MySQL søgning
Fra : Peter Sepstrup

Dato : 15-06-03 10:19

Hejsa!

Jeg har brug for at søge efter dele af en tekststreng i en tabel, front-end
delen er lavet php, jeg bruger lige nu følgende query:

"SELECT `headline`, `faq_id` FROM `PHPFAQ_faq` WHERE `headline` LIKE
'%$soegstring%'"

(til ikke php folk kan jeg sige at $soegstring er en variabel)

Den virker sådan set fint nok, den kommer kun ud med de ting der bliver søgt
på, men kan man på en eller anden måde gøre så IKKE tager hensyn til om
bogstaverne er store eller små? Da det ikke er optimalt at der er forskel på
"Test" og "test" når man søger...

--
Mvh. Peter
____________________________

Fra : Jimmy

Dato : 15-06-03 10:39

"Peter Sepstrup" <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> wrote in message
> [...]

> på, men kan man på en eller anden måde gøre så IKKE tager hensyn til om
> bogstaverne er store eller små? Da det ikke er optimalt at der er forskel

Som udgangspunkt tager en LIKE ikke hensyn til store og små bogstaver.
Man kan manuelt slå det til ved at angive at feltet skal være BINARY.

mvh
Jimmy

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 15-06-03 12:05

> Som udgangspunkt tager en LIKE ikke hensyn til store og små bogstaver.
> Man kan manuelt slå det til ved at angive at feltet skal være BINARY.

Ok, det synes jeg også var det jeg kunne se i manualen, men jeg tror fejlen
lå i noget php i stedet, men nu har jeg fået det til at virke..