Kaliber til dansk jagt
Fra : Gaarde

Dato : 13-06-03 19:25

Hej

Jeg overvejer at købe en riffel, min første. Jeg har kaliberne 6,5x55 eller
308Win i tankerne, men er meget i tvivl om hvilken der er mest anvendelig
til jagt på dansk vildt (Rå til Krondyr).

Er der nogen der kan give nogle råd (fordele/ulemper) ved disse to kaliber ?

Mvh
Mogens

Fra : Kim Kappel

Dato : 14-06-03 06:40

Hej Mogens.

Prøv at kigge på www.riffeljagt.com - Teknik - Valg af riffel - All round

Der er en meget uddybende artikkel som burde besvare dine spørgsmål.

Knæk og bræk

Kim

Fra : Peter Mortensen

Dato : 14-06-03 21:46

On Fri, 13 Jun 2003 20:24:41 +0200, "Gaarde" <mgaarde@grundfos.com>
wrote:

> [...]
>til jagt på dansk vildt (Rå til Krondyr).
>
>Er der nogen der kan give nogle råd (fordele/ulemper) ved disse to kaliber ?

Min jagttegns-lærer anbefalede 6,5x55.

Desuden er det metriske mål

Mvh. Peter Mortensen

"In the beginning the universe was created. This
has made a lot of people very angry." --D. Adams
--

Regards,
Peter Mortensen

Peter Mortensen, E-mail: NukeSPAMMERSpmortensen@forskning.dk
Software Engineer, M.Sc.E.E. 65 97 39 39 / 23 34 29 88.
Bioinformatics Application developer
<http://mortensenforskn.homepage.dk/> and maybe
<http://radio.weblogs.com/0106961/>
DKK 26600 (US$ 3800) charge to accept unsolicited commercial messages.
Echelon illegal secret conspiracy corruption bribe return commission.

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 16-06-03 22:53

Gaarde wrote:
> [...]
> anvendelig til jagt på dansk vildt (Rå til Krondyr).
>
> Er der nogen der kan give nogle råd (fordele/ulemper) ved disse to

Selv om jeg benytter .308 Win vil jeg anbefale 6.5 x 55. Næste gang jeg skal
købe riffel bliver det i den kaliber.

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg

Fra : Gaarde

Dato : 17-06-03 13:25

"Bent Erik Thomsen" <bmt@poet.dk> wrote in message

> [...]
> Bent Erik Thomsen
> nær Aalborg
> Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'

Hej Bent

Kan du uddybe lidt mere hvorfor du vil skifte til 6,5x55 ?

Mvh
Mogens

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 23-06-03 14:54

Gaarde wrote:

> Kan du uddybe lidt mere hvorfor du vil skifte til 6,5x55 ?

Selv ville jeg nok også vælge 6,5X55. Men jeg skal skynde mig at sige at det
handler MEGET mere om kuglekonstruktion og jægerens evner med riffelen, end
det handler om valg af kaliber. Grunden til at jeg selv ville foretrække
6,5X55 er den mildere rekyle, samt de bredere muligheder for genladning i
denne kaliber frem for .308W. Skulle jeg ha' en kaliber "30" ville jeg nok
foretrække 30-06, der kan lades til næsten hvad som helst (næsten). I
øjeblikket jager jeg råvildt med .222 Rem, som jeg har fået meget på
pukkelen over, af jægere som aldrig har nedlagt et stykke vildt med dette
glimrende råvildtkaliber. Igen, det handler om hvor man sætter kuglen, og
dennes opførsel i vildtkroppen. Sætter du kuglen ordentligt, skal de nok
falde, næsten uanset hvad du skyder dem med ...

mvh
Kim Frederiksen

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 24-06-03 09:57

Hej Kim

Kan du ikke lige uddybe hvorfor du mener at der er bredere muligheder i
genladning til 6,5x55 end i 308Win?

Mvh Sten

Kim Frederiksen <kim@the-coffeeshop.dk> wrote in article
<3ef7067e$0$97189$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 24-06-03 14:24

Steen Th. Pedersen wrote:
> Hej Kim
>
> Kan du ikke lige uddybe hvorfor du mener at der er bredere muligheder
> i genladning til 6,5x55 end i 308Win?
>
> Mvh Sten

Hej Steen. Det står beskrevet længere nede i tråden. (jeg var vist for
langsom på aftrækkeren)

mvh
Kim Frederiksen

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 24-06-03 14:57

Hvor?

Jeg kan kun se dette indlæg og det forrige jeg svarede på fra dig.

Mvh Steen

Kim Frederiksen <kim@the-coffeeshop.dk> wrote in article
<3ef8510a$0$97265$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

Fra : Buhl

Dato : 24-06-03 13:50

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> wrote in message

> [...]
> dennes opførsel i vildtkroppen. Sætter du kuglen ordentligt, skal de nok
> falde, næsten uanset hvad du skyder dem med ...

Jeg kan kun tilslutte mig rådet om at anskaffe en 6,5x55 - har selv købt min
første riffel i denne kaliber for en måned siden, og jeg må sige at rekylen
er meget begrænset, og efter en pakke træningskrudt klarede jeg riffelprøven
uden problemer. Jeg tror genladning er det samme - i Normas katalog leveres
samme projektiler til 308 som til 3006 - som igen er de samme typer som der
leveres til 6,5x55 - blot i en lidt lavere vægt.

Hvis man kigger på anslagsenergien er der ikke mere end 2-300 joule at hente
ved en 308 frem for en 6,5x55 - noget mere ved en 3006.
Min næste riffel skal være en magnumkaliber, eks. 300WSM hvor kuglebanen er
fladere end ved de normale kalibre - samtidigt kan der ved magnumkalibrene
benyttes en mere langsomtbrændende krudt (hvis man lader selv) og der fåes
en mindre "hidsig" rekyle.

Samtidigt er der utroligt mange billige brugte svenske rifler i kaliber
6,5x55 - 308 er lidt mere sjælden - 3006 findes der dog også en del af. Husk
dog hvis du køber en gammel militærriffel at få en med moderne sikring og
nyt aftræk!

Mvh.
Hans Houmøller

Fra : Odense

Dato : 24-06-03 14:10

"Buhl" <buhlspostkasse@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> leveres til 6,5x55 - blot i en lidt lavere vægt.

Lige en bemærkning fra sidelinien.
Jeg har læst at 308 giver lidt begrænset spillerum ved genladning, fordi der
ikke er plads til meget krudt i det lille hylster, (det er stort set fyldt
ved standardladningen) specielt ikke hvis det er en tung/lang kugle der
tager plads op. (På grund af den korte lås på mange rifler i cal 308 skal
kuglen sættes dybt.)

Per

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 24-06-03 14:52

Jeg lader med kuger fra 7,1 gram (mindste kugle i .30 er 6,5 gram) til 11,7
gram i min .308Win uden problemer. Selvom der findes tungere kugler i cal
..30 kan jeg ikke anvende dem da stigningen i min riffel er for langsom til
så lange kugler! - og så bliver hastigheden også for lav.

For mig at se er det du henviser til noget vrøvl. Hver patron har sine
styrker og svagheder og derfor også et spillerum indenfor hvilke kugler der
går bedst i den tilhørende riffel. Så selvom cal .30 spænder fra kuglevægt
på 6,5 gram til over 15 gram tror jeg ikke på at der er nogen patron/riffel
der mestre hele spektret af kuglevægte.

Hvis jeg skal sammenligne med 6,5x55 som jeg lader til en kammerat er en
Norma Oryx på 10,1 rigelig stor. Kuglen er så lang at stabilitetsfaktoren
med den riffelstigning hans riffel har er lige omkring 1, hvilket er i
underkanten.

Mvh Steen

PS: Jeg købte riffel før jeg begyndte at genlade. Skulle jeg vælge idag
blev det en 30-06 eller en .300 winmag. Som genlader kunne jeg ikke drømme
om at købe en 6,5x55 grundet det begrænsede udvalg af kuger set i forhol
til cal .30. Så vil jeg til enhver tid hellere vælge .308Win.

Fra : Odense

Dato : 24-06-03 15:32

"Steen Th. Pedersen" <steen-p@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> .30 kan jeg ikke anvende dem da stigningen i min riffel er for langsom til
> så lange kugler! - og så bliver hastigheden også for lav.

Det var vist nok det jeg prøvede at sige, hastigheden bliver for lav med det
begrænsede rum til krudt. Riffelgangens stigning er vel tilpasset de kugler
patronen kan sende afsted med en passende hastighed?

> [...]
> om at købe en 6,5x55 grundet det begrænsede udvalg af kuger set i forhol
> til cal .30. Så vil jeg til enhver tid hellere vælge .308Win.

Ok, 308 "vinder "over 6,5x55, på grund af udvalget af kugler, men du ville
alligevel vælge 30.06. Er det ikke på grund af det større hylster, med de
muligheder det giver?

MVH Per

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 24-06-03 16:08

"Odense" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
kugler
> patronen kan sende afsted med en passende hastighed?

Hylstervolumen på 6,5x55 og 308Win er stort set det samme. Hvor 6,5x55
typisk anvender "magnum" krudt annvendes hurtigere krudt i .308Win. Jeg går
ud fra at det bl.a. er derfor at .308Win en lidt højere "ydelse" hvis man
sammenligner med samme kuglevægt. 7,62 Nato blev udviklet med henblik på 9,7
grams kugle, men alligevel har jeg set riffelstigninger fra 10 til 13 på
..308Win rifler - men det gælder jo for alle patrontyper, at der er
varierende riffelstigning afhængig af producent m.m.

> Ok, 308 "vinder "over 6,5x55, på grund af udvalget af kugler, men du ville
> alligevel vælge 30.06. Er det ikke på grund af det større hylster, med de
> muligheder det giver?

Fuldtstændig korrekt! - men det betyder stadig ikke at jeg kan se at 6,5x55
giver flere muligheder end .308Win.

Mvh Steen

Fra : J Nielsen

Dato : 25-06-03 21:45

On Tue, 24 Jun 2003 17:08:24 +0200, "Steen Th. Pedersen"
<steen-p@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>ud fra at det bl.a. er derfor at .308Win en lidt højere "ydelse" hvis man

Når.308 Win har en højere ydelse end 6.5x55 med samme kuglevægt, hænger det
sammen med den større diameter på .308'eren. Kammertrykket har en større
flade at påvirke = mere energi til projektilet. Desværre gælder det samme for
luftmodstanden når projektilet har sluppet løbet, derfor vil 6.5'eren
"overhale" 308'eren på længere afstande.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 26-06-03 07:12

J Nielsen <morgan@post8.tele.dk> wrote in article
<aa0kfv0f5u2hn268ui4uqjuqr38c71js2a@4ax.com>...

Når.308 Win har en højere ydelse end 6.5x55 med samme kuglevægt, hænger det
sammen med den større diameter på .308'eren. Kammertrykket har en større
flade at påvirke = mere energi til projektilet.
----------

Selvfølgelig. Tanketorsk fra min side!

Også knæk og bræk herfra

Steen

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 25-06-03 17:00

On Tue, 24 Jun 2003 15:09:52 +0200, "Odense" <nospam@tdcadsl.dk>
wrote:

<snip>
>Jeg har læst at 308 giver lidt begrænset spillerum ved genladning, fordi der
>ikke er plads til meget krudt i det lille hylster, (det er stort set fyldt
>ved standardladningen)

Dette kommer helt an på hvilket krutt en bruker, et saktebrennende
krutt har stort volum, et rasktbrennende har lite. Er det problemer
med hylsekapasiteten kan man bruke ladedata for et raskere krutt.

>specielt ikke hvis det er en tung/lang kugle der
>tager plads op. (På grund af den korte lås på mange rifler i cal 308 skal
>kuglen sættes dybt.)

Dette er selvsagt individuelt fra våpen til våpen. Kulen skal settes
så dypt at den gir "passelig" friflukt i det spesifikke våpenet det
lades for. Jeg har ladet 13g Lapua Mega i 308w for en kamerat, og fått
helt kurant presisjon for norsk elgjakt (og elgen tålte det heller
dårlig...)

Et problem med 6,5x55 er dersom en i fremtiden må gå over til såkalte
"miljøkuler", ettersom disse sannsynligvis vil bestå av materialer med
lavere egenvekt enn bly. Dersom disse kulene skal holde vektkravene
for f.eks svensk og norsk elgjakt (10,1g) blir de nødvendigvis
relativt lange, og en kan få problemer med å stabilisere kulene i den
riflestigningen som er i våpenet. Dette har mange allerede erfart med
kuler som f.eks Barnes X.

Kuleutvalget i cal 30 er forøvrig langt, langt større enn tilsvarende
i 6,5x55, helt enkelt fordi .264 (=6,5mm) ikke brukes i mange populære
kaliber i Statene. Derimot brukes .30 i en hel rekke (308, 30-06,
30-30, 300WM m.m.fl.)

Fra : J Nielsen

Dato : 25-06-03 21:45

On Wed, 25 Jun 2003 16:00:09 GMT, sivertbITTJNÅSPAM@online.no (Jon Inge
Bragstad) wrote:

> [...]
>relativt lange, og en kan få problemer med å stabilisere kulene i den
>riflestigningen som er i våpenet. Dette har mange allerede erfart med

Vi kommer til at opleve det samme indenfor riffelkugler som med blyhaglene;
en masse ævl og kævl over noget som fra et milijømæssigt synspunkt
er inderlig ligegyldigt. Hvis man ser bort fra skydebaner (hvor blyet kan
indsamles) så er mængden af bly der spredes via riffelkugler forsvindende
lille.

Selv er jeg mere bekymret over fremtiden for 22 LR. Det bliver umuligt
at finde et billigt og praktisk anvendeligt alternativ.

Heldigvis fylder 10.000 stk 22LR ikke ret meget...
--
Knæk og bræk

J. Nielsen