vedr. nye ram
Fra : Søren Thomsen

Dato : 13-06-03 19:53

Hej NG.

Jeg har netop monteret flere RAM i min pcer, men den viser ikke det den
skal.. Den burde vise 256 RAM, men viser kun 128 RAM. når man kigger under
System / generelt...

Nogen der kan hjælpe...

Mvh. Søren

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 13-06-03 19:52

"Søren Thomsen" <trix@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
den
> skal.. Den burde vise 256 RAM, men viser kun 128 RAM. når man kigger

Hvilken type ram er det, og hvad for et bundkort har du i maskinen ?

Hygge
Søren Steinmetz

Fra : D9N

Dato : 13-06-03 23:23

> [...]
>
> Jeg har netop monteret flere RAM i min pcer, men den viser ikke det den
> skal.. Den burde vise 256 RAM, men viser kun 128 RAM. når man kigger

Hejsa Søren
jeg vil tro din processor er max. 800 Mhz
og derfor bruger PC 100 RAM ( 10 Nanosekunder )
og de ram du har sat i er SDRAM 133 som er på 7,5 nanosekunder.

vh
D9N

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 14-06-03 00:09

Den Sat, 14 Jun 2003 00:22:37 +0200, "D9N" <d9n@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]

>Hejsa Søren
>jeg vil tro din processor er max. 800 Mhz
>og derfor bruger PC 100 RAM ( 10 Nanosekunder )

Er det en logisk følge?

>og de ram du har sat i er SDRAM 133 som er på 7,5 nanosekunder.

Kan du ikke forklare nærmere hvorfor hastigheden på ramblokkene skulle
have noget at gøre med at den kun viser 128 Mb ram i stedet for 256 Mb?

Hvis Søren vil have et fornuftigt svar vil det være rart med flere
oplysninger om ramklodserne (type) og evt. motherboard.
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard.

Fra : Peter Pan

Dato : 14-06-03 05:13

"Michael Pilgaard" <mipi@image99.dk> wrote in message

> Kan du ikke forklare nærmere hvorfor hastigheden på ramblokkene skulle
> have noget at gøre med at den kun viser 128 Mb ram i stedet for 256 Mb?

Ramhastigheden har intet at gøre med ramstørrelser. Det er nok snarrer
ramtætheden per ramchip.

Ældrer Intel chipsæt (f.eks i440BX, i810, i815) kan ikke bruge ram med mere
end 128 Mbit per chip. Er der mere, udnytter det kun 128 Mbit. Nyere PC133
ramklodser er ofte 256 Mbit, hvorfor kun halvdelen udnyttes.

Hvor mange Mbit der er per chip er ret nemt at regne ud, når man ved hvor
mange chips der sidder på en Dimm samt hvor stor dimm'en er. F.eks hvis der
er 8 chips, og 256 MB, er der 256 Mbit per chip.

Mvh
Anders

Fra : Søren Thomsen

Dato : 14-06-03 11:58

> [...]
> og derfor bruger PC 100 RAM ( 10 Nanosekunder )
> og de ram du har sat i er SDRAM 133 som er på 7,5 nanosekunder.

Hejsa D9N

Du har ret den er kun på 700 Mhz. Men virker de 128 RAM jeg har nu så
optimalt ?? selvom det er 133 i stedet for PC100.

Søren

Fra : D9N

Dato : 14-06-03 12:01

> Hejsa D9N
>
> Du har ret den er kun på 700 Mhz. Men virker de 128 RAM jeg har nu så
> optimalt ?? selvom det er 133 i stedet for PC100.
>
> Søren

nej de virker ikke optimalt, du vil formentligt ikke kunne installere en
windows XP uden at den viser en form for fejl under installation, det kan
være forskellige fejl, så som den ikke kan finde filer, blå skærm, fejl på
cd, kan ikke finde forskellige ting på motherboard, osv.
der er ingen regel for hvad fejlen vil være, men den kommer.

hvis du har installeret XP på den, så vil du få forskellige fejl i
forskellige programmer, igen er det svært at sige hvad, jeg har set
antivirus der ikke vil fungere, explorer fejl, mail der ikke kan læses,
webcam der ikke kan installeres, printere der fungerer nogle gange kun, fejl
på cd-rom, læse fejl på drev, fejl på disketter.

og til Søren:

"Er det en logisk følge?"

ja ovenstående.

"Kan du ikke forklare nærmere hvorfor hastigheden på ramblokkene skulle
have noget at gøre med at den kun viser 128 Mb ram i stedet for 256 Mb?"

nej for jeg kan ikke huske hvorfor det er sådan, men en del år med Compaq,
har lært mig at det bare er sådan, for smider du en SD133 klods i en Compaq,
vil den formentlig vise det halve af det monterede hvis den er på 8 ns,
den vil være helt død med 7,5 ns, men fungere med de fleste 10 ns.
det er meget afhængigt af om der er Via chipsæt eller SIS chipsæt, og hvilke
RAM der bruges, ikke alle fabrikanter kan forenes med VIA chipsæt, derfor
anbefaler jeg Dataram eller Kingston for at være sikker på de vil virke i
en Compaq.

vh
D9N

Fra : Leony

Dato : 14-06-03 13:25

"D9N" <d9n@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> klods i en Compaq, vil den formentlig vise det halve af det
> monterede hvis den er på 8 ns, den vil være helt død med 7,5 ns, men

Du har aldrig nogen sinde overvejet, om det er Compaq, der var noget i
vejen med

SD-RAM er bagudkompatibelt. Dvs at du sagtens kan montere en stang pc100
i en maskine der kan tage pc133 og omvendt.
Langsommeste hastighed bestemmer dog farten.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : D9N

Dato : 14-06-03 21:40

> [...]
> i en maskine der kan tage pc133 og omvendt.
> Langsommeste hastighed bestemmer dog farten.

sikke noget vrøvl, du kan montere pc 100 ram i en SD133 maskine
men du kan da ikke montere SD133 i en PC 100 maskine hvis den ikke vil
tage 7,5 ns RAM.
det er ikek kun Compaq der har problemet, for jeg har set det på masiner med
ECS board, Asus board også...

D9N

Fra : Mogens

Dato : 14-06-03 23:36

On Sat, 14 Jun 2003 22:40:21 +0200, "D9N" <d9n@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>tage 7,5 ns RAM.
>det er ikek kun Compaq der har problemet, for jeg har set det på masiner med

Det er noget sludder. Jeg har f.eks. 2 stænger 128MB PC133 RAM
siddende i min gamle reservedelsmaskine som er baseret på et
Asus P2L97 bundkort og det kører endda kun 66 MHz på rammen.
( er så overclocket til 72 MHz men det er ligegyldigt )

Jeg har også 2 stænger PC133 RAM siddende i en lidt nyere
maskine som kører 100 MHz på rammen, vistnok med et
Asus P3BF mobo.

RAM kan sagtens køre langsommere end det er neregnet til.
Det er straks sværere at få det til at køre ret meget hurtigere
end specs. Det kan da så godt være at du ikke har de erfaringer
med en Skumpac maskine, men de er så sandelig også noget
for sig selv.

mvh Mogens

Fra : D9N

Dato : 15-06-03 00:00

"Mogens" <nospam@123456789.portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> Asus P2L97 bundkort og det kører endda kun 66 MHz på rammen.
> ( er så overclocket til 72 MHz men det er ligegyldigt )

nej Mogens det er ikke noget sludder, for det er konstateret... flere gange
dagligt...
du kan være heldig og uheldig, men hvis du vil til at bilde mig ind du kan
få SD133 ram til atpasse i en PC 66 sokkel, så er du godt nok dygtig, for
hakkerne sidder ikke placeret samme sted.

> Jeg har også 2 stænger PC133 RAM siddende i en lidt nyere
> maskine som kører 100 MHz på rammen, vistnok med et
> Asus P3BF mobo.

ja du kan få det til at virke, men ikke på et board som ikke vil acceptere
7,5 ns ram til en 100 Mhz processor

> [...]
> end specs. Det kan da så godt være at du ikke har de erfaringer
> med en Skumpac maskine, men de er så sandelig også noget

ja det skriver jeg også de kan, bare ikke på alle board.

D9N

Fra : Mogens

Dato : 15-06-03 00:33

On Sun, 15 Jun 2003 00:59:54 +0200, "D9N" <d9n@tdcadsl.dk> wrote:

>men hvis du vil til at bilde mig ind du kan
>få SD133 ram til atpasse i en PC 66 sokkel, så er du godt nok dygtig, for
>hakkerne sidder ikke placeret samme sted.

Et Asus P2L97 kører kun 66 MHz FSB, men det bruger altså
168 pins SD RAM ligesom de fleste andre boards fra dengang
og præcis samme sokkel som SD100 og SD133 RAM bruger idag.
Så ja, mine PC133 RAM passer i den maskine.

http://www6.tomshardware.com/motherboard/19971028/440lx-03.html

mvh Mogens

Fra : Leony

Dato : 15-06-03 09:43

> sikke noget vrøvl, du kan montere pc 100 ram i en SD133 maskine
> men du kan da ikke montere SD133 i en PC 100 maskine hvis den ikke
> vil tage 7,5 ns RAM.

Det er så min påstand.

> det er ikek kun Compaq der har problemet, for jeg har set det på
> masiner med ECS board, Asus board også...

Hvis du har set det, så kan der jo ikke rokkes ved dit synspunkt (det
forstår jeg godt).
Jeg har bare set det omvendte.

Vi må bare være enige om at vi er uenige.

Fra : D9N

Dato : 15-06-03 11:00

> Hvis du har set det, så kan der jo ikke rokkes ved dit synspunkt (det
> forstår jeg godt).
> Jeg har bare set det omvendte.

hvis du har tid til at komme forbi en dag så vil jeg da gerne vise dig det,
jeg har 3 maskiner stående som har det problem, en Compaq 5861, en micropc
med ECS board, og en med et ECS K7VZA board, men vi har dagligt kunder som
har problemet, med at de har købt SD133 ram, og maskinen enten kun tæller
det halve op, eller er helt død, og det løses med 10 ns PC 100 ram, det
virker hver eneste gang.

D9N

Fra : Leony

Dato : 15-06-03 16:02

> hvis du har tid til at komme forbi en dag så vil jeg da gerne vise
> dig det

Hvor i verden?

> og det
> løses med 10 ns PC 100 ram, det virker hver eneste gang.

Hvor køber man sådan noget?

Fra : D9N

Dato : 15-06-03 17:38

> Hvor i verden?
Slagelse

> Hvor køber man sådan noget?

du kan købe det hos næsten alle edbforhandlere...

vh
D9N
www.d9n.dk

Fra : Leony

Dato : 16-06-03 12:43

> Slagelse

I så fald må jeg melde pas, jeg bor på den anden side af bæltet.

> du kan købe det hos næsten alle edbforhandlere...

Har du et link, for jeg kan ikke finde noget?

Fra : D9N

Dato : 16-06-03 22:44

http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul2e3.htm

http://www.valueram.com/datasheets/KVR266X64C25_128.pdf

Fra : Leony

Dato : 14-06-03 13:25

> [...]

> Jeg har netop monteret flere RAM i min pcer, men den viser ikke det
> den skal.. Den burde vise 256 RAM, men viser kun 128 RAM. når man

Du er sikker på at dit motherboard kan klare 256 MB moduler?