Messagebox position
Fra : Harald

Dato : 15-06-03 19:18

Hej

Kan man sætte position på Application.MessageBox? Jeg har en MDI app. og vil
egentlig gerne have at MessageBox´en bliver centreret i forhold til det
aktuelle MDI vindue.

Mvh
HK

Fra : Klaus Petersen

Dato : 15-06-03 19:35

> Kan man sætte position på Application.MessageBox?

Umiddelbart nej.

MessageBox benytter sig af windows api kommandoen, MessageBox, der ikke har
parametrer som kan styre positionen på den.

Selvfølgelig ville man nok kunne lave et hack, der gør det muligt.

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 15-06-03 21:41

"Harald" <news@kroning.dk> wrote:

> [...]
>egentlig gerne have at MessageBox´en bliver centreret i forhold til det

Som der er skrevet i denne tråd så gør man det ikke bare lige med MessageBox.

Men check om MessageDlg eller MessageDlgPos ikke kan bruges.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Harald

Dato : 15-06-03 22:18

"Ove Kjeldgaard" <ok@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> Som der er skrevet i denne tråd så gør man det ikke bare lige med
MessageBox.

> Men check om MessageDlg eller MessageDlgPos ikke kan bruges.

Der er 2 problemer med MessageDlg, Ja, Nej osv. knapper vises ikke på dansk
og den understøtter ikke XP Manifest.

Mvh
HK

Fra : Harald

Dato : 17-06-03 06:53

"Harald" <news@kroning.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vil
> egentlig gerne have at MessageBox´en bliver centreret i forhold til det

I behøver ikke ligge søvnløs mere over det, har fundet en løsning.

/HK

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 17-06-03 16:53

"Harald" <news@kroning.dk> wrote:

>I behøver ikke ligge søvnløs mere over det, har fundet en løsning.

Må vi ikke høre lidt om løsningen?

Fra : Harald

Dato : 18-06-03 12:26

> Må vi ikke høre lidt om løsningen?

Jo, alle mine MDI forme er baseret på en MDIGrundForm og i denne har jeg
følgende:

const
mbMessage = WM_USER+10;
-----------

p_msgCaption: PChar;
procedure ChangeMessageBoxPosition(var Msg: TMessage); message
mbMessage;

function MDIMessageBox(const Text, Caption: PChar; Flags: Longint =
MB_OK): Integer;
--------------

og de 2 funktioner:

function TMDIGrundForm.MDIMessageBox(const Text, Caption: PChar; Flags:
Longint = MB_OK): Integer;
begin
PostMessage(Handle, mbMessage, 0, 0);
p_msgCaption:=Caption;
result:=Application.MessageBox(Text, p_msgCaption, Flags);
end;

procedure TMDIGrundForm.ChangeMessageBoxPosition(var Msg: TMessage);
var
MbHwnd: longword;
MbRect: TRect;
x, y, w, h: integer;
Point : TPoint;
begin
MbHwnd:=FindWindow(MAKEINTRESOURCE(WC_DIALOG), p_msgCaption);
if (MbHwnd<>0) then
begin
Point.X:=0;Point.Y:=0;
Point:=ClientToScreen(Point);

GetWindowRect(MBHWnd, MBRect);
w:=MbRect.Right-MbRect.Left;
h:=MbRect.Bottom-MbRect.Top;

// center horzontal
x:=Point.X+((Width-w) div 2);
// keep on screen
if x<0 then
x:=0
else
if x+w>Screen.Width then
x:=Screen.Width-w;

//center vertical
y:=Point.Y+((Height-h) div 2);
// keep on screen
if y<0 then
y:=0
else
if y+h>Screen.Height then
y:=Screen.Height-h;
// set new windows position
SetWindowPos(MBHWnd, 0, x, y, 0, 0, SWP_NOACTIVATE or SWP_NOSIZE or
SWP_NOZORDER);
end;
end;

og så er det bare at skrive f.eks.

if MDIMessageBox('Ønsker du at slette aktuelle kunde?','Spørgsmål',MB_YESNO
or MB_ICONQUESTION or MB_DEFBUTTON2)=IDYes then
.. gør ting

Mvh
HK