Stålhagl til cal. 36?
Fra : Brian Kristoffersen

Dato : 13-06-03 21:39

Hej

Er det muligt at købe stålhaglspatroner til et cal. 36 jagtgevær?

VH Brian

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-03 10:01

"Brian Kristoffersen" <brian-k@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er det muligt at købe stålhaglspatroner til et cal. 36 jagtgevær?
>
> VH Brian

Det lyder da som en sød lille bøsse .. Ja geværet

Du er måske vild med duer

--
Med Venlig Hilsen
Brian "NITROX" Larsen

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 14-06-03 13:37

Hej Brian.

Hvis du tænker på at anvende en bøsse af kaliber 36 til jagt - hvilket
det lyder som om - dette er IKKE tilladt.
Jagtvåben af hagl-typen skal være enten kal. 12 , 16 eller 20

--> Jeg har egentligt aldrig hørt om denne kaliber til hagl- den må være
meget lille i diameter.

Jeg har prøvet at regne lidt på kaliberen - er den virkelig kun 6,33 mm.
i løbets indvendige diameter..

Venlig Hilsen
Bo M. Havmand
Abbednæs (Næstved)

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-03 16:20

"Bo M. Havmand" <bo_havmand@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det lyder som om - dette er IKKE tilladt.
> Jagtvåben af hagl-typen skal være enten kal. 12 , 16 eller 20

Ifølge bekendtgørelsen om skydevåben og ammunition der må anvendes til jagt
kapitel 1 §1 stk 4
haglgeværer af kaliber mindre end 20 må alene anvendes til jagt på de
vildtarter der er nævnt i §3 stk1 nr5

kapitel 2 §3stk1 nr 5 til ringdue,tyrkerdue,kragefugle og stær

-kuglevægt - ingen krav
-anslagsenergi E0 - ingen krav
-mundingshastighed Vo mindst 150m/sek

der findes oxo cal 24 28 32 og den anden vej cal 10 og en 8

Fra : Tommy Hansen

Dato : 14-06-03 17:27

> [...]
> det lyder som om - dette er IKKE tilladt.
> Jagtvåben af hagl-typen skal være enten kal. 12 , 16 eller 20

Hvilke § er det du henviser til ?

--
Vh
Tommy

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 14-06-03 23:59

Bo M. Havmand <bo_havmand@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:dca335a0b5ff93e456853ea2b1dd30f0.128297@mygate.mailgate.org

> --> Jeg har egentligt aldrig hørt om denne kaliber til hagl- den må være
> meget lille i diameter.
>
> Jeg har prøvet at regne lidt på kaliberen - er den virkelig kun 6,33 mm.
> i løbets indvendige diameter..

Som stor knægt for ca. 25 år siden tjente jeg lommepengene om sommeren på
lageret hos Harald Nyborg i Odense (dengang var det mest landbrugsartikler
de forhandlede). Jeg kan huske at vi solgte en del "salon-haglbøsser". Tror
mest de blev benyttet af børn til at skyde gråspurve med.
MVH Niels

Nu er jeg TRÆT af spammere.
Fjern bæstet fra adressen hvis du mailer mig.

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 15-06-03 09:28

Til Niels.

det kan du have ret i - ang. de glatløbede "salon-bøsser" - Anschütz
1365 er et eksempel på en... det er en 9 mm. glatløbet,
enkeltskudsbøsse, men er den LOVLIG til jagt? - det er jo i teorien en
haglbøsse.

- dessuden er den frem-ragende til rotter... kender en, som skød en
rotte med ovenstående bøsse - afstanden var ca. 70 cm.! hvilket
resulterede i en "lidt" "sprængt" rotte...

Bo M. Havmand

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 15-06-03 16:43

Bo M. Havmand <bo_havmand@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5a75075634e53188539f6f573d96fc76.128297@mygate.mailgate.org

> (klip) - men er den LOVLIG til jagt? - det er jo i teorien en
> haglbøsse.

Aner det ikke, det var vel andre tider dengang med en anden moral. Mange
skød gråspurve fordi de ødelagde stråtage og sagdes at pille puds ud af
murværk
Dengang troede ingen vel at gråspurve ( eller f.eks. torsk ) nogensinde sku
blive sjældne. Personligt tror jeg på et vist "overkill", ville nok ikke
bryde mig om at skyde på noget som helst levende med så lille et våben. Kan
godt huske størrelsen på haglene. Prøvede forresten at lede i gemmerne efter
et gammelt "Harald-Godtnok katalog" men nix, de er for længst væk.

Fra : Jbille

Dato : 03-11-03 09:00

"Bo M. Havmand" skrev d. 15-06-03 09:28 dette indlæg :
> [...]
> rotte med ovenstående bøsse - afstanden var ca. 70 cm.! hvilket
> resulterede i en "lidt" "sprængt" rotte...

Jeg kan kun give dig ret i det med rotterne, har selv skudt en på 2
meters afstand og den havde et fint stort hul i ryggen. Jeg ved ikk hvor
stor den indvendige diameter er på dit gevær, men jeg har et 9mm
glatløbet haglgevær, og så idt jeg ved er det stålhagl jeg har til at
lige der hjemme.

http://www.kandu.dk/

Fra : John Hansen

Dato : 15-06-03 23:57

Jeg tror du spørger det forkerte sted. jeg tror ikke der er nogen der ved
en pind om hvorvidt det er muligt eller ej, at købe stålhaglpatroner til dit
gevær, men de er meget enige om at du må nok ikke bruge det til noget som
helst, så ring til nærmeste våbenhandler, han vil kunne give dig et
fornuftigt svar på dit spørgsmål )
Der får du heller ikke en kæmpe moral prædike om hvad du må og specielt
ikke må.......

Fra : Brian Kristoffersen

Dato : 07-07-03 15:52

Jeg har nu fundet ud af, at Kr. O. Skov i Bording har bismuthhagl til kal.
36/410, stål findes ikke. Prisen er 89 kr. for 10 stk.

VH Brian

<3eecf913$0$32449$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...