Hvordan er du stillet, hvis du bruger Inte~
Fra : Otto Dan Stiedl

Dato : 13-06-03 21:55

Kan man være sikker på, at man er beskyttet som indskyder?
Kan man miste sine aktier?
Kan man miste sin formue?
Hvor går man hen og klager, hvis man har problemer?

Jeg har pt et spørgsmål om god bankskik, men jeg fik at vide i dag, at
pågældende Internetbank ikke kan indbringes for ankenævn, og det gør mig
faktisk interesseret i, hvordan man er beskyttet.
Sætter jeg f.eks. penge ind i Skandiabanken, og hvis jeg næste gang går på
nettet, og banken ikke mere findes, hvad gør jeg så?

Otto

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-06-03 23:10

Otto Dan Stiedl wrote:

> Kan man være sikker på, at man er beskyttet som indskyder?
> Kan man miste sine aktier?
> Kan man miste sin formue?

Indskydergarantien gælder også for (danske) netbanker. Så vidt jeg
husker, dækker den op til 300.000 kroner (på visse indlånsformer er der
ubegrænset dækning).

Google, google ... Jeps, grænsen er 300.000 kroner
(http://www.familieadvokaten.dk/Emner/655.html).

På ovenstående side kan du også læse, at du ikke kan miste aktier, du
har liggende i depot i en bank.

> Jeg har pt et spørgsmål om god bankskik, men jeg fik at vide i dag, at
> pågældende Internetbank ikke kan indbringes for ankenævn, og det gør mig
> faktisk interesseret i, hvordan man er beskyttet.

Hvilken bank er der tale om? Jeg kan ikke forestille mig andet, end at
enhver dansk netbank er underlagt de samme regler som alle andre danske
banker.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 16-06-03 09:43

"Otto Dan Stiedl" <otto@stiedl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sætter jeg f.eks. penge ind i Skandiabanken, og hvis jeg næste gang går på
> nettet, og banken ikke mere findes, hvad gør jeg så?

Som hovedregel kan du regne med følgende:

Danske aktier/obligationer er noteret i VP-centralen, hvorfor du er sikret
at disse tilhører dig uanset hvad.

Er det en dansk bank, som er underlagt indskydergarantfonden, er kontant
indestående sikret op til kr. 250.000 (er muligvis forhøjet). Der hvor du
skal passe på, er især ved OTC-kontrakter (typisk futures og optioner), samt
udenlandske aktier, da disse ikke er noteret i VP under dit navn.

Har du klager vil jeg i første omgang henvende mig til
pengeinstitutaknenævnet (http://www.pengeinstitutankenaevnet.dk/), som er
den billigste indgangsvinkel for private.

Håber ovenstående hjælper.

Fra : Peter

Dato : 16-06-03 10:24

> Sætter jeg f.eks. penge ind i Skandiabanken, og hvis jeg næste gang går på
> nettet, og banken ikke mere findes, hvad gør jeg så?

SkandiaBanken er en efterhånden stor bank, jeg mener at de har omkring
90.000 kunder, så det vil helt sikkert vække opsigt hvis de en dag
lukker...

Og som Kim også nævner, er du normalt beskyttet af
Indskydergarantifonden og der er (mig bekendt) også noget der hedder
Peneginstitutankenævnet hvor du kan klage hvis der skulle ske
uoverensstemmelser.

Med venlig hilsen

Peter