Kernel apnic
Fra : Jens

Dato : 14-06-03 16:52

Hej!

Jeg har installeret RH9 på mit Via Epia (M-10000) system, og ville opdatere kernen
for bedre understøttelse af cpu/chipset. Jeg har derfor hentet 2.5.69
kernen og kompileret/installeret den:
make mrproper
make menuconfig
make bzImage
cp arch/i386/boot/bzImage /boot/vmlinuz-2.5.69
make modules
make modules_install
cd /boot
mkinitrd -v -f initrd-2.5.69.img 2.5.69

min /etc/grub.conf ser således ud:
default=1
timeout=10
splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz
# Min nye kerne
title Red Hat Linux (2.5.69)
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.5.69 ro root=LABEL=/
initrd /boot/initrd-2.5.69.img
# Den originale kerne
title Red Hat Linux (2.4.20-8)
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.4.20-8 ro root=LABEL=/
initrd /boot/initrd-2.4.20-8.img

Min /etc/fstab ser således ud:
LABEL=/      /    ext3 defaults 1 1
none      /dev/pts devpts gid=5,mode=620 0 0
none      /proc    proc defaults 0 0
none      /dev/shm tmpfs defaults 0 0
/dev/hda2 swap swap defaults 0 0

Når jeg booter på den nye kerne får jer flg. fejl:
mkrootdev: label / not found
pivotroot: pivot_root(/sysroot,/sysroot/initrd) failed: 2
kernel panic: No init found. Try passing init= option to kernel

Hvad er det jeg har gjort galt, der burde vel ikke være noget galt med
"labelingen" af partitionen (har i øvrigt kun to: / og swap), da jeg
sagtens kan boote op på den originale kerne?

Please hjælp :)

- Jens

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-06-03 20:21

"Jens" <ask@news.dk> writes:

> Jeg har installeret RH9 på mit Via Epia (M-10000) system, og ville opdatere kernen
> for bedre understøttelse af cpu/chipset. Jeg har derfor hentet 2.5.69
> kernen og kompileret/installeret den:

2.5-serien er udviklingskerner og ofte ikke stabile. De er kendt for
ind imellem at bryde grædende sammen, spise filsystemer mm.

> mkrootdev: label / not found

Den kan ikke mounte rodfilsystemet. Benytter du devfs med din gamle
kerne hhv. den nye? Du kan også angive rodpartitionen med
"root=/dev/hdXY" (hvor X og Y naturligvis skal erstattes med de rette
værdier for din rodpartition).

/Rasmus

Defense??
What am I to defend??
Am I in war??

Fra : Jens

Dato : 15-06-03 16:07

Den Sat, 14 Jun 2003 21:20:45 +0200, skrev Rasmus Bøg Hansen:

> 2.5-serien er udviklingskerner og ofte ikke stabile. De er kendt for
> ind imellem at bryde grædende sammen, spise filsystemer mm.
Jepper, men der er desværre ikke understøttelse for den nye EPIA kerne i
nogle af de "officielle" kerner.

> Den kan ikke mounte rodfilsystemet. Benytter du devfs med din gamle
> kerne hhv. den nye?
DOOH - Jep jeg har fået slået devfs til, men klokken var også sent :)
...Tusind tak for hjælpen!

- Jens

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-06-03 17:28

"Jens" <ask@news.dk> writes:

> Jepper, men der er desværre ikke understøttelse for den nye EPIA kerne i
> nogle af de "officielle" kerner.

Heller ikke i 2.4.21, som er frigivet for et par dage siden?

EPIA'erne kører da med C3-2 (Nehemiah), hvis jeg har forstået det ret,
og de står da som værende understøttet i 2.4.21. Eller er jeg i gang
med at afsløre mit manglende kendskab til EPIA'er?

/Rasmus

Vampires are not visible in mirrors, which explains why they are often
backed over in parking lots.

Fra : Jens

Dato : 15-06-03 19:02

Den Sun, 15 Jun 2003 18:28:19 +0200, skrev Rasmus Bøg Hansen:

> Heller ikke i 2.4.21, som er frigivet for et par dage siden?
Jo det er den :) .... jeg var bare ikke opmærksom på at den (2.4.21) var
frigivet, den må jeg prøve senere - Tak for oplysningen :)