Om heste og forsikring.
Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 15-06-03 16:16

      Halløj dér =)

   Jeg står i en situation hvor jeg måske skal til at købe en
ældre hest jeg har haft part på et stykke tid. Og i den forbindelse
skal hesten naturligvis undersøges af dyrlægen. Godt nok kender jeg
hesten godt - men jeg vli lige være sikker på at jeg ikke køber mig
til flerer problemer end godt er ;)
   Men noget helt andet jeg osse er kommet i tanke om er at det
altså kan blive dyrt dyrt hvis hesten kommer alvorligt til skade og
skal behandles. Derfor vil jeg gerne forsikre hesten. Desværre har
ejeren opsagt forsikringen på den så den kan jeg ikke overtage og
problemer bliver så at hesten nu er omkring 17 - kan man overhovedet
få forsikret så gammel en hest? Bare jeg kan få ham sygeforsikret så
er jeg glad. Hvad koster sådan noget? Og hvor bliver man dækket bedst?
=) Nogen god forslag? =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anet

Dato : 15-06-03 16:40

> [...]
> få forsikret så gammel en hest? Bare jeg kan få ham sygeforsikret så
> er jeg glad. Hvad koster sådan noget? Og hvor bliver man dækket bedst?

(klip)

Hej Trine

Jeg ved ikke lige om det kan betale sig for dig at få den forsikret forstået
på den måde. At en hesteforsikring med død og uanvendelighed den koster for
en stor hest og beløb 20.000 ca. små 2000 kroner om året. Codan forsikrer
heste op til 30.000 kroner uden dyrlægeundersøgelse. Andre selskaber kræver
dyrlægeundersøgelse. Om din hest kan sygeforsikres det stiller jeg mig
tvivlende over for da han er så gammel.

Jeg har selv stået i en lidt tilsvarende situation med tre heste. en på 13
år, en på 14 år og en på 15 år. Jeg har ikke forsikring på nogen af dem
mere. Det kan simpelthen ikke betale sig for jeg skal give små 4000-6000
kroner om året for dem alle tre og ja...de har jo en pæn alder og bliver en
af dem uridbare ja...så er det jo det og jeg må finde penge til en ny hest
igen. Men det er jo lidt et valg at tage...ja, jeg har prøvet at miste en
hest af tarmslyng og fik forsikringspengene udbetalt. Men du kan jo selv
vejre for og imod med det.
Det var bare lidt oplysninger som jeg kender dem.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Anet

Dato : 15-06-03 16:53

..ja, jeg har prøvet at miste en
> hest af tarmslyng og fik forsikringspengene udbetalt. >

(klip)

jeg kan da lige tilføje at den hest jeg mistede pga. tarmslyng var forsikret
i Codan og jeg fik pengene en lille uges tid efter at hesten var død. Der
var ingen problemer i at få pengene udbetalt. Jeg fik bare min dyrlæge til
at skrive et notat om hvad hesten var død af og hvorfor den var aflivet.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-06-03 07:56

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:
> [...]
> ejeren opsagt forsikringen på den så den kan jeg ikke overtage og
> problemer bliver så at hesten nu er omkring 17 - kan man overhovedet

Ja, sagtens. Men der er vistnok noget med at man kun kan få udbetalt en del af
beløbet når de når over en vis alder. Jeg kender ikke satserne i hovedet, men
det kunne f.eks. være 80% af forsikringssummen når den bliver over 20 år,
eller sådan noget.

> Bare jeg kan få ham sygeforsikret så
> er jeg glad.

Mener du livsforsikret?

> Hvad koster sådan noget?

Livsforsikring kan fåes til omkring 3%, livs- og uanvendelighedsforsikring for
omkring 5%.

> Og hvor bliver man dækket bedst?

Jeg vil tro, at de dækker ca. lige godt allesammen. Vi bruge Tryg, og har kun
været tilfredse. (Selvom de er lidt sløve når vi melder heste til/fra vores
forsikring).

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 16-06-03 21:03

On Mon, 16 Jun 2003 08:55:46 +0200, Dennis Thrysøe
<dennis@geysirheste.dk> wrote:

> [...]
>det kunne f.eks. være 80% af forsikringssummen når den bliver over 20 år,

   Det regner jeg godt med - men flere steder står der noget med
10 som aldersgrænse synes jeg når jeg kigger mig omkring.

>Mener du livsforsikret?

   Nej - sygeforsikret. Hvis hesten dør ja så dør han - men hvis
han bliver syg kan det pludselig koste kassen at få ham rask igen...
og jeg er af den type der prøver til den bitre ende (Altså til det
ikke er værdigt at forsøge mere)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 17-06-03 08:05

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    Det regner jeg godt med - men flere steder står der noget med
> 10 som aldersgrænse synes jeg når jeg kigger mig omkring.

Det lyder lavt. Jeg er ret sikker på at vi har nogle heste på vores forsikring
(stutteriforsikring ved Tryg) der er ældre end både 10 og 17. Men ikke *helt*
sikker.

> [...]
> han bliver syg kan det pludselig koste kassen at få ham rask igen...
> og jeg er af den type der prøver til den bitre ende (Altså til det

Okay, den slags forsikring :)

De er vist ret dyre, og dækker kun et givet maksimalt beløb om året. Og jeg
tror du har ret i, at det kan blive svært at få selskaberne med på at forsikre
en ældre hest på den måde. Men de må være en god sikkerhed at have.

-dennis

Fra : Heidi Falch

Dato : 17-06-03 12:51

On Tue, 17 Jun 2003 09:05:05 +0200, Dennis Thrysøe
<dennis@geysirheste.dk> wrote:

<snip>

> [...]
>en ældre hest på den måde. Men de må være en god sikkerhed at have.

Ja - hos Tryg er det max .5000 om året, og det er uden de årlige
vaccinationer og ormekure.

--
Knus

Trolden

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 17-06-03 13:37

Heidi Falch wrote:

> Ja - hos Tryg er det max .5000 om året, og det er uden de årlige
> vaccinationer og ormekure.

Ja, og det synes jeg desværre tager lidt af pointen ud af den slags
forsikring. Det er jo netop hvis uheldet rammer, og hesten skal behandles for
mange tusinde kroner, det er interessant at have forsikringen 'bag sig'.

5000 er forholdsvist hurtigt brugt, hvis det går rigtigt galt.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 17-06-03 14:21

> [...]
> mange tusinde kroner, det er interessant at have forsikringen 'bag sig'.
>
> 5000 er forholdsvist hurtigt brugt, hvis det går rigtigt galt.

Forsikringsselskaberne har tilbuddet men det er så dårligt at det ikke
syntes særligt attraktivt og så er det alt for dyrt tit også.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : taina

Dato : 17-06-03 17:00

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - hos Tryg er det max .5000 om året, og det er uden de årlige
> vaccinationer og ormekure.

Jeg ved, at min veninde har fået cirka 40.000 fra Alm. Brand, da hendes hest
blev skadet. Så det lyder da som en noget bedre deal - hvis de altså vil
tage en hest på 17 år.

mvh. tina

Fra : Heidi Falch

Dato : 17-06-03 19:20

On Tue, 17 Jun 2003 18:00:11 +0200, "taina" <tante-t@get2net.dk>
wrote:

<snip>

>Jeg ved, at min veninde har fået cirka 40.000 fra Alm. Brand, da hendes hest
>blev skadet. Så det lyder da som en noget bedre deal - hvis de altså vil
>tage en hest på 17 år.

Ehm, jeg snakkede om en "dyrlægeforsikring", som er en
tillægsforsikring til den almindelige livsforsikring på hesten - jeg
er ikke sikker på, hvilken forsikring, du snakker om?
--
Knus

Trolden

Fra : taina

Dato : 17-06-03 19:45

> [...]

> tillægsforsikring til den almindelige livsforsikring på hesten - jeg
> er ikke sikker på, hvilken forsikring, du snakker om?

Jeg regner med, at det er det samme - hesten blev skadet og røg på
dyrehospital i tre mdr. for at blive lappet sammen - og det var så det,
forsikringen betalte en del af regningen for. Hesten lever og ånder endnu,
så det var altså ikke livsforsikringen

mvh. tina

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 18-06-03 07:35

taina wrote:

> Jeg ved, at min veninde har fået cirka 40.000 fra Alm. Brand, da hendes hest
> blev skadet.

Til dyrlægebehandling, eller som udbetaling for aflivning / uanvendelighed?

> Så det lyder da som en noget bedre deal - hvis de altså vil
> tage en hest på 17 år.

Ja, hvis prisen er god...

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 17-06-03 21:13

>Det lyder lavt. Jeg er ret sikker på at vi har nogle heste på vores forsikring
>(stutteriforsikring ved Tryg) der er ældre end både 10 og 17. Men ikke *helt*
>sikker.

   Det er en aldersgrænse når man vil forsikre hesten - du kan
sagtens have en forsikring på en hest der er ældre - men den skal være
tegnet inden hesten fylder 10 ...

> [...]
>en ældre hest på den måde. Men de må være en god sikkerhed at have.

   Mjaeh - hvis man som en af vores ryttere må tilkalde dyrlæge 4
gange på en søndag/pinsemandag - naturligvis i løbet af natten og så
sidenhen få hesten opereret hvorefter den så alligevel dør så koster
det sgu knaster i dyrlægeregninger :/

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 18-06-03 07:39

> [...]
> gange på en søndag/pinsemandag - naturligvis i løbet af natten og så
> sidenhen få hesten opereret hvorefter den så alligevel dør så koster

Ja, nemlig. Og hvis forsikringen kun dækker 5000, er den vel ikke en super-god
sikkerhed (de 5000 kr. er vel brugt allerede efter 4 dyrlægebesøg på en søndag?).

Faktisk er det nok ikke de *første* 5000 der er så slemme at skulle betale,
men nærmere resten.

For Tryg's vedkommende tror jeg faktisk også der er noget med en "selvrisiko"
for hvert dyrlægebesøg (?).

Så synes jeg, at Alm. Brand's dyrlæge-forsikring (nævnte et andet sted i denne
tråd) lyder noget mere tiltalende. Men jeg har heller ikke set prisen på den.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 18-06-03 08:06

> [...]
> gange på en søndag/pinsemandag - naturligvis i løbet af natten og så
> sidenhen få hesten opereret hvorefter den så alligevel dør så koster

Joh tak det har jeg prøvet....og det koster en royal formue..

--
~Hilsen
Annette~

Fra : taina

Dato : 16-06-03 21:19

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg står i en situation hvor jeg måske skal til at købe en
> ældre hest jeg har haft part på et stykke tid.

klip

Tillykke! Det er dag vist også på tide, at du helt overtager ansvaret for
den lille hest

> [...]
> få forsikret så gammel en hest? Bare jeg kan få ham sygeforsikret så
> er jeg glad. Hvad koster sådan noget? Og hvor bliver man dækket bedst?

Desværre ved jeg ikke, om man forsikre så gammel en hest. Og nogen færdig
prissammenligning kan jeg ikke give dig. Men med hovedet nede i mine gamle
hestepapirer kan jeg fortælle dig, at jeg havde min hoppe forsikret hos Alm.
Brand.
Det bestod af en livsforsikring på 5000 kr. og en sygeforsikring, der
betalte 60 procent af dyrlægeregninger og (så vidt jeg ved) medicin, bare
det var dyrlægen, der sagde, at man skulle have det.
Hoppen var fem år gammel og forsikringen kostede ca. 1250 kr. om året.

Held og lykke med projekt din hest - tina

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 16-06-03 21:31

On Mon, 16 Jun 2003 22:19:22 +0200, "taina" <tante-t@get2net.dk>
wrote:

>Tillykke! Det er dag vist også på tide, at du helt overtager ansvaret for
>den lille hest

   Tak tak - jeg skal som sagt lige ha en endelig pris på dyret -
og ha forhandlet lidt omkring udstyr samt i øvrigt ha ham forbi en
dyrlæge. Meeen mon ikke det ender med at jeg køber ham? - Til en
første hest er det vist ikke så tosset at købe en ældre hest man
kender - især når man som mig er alene om dyret (Godt nok er jeg 23
men jeg har ikke som sådan nogen at støtte mig til hvis der er noget
da jeg aldrig har haft forældreopbakning eller lignende).

> [...]
>det var dyrlægen, der sagde, at man skulle have det.
>Hoppen var fem år gammel og forsikringen kostede ca. 1250 kr. om året.

   Det er også det jeg ser ... men jeg tænker jo som sagt på om
man _kan_ få en sygeforsikring på så gammel en hest - 17 er jo osse en
slags alder =)

Fra : taina

Dato : 16-06-03 21:34

> [...]

> Det er også det jeg ser ... men jeg tænker jo som sagt på om
> man _kan_ få en sygeforsikring på så gammel en hest - 17 er jo osse en

Der er vel ikke så pokkers meget andet at gøre, end at ringe rundt og spørge
de forskellige selskaber? Så kan du jo i samme ombæring få dem til at lave
et tilbud til dig.

mvh. tina

Fra : Fudge

Dato : 16-06-03 21:39

Hej Trine

Jeg har lige fået forsikret min hest. og der spurgte jeg om de ville
forsikre min søsters hest, som er 16 år. Det ville de ikke. De forsikrer
ikke heste der er over 13 år. Og når de bliver 13 år eller derover, får man
kun det halve af, hvad man har den forsikret til.

Hilsen Susanne

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 17-06-03 21:14

On Mon, 16 Jun 2003 22:39:20 +0200, "Fudge" <fudge@oncable.dk> wrote:

> [...]
>ikke heste der er over 13 år. Og når de bliver 13 år eller derover, får man
>kun det halve af, hvad man har den forsikret til.

   Jeg kommer nok til at leve med at jeg bare må sætte 500 spir
til side hver måned til hvis uheldet er ude. .. =)