Kip: Kildested?
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 15-06-03 21:15

Jeg er i gang med at indtaste folketællinger til DDA i WinKip fra
Varpelev sogn 1916 og 1921 efter egne mikrokort.

I dokumentationen skal jeg skrive, hvad de er indtastet efter, og det
er vel bare "mikrokort", ikke? Skal man også skrive kortenes numre?

Men hvad skal jeg skrive i rubrikken Kildested? Jeg har købt dem hos
Landsarkivet i Viborg via nettet og telefon, så jeg er faktisk ikke
klar over, hvor de findes offentligt tilgængelige.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 15-06-03 21:43

On Sun, 15 Jun 2003 22:14:55 +0200, Kirsten Bjorneboe
<varpelev-delete@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Landsarkivet i Viborg via nettet og telefon, så jeg er faktisk ikke
>klar over, hvor de findes offentligt tilgængelige.

Kildested er stednavnet sådan som det er skrevet i kilden.

Det illustreres vist nemmest med et eksempel. Vi bruger jo en
standardiseret, stavemåde for sogne og tilsvarende inddeling af amter,
herreder m.v., som i hovedsagen bygger på Trap V. Ifølge den ligger
Skjød sogn f.eks. i Houlbjerg herred, Viborg amt.

Men i FT-1787 står der øverst på siden "Schiød Sogn under Dronningborg
Amt". Sådan var det og stavedes det nemlig i 1787. Det skal så skrives
under Kildestednavn - præcis som det står med den gamle stavemåde og
den på den tid gældende inddeling.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 15-06-03 22:10

On Sun, 15 Jun 2003 22:43:10 +0200, Lars J. Helbo <lars@salldata.dk>
wrote:

>Kildested er stednavnet sådan som det er skrevet i kilden.

Hmmm... i min WinKip hedder den rubrik, du omtaler, "kildestednavn".

"Kildested" finder jeg vist nok kun i dokumentar-dialogboksen, den
hvor jeg skriver oplysninger om det materiale jeg indsender. I de 12
sogne, jeg har indtastet fra Hammer Herred, skulle jeg skrive, at
kilden (en xeroxkopibog) befandt sig hos DDA i Odense. Og det er
angivelse af kildestedet i dokumentationen, jeg mener.

Eller tager jeg fejl? Det håber jeg ikke :-/

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Hans Martin Laustsen

Dato : 15-06-03 22:45

On Sun, 15 Jun 2003 23:10:14 +0200, Kirsten Bjorneboe
> [...]

>kilden (en xeroxkopibog) befandt sig hos DDA i Odense. Og det er
>angivelse af kildestedet i dokumentationen, jeg mener.
Når du ejer M-kort skriver du "hos indtaster", hvis det er lånte kort
skrivers der hvor de normat opholder sig.

Venlig hilsen

Hans Martin Laustsen

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 16-06-03 09:41

On Sun, 15 Jun 2003 23:44:49 +0200, Hans Martin Laustsen
<laustsen@adslhome.dk> wrote:

>Når du ejer M-kort skriver du "hos indtaster", hvis det er lånte kort
>skrivers der hvor de normat opholder sig.

Tak! Jo, jeg ejer m-kortene. Jeg var simpelt hen ikke sikker på, om
jeg måtte skrive det, eller om jeg skulle angive et eller andet sted,
hvor en eventuel senere bruger kunne checke det skrevne.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Varla

Dato : 15-06-03 22:11

"Lars J. Helbo" skrev d. 15-06-03 21:43 dette indlæg :

> [...]
> Amt". Sådan var det og stavedes det nemlig i 1787. Det skal så skrives
> under Kildestednavn - præcis som det står med den gamle stavemåde og

Ifølge min excel-database skrives det således:

Skjød Sogn (Skjød) Houlbjerg herred, Viborg amt

mvh Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-06-03 11:14

Kirsten Bjorneboe <varpelev-delete@tdcadsl.dk> skrev Sun, 15 Jun 2003
22:14:55 +0200

>I dokumentationen skal jeg skrive, hvad de er indtastet efter, og det
>er vel bare "mikrokort", ikke? Skal man også skrive kortenes numre?

I dokumentationen skal du bare skrive *hvad* du har indtaste efter og
*hvor* materialet normalt befinder sig. Feks. Microkort;Hos Indtaster

Kortnumre og gerne også folionumre kan du med fordel skrive i rubrikken
"Kildehenvisning". Det er efter min mening eet af de vigtigste felter i
en indtastning - idet det er den der giver den hurtige vej til kilden
når slutbrugeren selv skal checke det.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 16-06-03 13:00

On Mon, 16 Jun 2003 12:14:07 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>I dokumentationen skal du bare skrive *hvad* du har indtaste efter og
>*hvor* materialet normalt befinder sig. Feks. Microkort;Hos Indtaster

Tak!

> [...]
>"Kildehenvisning". Det er efter min mening eet af de vigtigste felter i
>en indtastning - idet det er den der giver den hurtige vej til kilden

God ide - og meget nemt at gøre her, for alle personer står på et
eneste kort

Venlig hilsen
Kirsten