Datoer og Access
Fra : Thomas

Dato : 14-06-03 12:41

Jeg har nogle nyheder som har en udgivelsesdato og vil gerne vise de seneste
3 mdr. (nuværende dato - 90 dage)

I min access database er denne dato defineret som ved "kort datoformat" dvs.
9/17/2003.

Men jeg får følgende fejl uanset hvad jeg forsøger i min SQL sætning:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in FROM clause.

Fra : Torben Brandt

Dato : 14-06-03 12:45

Thomas wrote:
> Men jeg får følgende fejl uanset hvad jeg forsøger i min SQL sætning:
>
> Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
> [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in FROM clause.

Vi er ikke synske; post din SQL-sætning, eller aner vi jo ikke hvad du
prøver på eller gør forkert...

/Torben

Fra : Thomas

Dato : 14-06-03 13:18

strSQL = "Select * from nyheder where udgivelsesdato > 10-10-2002 order by
udgivelsesdato asc"

Ovenstående fungerer syntaktmæssigt, men alle nyheder inkl. dem fra før d.
10-10-2002 bliver ligeledes vist.

Fra : Tom Jensen

Dato : 14-06-03 14:40

"Thomas"
> [...]
> udgivelsesdato asc"
>
> Ovenstående fungerer syntaktmæssigt, men alle nyheder inkl. dem fra før d.

Syntaksen er forkert. Datoer skal altid være omkranset af "havelåger"
(number sign)
Select * from nyheder where udgivelsesdato > #10-10-2002# order by
udgivelsesdato asc"
Bemærk at der bruges US datoformat i SQL sætninger. Altså MM-DD-YYYY

Tom Jensen
FF Soft
www.ffsoft.dk

Hent en gratis web shop

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 14-06-03 14:16

"Tom Jensen" <tje@fsoft.dk> wrote in

Apropos datoer. Går dit computerur ikke lidt foran?

Med venlig hilsen
Morten Brynjolf

Fra : AKM

Dato : 15-06-03 21:48

Har læst de forige indlæg, og tænkte at en af jer muligvis ved
hvordan jeg får en indtastet dato overført til Access db.

Jeg har flg. sætning:
Conn.Execute ("INSERT INTO News (HeadLine,NewsText,Date) VALUES
('" & Request.Form("HeadLine") & "','" & Request.Form("NewsText")
& "','" & Request.Form("Date") & "');")

hvor jeg i dato feltet indtaster dato således 16-06-2003, hvilken
er den samme måde som Access er opsat til.

Ser frem til svar - Mvh AKM

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-06-03 13:41

On Sat, 14 Jun 2003 14:18:25 +0200, "Thomas" <asadasd@asdasd.dk>
wrote:

> [...]
>udgivelsesdato asc"
>
>Ovenstående fungerer syntaktmæssigt, men alle nyheder inkl. dem fra før d.

10-10-2002 = - 2002

Den simple metode er, at du skal angive som datoformat, fx med
"havelåger":
#10-10-2002#

strSQL = "Select * from nyheder where udgivelsesdato > #10-10-2002#
order by udgivelsesdato asc"

Men, men men: Nu kan datoer i ASP være en lidt kringlet ting, indtil
man lige får fat i grundreglerne, så selv med havelågerne kan man få
fejl, hvis man fx har sit script med ét sprog (fx dansk) og databasen
med et andet (fx engelsk).

Du kan gardere dig ved at gøre to ting:
1) Sikre dig, at du har kontrol over dit script-sprog:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=47>

2) Når du skriver dato ind i din SQL-streng, skal datoen være
*uafhængig af dato-formatet*.
Til det formål kan du bruge denne simple funktion (til Access db):
<url:
http://groups.google.com/groups?hl=da&selm=1879jt0nj8ng3066tpe91bs1frm82c7u2p%404ax.com>

Noget af humlen er, at folk hænger sig fast i hvilket dato-format
Access-databasen har. Dette er fuldstændig ligegyldigt. Det vigtige er
at koncentrere sig om at overføre dato-*værdier*, ikke
dato-*formater*. Det er dette den lille funktion gør.

Håber det hjalp dig lidt videre.

PS: Gider du tage et kig på:

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 14-06-03 14:18

opsummeret med et eksempel på http://www.asp-faq.dk/article/?id=98
--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-06-03 22:05

Har du så også læst: <http://www.asp-faq.dk/article/?id=98> ?

> Jeg har flg. sætning:
> Conn.Execute ("INSERT INTO News (HeadLine,NewsText,Date) VALUES

Date er et reserveret ord. Brug et andet feltnavn eller sæt klammer
omkring ([Date] i stedet for Date).

> ('" & Request.Form("HeadLine") & "','" & Request.Form("NewsText")
> & "','" & Request.Form("Date") & "');")

Validering af inputfelter kan anbefales. Læs her hvorfor:
<http://asp-faq.dk/article/?id=95>

> hvor jeg i dato feltet indtaster dato således 16-06-2003, hvilken
> er den samme måde som Access er opsat til.

Læste du også Jørns indlæg i tråden
(<news:k75mevsqn10rnaf4l9k9srromsgrlc32jd@4ax.com>). Han skrev
bl.a.:

,--------
> [...]
| Access-databasen har. Dette er fuldstændig ligegyldigt. Det vigtige
| er at koncentrere sig om at overføre dato-*værdier*, ikke
`--------

Det er altså underordnet hvordan Access er sat op til at vise dine
datoer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 14-06-03 12:46

Thomas <asadasd@asdasd.dk> skrev:
>Jeg har nogle nyheder som har en
>udgivelsesdato og vil gerne vise de seneste
> [...]

Prøv at kigge på www.asp-faq.dk/article?id=41 og spørgs så igen.

Når man skal udtrække data fra en tabel ud fra datoer er det
normalt en god idé at kigge på DateDiff-funktionen.

--
* Jesper Stocholm *
* *