyld fortælle at hun får 100 gr. tørfoder,
blødt op i vand med en smule leverpostej i til morgenmad.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad det evt. kan skyldes?

Det andet er vedr. afføring og spisning deraf!
Når vi går tur er vi konstant nød til at holde øje med Tessa. Hun finder
pludselig en anden hunds afføring som hun straks begynder at æde. Hun æder
også sin egen afføring, hvis hun har lavet mens vi har været væk.

Hvordan vænner man hende af med det og hvorfor i al verden gør hun det?

Jeg håber i lige har tid til at svare (det plejer i jo) c",)

Mvh.

Kenneth (Tessas far)

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 16-06-03 08:25

Hej Kenneth

Det med at spise afførringen findes der en masse mere eller mindre brugbare
råd for, men det vil jeg ikke kaste mig ud i, da jeg heldigvis ikke har
erfaring inden for det. Dog har jeg hørt rygter om at det betyder hunden
mangler nogen vitaminer, men om det holder stik ved jeg ikke... Du kan jo
evt. prøve at gi' hende animin i en tid og se om det skulle hjælpe, for er
det mangel på et vitamin kan det være det er i Animin. ...Ellers må vi
starte en fodre-debat igen! Det kan jo være nogen har erfaring med
hømhøm-spisning contra fodder! *GG*

Det med maden... Du kan forsøge flere ting, men det er helt klart at maden
skal serveres så den bliver spist langsommere. Det er tit at hundene ikke
gidder "belejlige" sig med at tygge det opblødte... Det har jo alligevel
synke-konsistens! Du kan evt. opbløde ½-delen og gi' hende de sidste 50
g. tørt. Det opblødte og det tøre blandes så sammen. Hvis du så lader være
at blande leverpostej i er det jo ikke så indebydende at hun hugger det i
sig. Du kan også prøve at gi' hende maden i en af de skvulp-fri skåle. Så
skal hun jo arbejde lidt for at få den. En anden ting er at du selv kan røre
maden op så den bliver til små stykker og ikke de store opblødte piller.
Sidst men ikke mindst den der nok er de flestes favourit... Maden ud over
græsset! Så bliver hun også aktiveret på en sund måde.

Du kan jo vælge at skifte lidt imellem de forskellige serverings-måder. Så
kommer der også lidt afveksling i maden for hende.

Held og lykke med hende

--
Rinnie

Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)
Se mine dejlige hunde på:
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 16-06-03 12:06

> Hej Kenneth

Hej Rinnie.

> [...]
> det mangel på et vitamin kan det være det er i Animin. ...Ellers må vi
> starte en fodre-debat igen! Det kan jo være nogen har erfaring med

Jeg vil prøve at give hende animin og se om det afhjælper problemet. Vi
skifter dog snart fra Eukanuba til Olivers, så kan det være at det stopper!?

> [...]
> Sidst men ikke mindst den der nok er de flestes favourit... Maden ud over
> græsset! Så bliver hun også aktiveret på en sund måde.

Du har nok ret i at hun spiser ALT for hurtigt. Det lyder næsten som om at
hun drikker maden. Vi vil prøve at bløde det mindre op og så få hende til
at sætte tempoet lidt ned når hun spiser. Vi må så også lige prøve at f.eks
give hende 50 gr. opblødt og 50 gr. spredt ud på gulvet. Jeg undre mig bare
over at det _kun_ sker om morgenen.
Hvis vi udelader leverpostejen, så gider hun ikke spise! Det var derfor vi
startede på det.

> Du kan jo vælge at skifte lidt imellem de forskellige serverings-måder. Så
> kommer der også lidt afveksling i maden for hende.

Det vil jeg gøre.

> Held og lykke med hende

Tak.

Fra : Jernladyen

Dato : 16-06-03 11:25

"\(: MarlboroMan :\)" skrev d. 16-06-03 07:50 dette indlæg :
> [...]

> også sin egen afføring, hvis hun har lavet mens vi har været væk.
>
> Hvordan vænner man hende af med det og hvorfor i al verden gør hun

Hej Kenneth.
Ang. at æde sin egen afføring, kan man få nogle piller på apoteket, der
får dem til at stoppe. Jeg har nogen ligggende, der aldrig er brugt af.
Hvis du giver mig din adresse, kan jeg sende dem til dig.
Ang. opkastningerne, ville jeg nok kontakte dyrlægen. Vi havde en kat
der gjorde det samme. Hun havde en enorm udposning på spiserøret, lige
foran mavesækken.
Håber, du finder ud af det.
Venlig hilsen
Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 16-06-03 12:10

> Hej Kenneth.

Hej Jette.

> Ang. at æde sin egen afføring, kan man få nogle piller på apoteket, der
> får dem til at stoppe. Jeg har nogen ligggende, der aldrig er brugt af.
> Hvis du giver mig din adresse, kan jeg sende dem til dig.

Hmmm, det lyder som om det måske er et vitamintilskud eller noget. Kunne du
evt. fortælle mig hvad de hedder, så jeg kan undersøge det?

> Ang. opkastningerne, ville jeg nok kontakte dyrlægen. Vi havde en kat
> der gjorde det samme. Hun havde en enorm udposning på spiserøret, lige
> foran mavesækken.

Vi var til dyrelægen i sidste uge, hvor hun fik sin sidste vaccine for i år.
Da fortalte vi hende om den ene opkastning. Hun mærkede efter forskellige
steder og sagde at hvis det ikke var noget der skete ved hver måltid, så var
det højst sandsynligt noget hun havde spist som gjorde hun kastede op. Nu
holder vi selvfølgelig øje med hende og fortsætter det, trods vores indsats
for at få hende til at spise "ordentligt" så snakker vi med lægen igen.

> Håber, du finder ud af det.

Det gør jeg også c",)

> Venlig hilsen
> Jette

Mvh.

Kenneth (Tessas far)

Fra : Jernladyen

Dato : 16-06-03 12:32

"\(: MarlboroMan :\)" skrev d. 16-06-03 12:10 dette indlæg :

> Hej Jette.

> Hmmm, det lyder som om det måske er et vitamintilskud eller noget.
Kunne du
> evt. fortælle mig hvad de hedder, så jeg kan undersøge det?

Ak, jeg har lovet for meget. Jeg var lige nede og kigge, men de var der
slet ikke mere. Men det var ikke vitaminer, det var et eller andet, så
deres afføring smager/lugter grimt. Men de koster en del. For et par år
siden gav jeg over 100 kr for et glas på ca. 4 cm.

> [...]
indsats
> for at få hende til at spise "ordentligt" så snakker vi med lægen

Hvis i har en have, eller adgang til et frit græsareal, er det en god
idé at sprede hendes foder ud der, så hun skal snuse sig frem til det.
Men så skal det jo altså ikke blødes op. Det både gør at hun spiser
væsentlig langsommere, og også at hun bruger sin næse/hjerne. Det var et
råd vi fik til hundetræning, da vi begyndte med vores gamle hund, da hun
var hvalp.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 16-06-03 12:51

> [...]
> deres afføring smager/lugter grimt. Men de koster en del. For et par år
> siden gav jeg over 100 kr for et glas på ca. 4 cm.

Det er helt ok. Vi prøver til at starte med at give hende animin som
foreslået af Rinnie. Virker det ikke, må vi tage andre metoder i brug.

> [...]
> væsentlig langsommere, og også at hun bruger sin næse/hjerne. Det var et
> råd vi fik til hundetræning, da vi begyndte med vores gamle hund, da hun

Det råd har vi også fået. Det virker i nogen grad. Problemet er at når hun
har spist ca. 50 gr. så GIDER hun ikke mere. Der er for mange forstyrrelser
her hvor vi bor. Vi har ikke selv have da vi bor i lejlighed.

> Hilsen Jette

Mvh.

Kenneth (Tessas far)

Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 16-06-03 13:12

Hejsa.
Ang opkast, vores hund frenprovokere nogen gange opkast ved at spise græs og
det er helt normalt, men ellers har jeg ik så meget forstand på det.
Grunden til at den spiser afføring er højst sandsynelig fordi hun mangler
salt. Hæld lidt salt på hendes mad så tror jeg hun holder op.
MVH Vibeke
"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i
en meddelelse news:3eed68a9$0$83049$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 17-06-03 11:07

Lige en lille opfølgning.

Vi har nu sørget for at Tessa IKKE sluger sin morgenmad ved at bløde det
mindre op. Nu er det TØRfoder med lidt vand og ikke vand med tørfoder.

Mht. spiseriet af afføring kan jeg kun sige at vi nu er mere påpasselige,
giver hende lidt salt i made og så må tiden vise om det hjælper. Det er
muligvis bare en overgang.

Tak for jeres hjælp endnu engang = )

Mvh.

Kenneth (Tessas far)