Tilberedning af Dådyrkølle
Fra : Carsten P

Dato : 13-06-03 18:50

Hejsa

Jeg skal tilberede en 5Kg udbenet Dådyrkølle, er der nogen der har en idé om
hvor længe den skal stå i ovnen og ved hvilken temp ??

Det jeg har fundet er følgende. ca. 1 time pr. kg ved 175 grader. Lyder
dette OK ?

På forhånd tak

Carsten P

Fra : Kim Larsen

Dato : 14-06-03 08:03

Så skulle den have 5 timer, det synes jeg umiddelbart lyder af alt for
meget. Jeg tilberedte en udbenet på ca. 3 kg. og jeg mener den fik
omkring 1,5 - 2 timer. Men det eneste rigtige at gøre, er at anvende
et stegetermoneter, så går du aldrig galt i byen. Her skal køllen vel
være omkring 70 grader C. inden i midten.

Kim

Fra : Carsten P

Dato : 14-06-03 09:59

Hejsa

Jeg har lige snakket med min lokale slagter:
Svar: ca. 3 timer ved 170 C, øses jævnligt.

Vh Carsten

Fra : Peter T.

Dato : 14-06-03 10:16

Hej, kig på min hjemmeside under opskrifter www.pulk.dk

hilsen
Peter T.

Fra : Carsten P

Dato : 18-06-03 17:33

"Peter T." <pet@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hej, kig på min hjemmeside under opskrifter www.pulk.dk

Hej

Kanon side, gode opskrifter.

Det endte med at den fik 20min bruning ved 250 C belagt med spæk og smør
blandet med bacilikum, herefter ca. 2½ time ved 175 C varmluft, den var bare
kanon.

Vh Carsten

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 15-06-03 11:21

On Fri, 13 Jun 2003 19:49:58 +0200, "Carsten P" <c.d.paulsen@mail.dk>
wrote:

> [...]
>hvor længe den skal stå i ovnen og ved hvilken temp ??
>
>Det jeg har fundet er følgende. ca. 1 time pr. kg ved 175 grader. Lyder

Jeg bruker å steke såpass store kjøttstykker i to runder - først ca
2/3 av tiden, så mellom en halvtime og times hvile (varmen trekker inn
i kjernen av kjøttstykket) og så den siste 1/3 av tiden.

Dersom du liker hvitløk er det forøvrig fantastisk godt å spekke
rådyrkjøtt med hvitløksbiter...