Fjerne nitrat
Fra : Fly Christensen

Dato : 14-06-03 13:18

Er der nogen måde at fjerne nitrat på udover at skifte vand? Alle
værdier i mit akvarier er i top, undtaget nitrat.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-06-03 14:15

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:dd4mevs8ev7fvecj5gjf65ehdrfne7o4i8@4ax.com...
> Er der nogen måde at fjerne nitrat på udover at skifte vand? Alle
> værdier i mit akvarier er i top, undtaget nitrat.

Der findes ting som kan kommes i vandet, der binder nitraten.
Ud over at skifte vand, burde du måske se på årsagen til at du får
nitrat.

Jeg ved at du på http://www.akvarieudstyr.dk kan finde de ting du kan
komme i vandet for at fjerne nitrit, nitrat, phosfor samt ammoniak.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-06-03 15:33

Carsten Gall wrote:

> Ud over at skifte vand, burde du måske se på årsagen til at du får
> nitrat.

Han fodrer

vh
Jan

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-06-03 14:37

Fly Christensen wrote:
> Er der nogen måde at fjerne nitrat på udover at skifte vand? Alle
> værdier i mit akvarier er i top, undtaget nitrat.

Planter er rigtigt godt til formålet.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Fly Christensen

Dato : 15-06-03 08:14

On Sat, 14 Jun 2003 15:36:34 +0200, "Steen Suder, privat"
<sfs_news@suder.dk> wrote:

>Planter er rigtigt godt til formålet.

Er der masser af - de vokser bare ikke tilfredsstillende.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Ulrik Sieverts

Dato : 16-06-03 07:35

Hej Fly

Så er de nok begrænsede af noget andet end nitrat mængden. Oftest er det lys
der mangler. Et alm. akvarie amatur giver sjældent nok, så start der. Læs
videre om de behov dine planter har her:
http://faq.thekrib.com/plant-qa.html

Men ellers vil jeg mene at vandskift er den gængse måde at fjerne nitrat
overskud på.

Mvh
/Ulrik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-06-03 15:50

Steen Suder, privat wrote:
> Planter er rigtigt godt til formålet.

Jeg har ikke lige en dokumentation ved hånden, men der skal høstes rigtigt
meget plantemateriale. Og her er tale om skovlfulde - ikke nogle få blade,
hvis planterne for alvor skal gøre nopget ved nitraten.
Størrelsesordenen er vel omkring 1% N i forhold til tøstofmængden.
Lad os tage et eks med et 100l akvarium med en nitratværdi på 10 ppm hvilket
nogenlunde svarer til 1/3 gram N bundet som nitrat. For at fjerne dette skal
der altså fjernes 33 g tørstof i form af plantemateriale. Et gæt er at der
vel er et tørstofindhold på 5% i vandplanter. Altså skal der fjernes 660 g.
plantemateriale. Og det er noget af en dynge.

Man kunne jo selvfølgeligt tage udgangspunkt i hvor meget N, der er i det
foder, man tilsætter og så f.eks. antage at der er et kvælsofttab på 50% og
så derudaf beregne hvor meget plantemateriale, der skal fjernes.
En eller anden, der har forstand på dette, må meget gerne
supplere/korrigere.

....nåe jaeh - så var der lige det oprindelige spørgsmål:
Det mest effektive er vandskifte.
Dernæst er der en mulighed ved anaerob nedbrydning af NO3 (hvilket er hvad
jeg TROR der foregår i f.eks. gamle bundfiltre, der er rimeligt snaskede) -
en proces, der ikke egner sig til alm. akvariebrug.

vh
Jan

Fra : Dan Mortensen

Dato : 16-06-03 16:26

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke lige en dokumentation ved hånden, men der skal høstes rigtigt
> meget plantemateriale. Og her er tale om skovlfulde - ikke nogle få blade,

Jeg tror ikke det er så vildt....Jeg har et 200 liters med en flok scalarer
og neon samt en del planter. Der er Nitrat aldrig over 5ppm på trods af jeg
gør alt hvad jeg kan for at få den op med Nitrat tilsætning
Jeg høster vel hvad der svarer til et par planter om måneden.

/DM

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-06-03 18:47

Dan Mortensen wrote:
> [...]
> tilsætning
> Jeg høster vel hvad der svarer til et par planter om måneden.

Og hvad får dig så til at tro at det er din plantehøst, der kontrollerer
nitratindholdet?

Hvad bruger du som nitrathævning?

vh
Jan

Fra : Dan Mortensen

Dato : 16-06-03 20:21

> Og hvad får dig så til at tro at det er din plantehøst, der kontrollerer
> nitratindholdet?

Andre forslag ? Jeg har så lidt NO3 at jeg ikke kan måle det med et alm
testkit.

> Hvad bruger du som nitrathævning?

KNO3, det booster virkeligt planterne i rette mængder.

/DM

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-06-03 09:28

On Mon, 16 Jun 2003 21:21:09 +0200, "Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk>
wrote:

>"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
>
>Andre forslag ? Jeg har så lidt NO3 at jeg ikke kan måle det med et alm
>testkit.

Jeg kan sende dig et par liter af mit vand

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Dan Mortensen

Dato : 17-06-03 11:25

Fly Christensen wrote:
> Jeg kan sende dig et par liter af mit vand

Fedt nok, KNO3 er dyrt i den lokale Matas

/DM

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-06-03 16:27

Dan Mortensen wrote:

> Fedt nok, KNO3 er dyrt i den lokale Matas

Så brug ammoniumnitrat - det er billigt.

vh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-06-03 16:30

Jan Bøgh skrev:

> Så brug ammoniumnitrat - det er billigt.

Det får man til gengæld ingen kalium af. Er det ikke ret praktisk
at få både nitrogen og kalium på én gang?

// Klaus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-06-03 16:04

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det får man til gengæld ingen kalium af. Er det ikke ret praktisk
> at få både nitrogen og kalium på én gang?

Nu handlede det om nitrat - mangler man kalium, er det sikkert meget
praktisk.

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-06-03 17:45

Dan Mortensen wrote:
> "Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
>
> Andre forslag ? Jeg har så lidt NO3 at jeg ikke kan måle det med et
> alm testkit.

Anaerob nedbrydning i bundlag (et forslag - ikke Svaret).

Hvor meget af dit KNO3 tilsætter du og hvor ofte?

vh
Jan