Klædefabrik på Tågsinge
Fra : Lars Iburg-Krogh

Dato : 13-06-03 20:54

Niels Juel på Valdemar slot startede ca 1756 - 58 en klædefabrik, jeg er
blevet oplyst om, at den var placeret ved
en mølledam ved Grønnegade i Troense, er stedet rigtigt?
Min 4 x tipolde, Johan Jost Keller var ansat på fabrikken, så alle
oplysninger har interesse.
Med venlig hilsen,
Lars Iburg-Krogh.

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 13-06-03 23:00

Hej Lars.

LIK> From: "Lars Iburg-Krogh" <larsiburg@mail.tele.dk>

LIK> Niels Juel på Valdemar slot startede ca 1756 - 58 en klædefabrik, jeg
LIK> er blevet oplyst om, at den var placeret ved en m¢lledam ved
LIK> Gr¢nnegade i Troense, er stedet rigtigt? Min 4 x tipolde, Johan Jost
LIK> Keller var ansat på fabrikken, så alle oplysninger har interesse. Med

Tåsinge Lokalhistoriske arkiv.
Erik Hansen
Bellisvej 9
5700 Svendborg

Telf. 6222 5002

--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : [2730] Danielsen

Dato : 14-06-03 10:19

Under et besøg på Valdemar slot på Tåsinge forhørte jeg mig om fabrikken, men den havde de ikke hørt om.
I øvrigt var fabrikken på Tåsinge resterne af Anton Hübners bomulds- og uldvarefabrik som blev flyttet fra Wiesbaden til Odense i
1756 med 418 tyske arbejdere. Johan Jost Keller (også min 4xtip) var antageligt en af disse. Fabrikken i Odense blev efter kort tid
nedlagt med stort tab for både Kong Frederik d. 5. og Baron Juul.

--
Mvh.
Svend Danielsen

Fra : Bent Fleron

Dato : 14-06-03 11:30

[2730] Danielsen wrote:
> Under et besøg på Valdemar slot på Tåsinge forhørte jeg mig om
> fabrikken, men den havde de ikke hørt om.

Jeg har nu aldrig hørt om en klædefabrik på Tåsinge, men kan der ikke
være tale om et væveri med farvning af stoffer ? Tåsinge havde i lighed
med så mange andre egnsdele også deres helt specielle folkedragt
(tidligere beskrevet i en af de amtshistoriske årbøger).

> Kong Frederik d. 5. og Baron Juul.

Et lille pip om adelsklasser. Niels Juul var ikke baron. Baroniet opstod
først da en oldesøn giftede sig ind i adelen omkring 1820'erne.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : [2730] Danielsen

Dato : 15-06-03 17:37

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse news:3eeaf935$0$5134$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> med så mange andre egnsdele også deres helt specielle folkedragt
> (tidligere beskrevet i en af de amtshistoriske årbøger).

Der var tale om at det var resterne af klædefabrikken i Odense der blev flyttet til Tåsinge og kan muligvis være opstået der som
væveri.

> Et lille pip om adelsklasser. Niels Juul var ikke baron. Baroniet opstod
> først da en oldesøn giftede sig ind i adelen omkring 1820'erne.
> --
> Med venlig hilsen Bent Fleron

Du har antageligt mere styr på titlerne end min kilde som er Skovrider Jørgen Nielsens indlæg "De indkaldte hedekolonister i
1700-tallet" som igen er en del af Bent Blüdnikow og Odense Universitetsforlags bog "Fremmede i Danmark. 400 års fremmedpolitik"
(side 80).

--
Mvh.
Svend Danielsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 14-06-03 18:43

"Lars Iburg-Krogh" <larsiburg@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en mølledam ved Grønnegade i Troense, er stedet rigtigt?
> Min 4 x tipolde, Johan Jost Keller var ansat på fabrikken, så alle

Jeg ved ikke, om du har denne oplysning, som jeg fandt på
www.familysearch.org?

Johan Jost Keller
Spouse: ANNA MARIE HAHNS Family
Marriage: About 1750 Of, Frederiks, Viborg, Denmark

Mvh.Bodil.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 15-06-03 00:53

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> wrote in message news:3eeb5eba$0$24626$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
>
> Johan Jost Keller
> Spouse: ANNA MARIE HAHNS Family
> Marriage: About 1750 Of, Frederiks, Viborg, Denmark

http://www.kms.dk/

might know

Danmark før og nu

Nu kan to af Kort & Matrikelstyrelsens kortserier over Danmark ses i en helt ny funktion; rullekortfunktionen. Funktionen viser høje
målebordsblade fra perioden 1842-99 og 4-cm kortene fra 1986-97 i et og sammen vindue..<<

Grønnegade 1, Troense, 5700 Svendborg

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=Gr%F8nnegade+i+Troense

klik sud

4 kantede dam ved Skovriderbolly