Er det mon bundkort eller cpu der er defek~
Fra : Ivar

Dato : 14-06-03 23:40

For noget tid siden, skiftede jeg bundkort og cpu ud på en defekt computer,
uden at vide om det var det ene eller det andet der var defekt.
Hvad er der størst sandsynlighed for, at der er defekt?
Det er en 1000MHz Atlon og et bundkort der hedder K7T Pro (MS-6330).

Ivar

Fra : D9N

Dato : 15-06-03 00:03

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad er der størst sandsynlighed for, at der er defekt?
> Det er en 1000MHz Atlon og et bundkort der hedder K7T Pro (MS-6330).

tja... du har 50% chance
men du kan sammenligne det med en bil med defekt blinklys der kører til
et T kryds, kører den til højre eller venstre...??

D9N

Fra : Ivar

Dato : 15-06-03 10:49

D9N skrev:

> tja... du har 50% chance
> men du kan sammenligne det med en bil med defekt blinklys der kører til
> et T kryds, kører den til højre eller venstre...??

Hmm, statistik og sandsynlighedsregning er vist ikke din stærke side.
Fordi der er to muligheder er sandsynligheden 50%.
Kender du Monty Hall-gåden (den med de 3 døre, to geder og en bil)?

Ivar

Fra : Ivar

Dato : 15-06-03 11:02

Ivar skrev:

> Fordi der er to muligheder er sandsynligheden 50%.

Ups, det skulle have været:
Fordi der er to muligheder, er sandsynligheden ikke nødvendigvis 50%.

Ivar

Fra : arc@na

Dato : 17-06-03 02:31

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in

> Hmm, statistik og sandsynlighedsregning er vist ikke din stærke side.
> Fordi der er to muligheder er sandsynligheden 50%.
> Kender du Monty Hall-gåden (den med de 3 døre, to geder og en bil)?

Kender du definitionen på statistik?

Hvis du sidder med den ene fod i en spand med kogende vand (98 grader
(vandet skal lige hældes op efter kogning)) og den anden fod i en spand med
tøris (minus ca. 60 grader), så har du det statistisk set behageligt.

Hvordan er gåden?

arc@na

Fra : Ivar

Dato : 17-06-03 18:46

arc@na skrev:

> Hvordan er gåden?

I en tv-konkurrence er hovedpræmien en bil. Den heldige deltager
skal vælge en af tre døre. Bag en af dørene står bilen, bag hver af de
to andre står der en ged. Deltageren vælger en dør. Værten spørger
selvfølgelig om deltageren er helt sikker, og tilbyder at åbne en af
de andre døre for at vise en ged. Værten åbner en dør hvor der
står en ged, og der efter spørger han om deltageren stadig er sikker
i sit valg, eller om han ønsker at gøre sit valg om.

Hvad bør deltageren gøre, stå ved sit valgt eller vælge den anden
som endnu ikke er åbnet ?
- eller er det ligegyldigt ?

Man kunne også spørge om, hvad sandsynligheden er for at bilen
er gemt bag den dør deltageren har valgt, og hvad sandsynligheden
for at den er gemt bag den anden - jeg kan som hjælp fortælle at
svaret er ikke 50% for hver af dørene.

Ivar

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 15-06-03 01:13

Den Sun, 15 Jun 2003 00:39:44 +0200, "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk>
skrev:

>For noget tid siden, skiftede jeg bundkort og cpu ud på en defekt computer,
>uden at vide om det var det ene eller det andet der var defekt.
>Hvad er der størst sandsynlighed for, at der er defekt?

1) Bundkort
2) Ingen af delene
3) CPU

Ifølge mine erfaringer (der ikke nødvendigvis deles af andre).

Du er ikke særlig meddelsom. Hvad var den oprindelige fejl?

Med venlig hilsen, Michael Pilgaard.

Fra : Ivar

Dato : 15-06-03 10:45

Michael Pilgaard skrev:

> Ifølge mine erfaringer (der ikke nødvendigvis deles af andre).
>
> Du er ikke særlig meddelsom.

Det har du ret i, men jeg er nu sikker på en at en af de to er defekt.
Computeren fik pludselig sort skærm. Bundkortet har et antal "diagnostic
led's". Ingen af disse tændte, selv med alle pci-kort, ram mm ude.
Manualen angiver som fejlkilde dårligt monteret cpu, men det var
helt sikkert ikke årsagen her.

Ivar

Fra : Jesper Cederberg

Dato : 15-06-03 09:56

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in

> Det er en 1000MHz Atlon og et bundkort der hedder K7T Pro (MS-6330).
Jeg vil sige bundkortet. MSI havde på det bundkort problemer med
strømregulatoren der står af efter et stykke tid. Kondensatorene fejler
også nogle gange. Jeg har selv et board magen til der er stået af

mvh
Jesper

Fra : -= T Rex - 6400 =-

Dato : 15-06-03 23:07

Jeg kan da tjekke din CPU, og evt købe denne hvis den virker...

/ T Rex

Fra : Henrik Hilskov

Dato : 16-06-03 08:14

Jeg vil nu mene du skal måle om strømforsyningen virker....

Fra : Ivar

Dato : 16-06-03 20:14

-= T Rex - 6400 =- skrev:

> Jeg kan da tjekke din CPU, og evt købe denne hvis den virker...

Tak for tilbudet, men jeg ønsker ikke at lave det store nummer ud af
det. Jeg vil heller ikke sælge. Jeg spekulerede på at "tune" min søns
233MHz Pentium. Hvis I kunne give gode odds, på det ene eller
det andet ville jeg blot tage chancen og købe CPU eller bundkort
til nogle få hundrede kroner.

Ivar

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 17-06-03 00:45

Ivar wrote:

> Hvis I kunne give gode odds, på det ene eller
> det andet ville jeg blot tage chancen og købe CPU eller bundkort
> til nogle få hundrede kroner.

Bundkortet er fra ca. den periode, hvor der var mange defekte kondensatorer.
Check om nogle af dem "buler ud".
Hvis de gør det, så er bundkortet til at smide ud.

CPU'en kan næsten kun være blevet defekt, hvis man har prøvet at tænde
mens køleren har været af.

Fra : Ivar

Dato : 17-06-03 18:48

Jens C. Hansen [Odense] skrev:

> CPU'en kan næsten kun være blevet defekt, hvis man har prøvet at tænde
> mens køleren har været af.

Nu er der to der har lagt oddsene på et defekt bundkort, det kunne
være at jeg skulle prøve at finde et billigt og prøve.

Ivar