simpel update, hvad sker der?
Fra : Kim Emax

Dato : 13-06-03 16:19

Hey all

Jeg er ved at gå ud af mit goe skind over dette! Jeg laver en update på det
ene felt, men begge bliver updated. Se her:

+----------+----------------+----------------+
| username | created | last_login |
+----------+----------------+----------------+
| emax | 20030601142237 | 20030613164207 |
+----------+----------------+----------------+
1 row in set (0.00 sec)

mysql> UPDATE members SET last_login = now() WHERE member_id = 1;
Query OK, 1 row affected (0.00 sec)
Rows matched: 1 Changed: 1 Warnings: 0

mysql> select username, created, last_login from members where member_id =
1;
+----------+----------------+----------------+
| username | created | last_login |
+----------+----------------+----------------+
| emax | 20030613164320 | 20030613164320 |
+----------+----------------+----------------+
1 row in set (0.00 sec)

WHAT THE FU**?

Prøver så at vende den om... kun update created

mysql> UPDATE members SET created = now() WHERE member_id = 1;
[...]

| emax | 20030613164349 | 20030613164320 |
+----------+----------------+----------------+
1 row in set (0.00 sec)

Ingen problemer her...

[...]

| emax | 20030613164400 | 20030613164400 |
+----------+----------------+----------------+
1 row in set (0.00 sec)

Same shit igen... eneste forklaring jeg kan komme til er at der er _ i
last_login og mysql bøvser over dette?

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør

Fra : Kim Emax

Dato : 13-06-03 16:37

Kim Emax wrote:

> Same shit igen... eneste forklaring jeg kan komme til er at der er _ i
> last_login og mysql bøvser over dette?

Nu prøvede jeg at lave en kopi af tabellen og ændre last_login til
lastlogin, same shit! Og det er stadig det sammen den anden vej,
opdaterer jeg created, sker der ikke noget med lastlogin

Sådan ser original tabelen ud:
mysql> desc members;
+------------+---------------+------+-----+---------+----------------+
| Field | Type | Null | Key | Default | Extra |
+------------+---------------+------+-----+---------+----------------+
| member_id | int(6) | | PRI | NULL | auto_increment |
| username | varchar(100) | | | | |
| password | varchar(100) | | | | |
| created | timestamp(14) | YES | | NULL | |
| last_login | timestamp(14) | YES | | NULL | |
| visits | int(8) | | | 0 | |
| shown | int(8) | | | 0 | |
| next_trip | date | YES | | NULL | |
| name | varchar(100) | | | | |
| email | varchar(100) | | | | |
| web | varchar(255) | YES | | NULL | |
| city | varchar(100) | | | | |
| country | varchar(100) | | | | |
| birthday | date | YES | | NULL | |
| picture | varchar(100) | YES | | NULL | |
| trips | int(2) | YES | | NULL | |
+------------+---------------+------+-----+---------+----------------+
16 rows in set (0.00 sec)

må man ikke ha to timestamps i en tabel?

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 13-06-03 16:53

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> skrev i en meddelelse
> | created | timestamp(14) | YES | | NULL | |
> | last_login | timestamp(14) | YES | | NULL | |
http://www.mysql.com/doc/en/DATETIME.html

Need I say more?

Martin

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 13-06-03 16:59

"Martin C. Petersen" <mcp@phys.au.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.mysql.com/doc/en/DATETIME.html
>
> Need I say more?
Lad mig lige bemærke at jeg i en sådan sammenhæng selv bruger INT felter til
at gemme unix-timestamps (funktionen UNIX_TIMESTAMP() i sql), de er så rare
at have med at gøre i php

Martin

Fra : Kim Emax

Dato : 13-06-03 17:48

Martin C. Petersen wrote:

> [...]

arggh.... det der vidste jeg sgu godt nu, du smider linket... men tak for
hjælpen, for satan jeg var ved at gå amok over det

Men kan du så forklare hvorfor last_login ikke bliver opdateret automatisk,
når jeg opdateret created? Er det den, der står først? Så fungerer det ikke
helt efter hensigten, en feature måske?

> Lad mig lige bemærke at jeg i en sådan sammenhæng selv bruger INT
> felter til at gemme unix-timestamps (funktionen UNIX_TIMESTAMP() i
> sql), de er så rare at have med at gøre i php

Fint, jeg retter det ene felt med det samme

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 13-06-03 17:52

> [...]
automatisk,
> når jeg opdateret created? Er det den, der står først? Så fungerer det
Det er, ifølge manualen, kun det første af TIMESTAMP-felterne, der
automatisk bliver opdateret..

Martin