Flensborg familier
Fra : Lykke Juhler

Dato : 15-06-03 17:18

Hej

Det var da utroligt som de Flensborg familier hører sammen, -man cykler
rundt i de samme navne........

Er der nogen der kender adressen på en nordtysk Nyhedsgruppe for
slægtsforskning?

Hilsen Lykke Juhler
fam.juhler@tcnmail.dk

Fra : Ulla

Dato : 15-06-03 17:44

Adresse til en Tysk data base.
Ahnenforschung.Net
Wissens-Datenbanken:
http://ahnenforschung.net/wissen/
http://fernabfrage.ahnenforschung.net/

Med Venlig hilsen
Ulla Elisa

Fra : Ulla

Dato : 15-06-03 17:47

Jeg glemte i farten denne adresse
soc.genealogy.german
--
Med Venlig hilsen
Ulla Elisa

Fra : Inger Buchard

Dato : 15-06-03 19:04

> [...]
> rundt i de samme navne........
>
> Er der nogen der kender adressen på en nordtysk Nyhedsgruppe for

Meld dig til mailinglisten FamNord
http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/famnord

Inger Buchard

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 15-06-03 19:49

Lykke Juhler wrote:

> [...]
>rundt i de samme navne........
>
>Er der nogen der kender adressen på en nordtysk Nyhedsgruppe for

Jeg tror dog at disse gamle Flensborg-borgerslægter har mindst ligeså
mange efterkommere i Danmark som i Tyskland. Meget af det litteratur der
er om dem er på dansk.

Du kender vist allerede min side

http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch

afsn.
1.11 LORCK <http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_11.html>, 1.12
SCHWENSEN <http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_12.html>, 1.13
VON LUTTEN <http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_13.html>, 1.14
NACK <http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_14.html>, 1.15 HOYER
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_15.html>, 1.16 HOYER
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_16.html>, 1.17 VON SCHACK
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_17.html>, 1.18 OUTZEN
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_18.html>, 1.19 BENNICH
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_19.html>, 1.20 HOLST
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_20.html>, 1.21 WULFF
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_21.html>, 1.22 PAYSEN
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_22.html>, 1.23 HAICKSEN
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_23.html>, 1.24 KETEL
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_24.html>, 1.25 FINCK
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_25.html>, 1.26 UP DER HEIDE
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_26.html>, 1.27 TOR SMEDE
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_27.html>, 1.28 LORENTZEN
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_28.html>, 1.29 LORENTZEN
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_29.html>, 1.30 CALLISEN
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_30.html>, 1.31 LANGE
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_31.html>, 1.32 FINCKE
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_32.html>, 1.33 FINCK
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_33.html>, 1.34 TOR SMEDE
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_34.html>, 1.35 VETTE
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_35.html>, 1.36 LORCH
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_36.html>, 1.37 VON ANDERSEN
<http://tom.brondsted.dk/genealogi/fridsch/1_37.html>

mange hilsner
tom

Fra : Lykke Juhler

Dato : 15-06-03 20:23

> Jeg tror dog at disse gamle Flensborg-borgerslægter har mindst ligeså
> mange efterkommere i Danmark som i Tyskland. Meget af det litteratur der
> [...]

Tak, til Jer der svarede så hurtigt. Jeg vil prøve de forskellige svar.

Du har ret Tom, -det hele hænger jo sammen som ærtehalm, -både i Tyskland og
i Danmark.

Men jeg mangler to sammenhæng, -og har endnu ikke fundet en der kan fortælle
mig hvordan de er.

Jeg har heller ikke haft tid til at køre til LAA for at se slægtstavlen over
familien Vette, -svaret er højst sandsynligt der.

Jeg mangler at finde på skrift, -at Evert (Eberhart) Vette, rektor ved
Flensborg Latinskole, -er søn af Evert Vette der var Borgmester i Flensborg.
Flere navnesammenfald tyder i den retning, -men ingen af de bøger jeg har
prøvet af på dansk eller tysk giver svaret.

Samtidig mangler jeg svar på, om Joachim Daniel Sternsdorf, -som var Cantor
ved Flensborg Latinskole, -havde et Oldebarn der hed Christen Hansen
Sternsdorf, -
Barnebarnet blev hvertfald gift med en Hansen, -så muligheden er der. Men
der skal jeg nok i en kirkebog.

Det er såmænd ikke fordi jeg vil "nasse" på andres arbejde men da der ligger
så mange oplysninger om ovennævnte familier, som der gør (bl.a. på din
særdeles hjælpsomme side) ja så er det da dumt at jeg spilder krudt på de
ting den dag jeg får 3 sølle timer på arkivet.
Hvis jeg istedet kunne være så heldig at finde nye oplysninger vi alle kunne
få glæde af.

Derfor vil jeg i kontakt med tyskere så vel som danskere, -der kender til
alle disse indgiftede familier.

Hvis mine formodninger kommer til at hænge sammen, -ja så er det faktisk
både min mand og min far, -der stammer fra Flensborgs "bedre" borgerskab.
Det synes jeg er lidt sjovt.

De bedste hilsener fra

Lykke
fam.juhler@tcnmail.dk

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 15-06-03 22:04

Lykke Juhler wrote:

> [...]
>særdeles hjælpsomme side) ja så er det da dumt at jeg spilder krudt på de
>ting den dag jeg får 3 sølle timer på arkivet.

"nasse" er for mig - og mange andre - et fremmedord i denne sammenhæng.
Man bruger, kontrollerer, supplerer hinanden. Jeg kiggede lige i
Hjelholt, Holger: Flensborg Bys Historie, Kbh. 1953. Dér er IKKE svar på
dit spørgsmål. Så er der også Aage Bonde og Johan Hvidtfeldt:
Personalhistoriske oplysninger om borgmestre, rådmænd, byfogeder og
byskrivere i Flensborg 1550-1848, 1961. Den har jeg bestilt til hjemlån.
Vette er jo oprindelig fra Osnabrück hvor Jürgen så i slutningen af
1500-tallet er indvandret til Flensborg. kan det tidsmæssigt passe at
din borgmester Eberhard V. er efterkommer af Jürgen? Det andet
slægtsnavn Sternsdorf er jeg ikke stødt på.

/tb

Fra : Lykke Juhler

Dato : 15-06-03 22:38

"> >
> [...]
> din borgmester Eberhard V. er efterkommer af Jürgen? Det andet
> slægtsnavn Sternsdorf er jeg ikke stødt på.

Borgmesteren Evert (Eberhard) Vette, er søn af Købmand og krydderihandler
Evert Vette, født i Osnabrück, -formentlig bror til Cordt Vette, -hvis søn
er Jürgen Vette som også endte i Flensburg.

"Indvandrerne" i Flensburg var gode til at hale familiemedlemmer op til
Flensburg, -da det (vist nok) var en by i fremgang, hvor Osnabrück blev
hærget af krig, brand, og pest.

Personalhistoriske oplysninger om Borgmestre m.m. i Flensburg, har jeg
liggende på mit bord. Den giver rigtig mange gode oplysninger. Jeg laver
gerne opslag hvis nogen mangler oplysninger.

Der er rigtig mange familierelationer nævnt.

Joachim Daniel Sternsdorf kommer fra Mecklenburg og blev Cantor ved
Latinskolen ca. 1710, samtidig blev han gift med Ingeburg Vette, der er
datter Rektor Eberhard Vette.
I "Gejstligheden i Slesvig og Holsten" (tror jeg den hedder) er nævnt endnu
en (nej flere) Eberhardt Vette, som var Præst i Munkebrarup, ----han var
bror til Ingeburg Vette.

Lige nu tærsker jeg gennem "Flensborg bys historie" som du også nævnte samt
ovennævnte 2 bøger, -og det er nødvendigt at tegne adskillige træer for at
finde en sammenhæng og holde tungen lige i munden.

Idag var jeg i Flensburg og så i st. Marie Kirke et epitaphie af Købmand
Evert Vette med familie. Han havde 5 børn (jeg har kun1) så der er lang vej
endnu.

Jeg bliver nød til at køre til Aabenraa en dag når jeg får ferie. Uden den
stamtavle over Vetterne som Olaus Moller har lavet får jeg nok ikke besvaret
mine spørgsmål.

Sov godt

Hilsen Lykke