/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Fjerne DDO (Dynamic Drive Overlay)
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 13-06-03 12:40

DDO er en Overlay Manager, som gør at man kan
bruge store diske selvom BIOSen ikke understøtter
dem.

Så til problemet...
Jeg tager det fra starten af :)
Jeg skal lave en backup med mit PowerQuest Drive
Image 2002 (DI) af mit NTFS system drev, men det
kan jeg ikke så længe DDO er installeret på en af mine
diske (Seagate 40+80GB og en Maxtor 60GB).
Jeg ved ikke hvilken disk DDO er på.

Først brugte jeg PowerQuests løsningsforslag:
http://www.powerquest.com/support/primus/id1627.cfm
- Men den skriver det er en forkert DOS version og
jeg kan ikke lige se hvordan man kan skifte DOSen
ud i Windows XP.

Så legede jeg lidt med DI og fik denne fejl:
http://www.powerquest.com/support/primus/id728.cfm
- Når jeg så bruger nævnte disketter får jeg førnævnte
fejl ;)

Nu er jeg nået til den mulighed, at DDO skal fjernes.
Jeg søgte lidt på nettet og fandt dette:
http://www.seagate.com/support/kb/disc/howto/use_dwse_maint.html
- Det passer jo fint til mine Seagate diske.

Jeg kan bare ikke boote op på hverken disketterne
eller CD-Rom, hvad gør man så?

Jeg skal bare have fjernet DDO.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.


 
 
Madsen (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 13-06-03 13:01

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Jeg kan bare ikke boote op på hverken disketterne
> eller CD-Rom, hvad gør man så?

Kan du ikke lave en bootdiskette med WinXP? Altså samme type
bootdiskette som man laver til f.eks. BIOS-opdateringer og lignende?
Måske kan programmet fra Seagate være på sådan en. Godt nok så mener
jeg ikke at man har NTFS-adgang via sådan en bootdiskette, men
spørgsmålet er om programmet fra Seagate har behov for at have det?

Du laver en DOS-bootdiskette i WinXP ved at proppe en diskette i
diskettedrevet, højreklikke på diskettedrevet inde i My Computer,
vælge Format og derefter flueben i 'Create an MS-DOS startup disk'.

(Hvorfor hedder det egentlig 'an MS-DOS'? M er da ikke en vokal,
er det? Nå, men det hører vist til i sproggruppen).

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Mikael Nørrelund And~ (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 13-06-03 13:27

Madsen wrote:
> Kan du ikke lave en bootdiskette med WinXP?

Jo, den kan jeg sagtens boot på, men hvordan får
jeg programmet ned på den diskette?
Seagates program fylder 2 disketter nu og jeg kan
ikke lige se hvordan man starter det uden at boote
op på disketterne.

> Godt nok så mener jeg ikke at man har NTFS-adgang
> via sådan en bootdiskette, men spørgsmålet er om
> programmet fra Seagate har behov for at have det?

Det har Seagates program vist selv ellers har jeg et
program det kan mounte mine NTFS dreve i DOS.

> (Hvorfor hedder det egentlig 'an MS-DOS'?

Godt spørgsmål.

> M er da ikke en vokal, er det?

Nej :)

> Nå, men det hører vist til i sproggruppen).


Det tror jeg også.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.


Madsen (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 13-06-03 13:37

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Jo, den kan jeg sagtens boot på, men hvordan får
> jeg programmet ned på den diskette?
> Seagates program fylder 2 disketter nu og jeg kan
> ikke lige se hvordan man starter det uden at boote
> op på disketterne.

Hmm, godt spørgsmål. Det nytter ikke noget at have Seagate-programmet
liggende på harddisken og så kalde det når man har bootet på disketten
medmindre at du kan få det program som kan mounte NTFS-disken over på
disketten også. Mon ikke det ville være smartere at lave en boot-cd?
Den kan du jo da i hvert tilfælde have Seagate-programmet på og du kan
lave den udfra den boot-diskette som du kan lave med WinXP.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Mikael Nørrelund And~ (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 13-06-03 13:45

Madsen wrote:
> Mon ikke det ville være smartere at lave en boot-cd?

Sikkert, men jeg kan ikke lige erindre hvordan.
Jeg prøver.

> Den kan du jo da i hvert tilfælde have Seagate-programmet
> på

Hvordan kan jeg få programmet til at forstå, at det nu ligger
på samme medie?

> og du kan lave den udfra den boot-diskette som du kan
> lave med WinXP.

Jeg prøver google, der plejer at være lidt hjælp, fordi jeg
er helt på bar bund her.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.


Madsen (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 13-06-03 14:05

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Hvordan kan jeg få programmet til at forstå, at det nu ligger
> på samme medie?

Når du har bootet på cd'en går jeg ud fra at du vil stå med en
blinkende prompt som i de gamle DOS-dage. Om den så står ved A eller
om den står ved navnet på dit cd-drev tør jeg ikke sige når man har
lavet en boot-cd udfra en diskette, men du skal som det første være
sikker på at "stå" på det drev hvor Seagate-programmet befinder sig.
Hvis nu vi forestiller os at du har programmet i en mappe på cd'en
som hedder Seagate og programmet hedder sea.exe så kunne du skrive
følgende ved prompten som i dette eksempel står og blinker med A:\>
(Cd-drevet hedder i dette eksempel D:)

D:
CD Seagate
sea

Du skal trykke Enter-tasten efter hver enkelt linie.

>> og du kan lave den udfra den boot-diskette som du kan lave med
>> WinXP.
>
> Jeg prøver google, der plejer at være lidt hjælp, fordi jeg
> er helt på bar bund her.

Du kan evt. også prøve denne side:
<http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/bootcd/index.htm>

Nero kan også lave boot-cd'er udfra en diskette.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Mikael Nørrelund And~ (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 13-06-03 14:14

Jeg fandt et bootable CD image.

Madsen wrote:
> Når du har bootet på cd'en går jeg ud fra at du vil stå
> med en blinkende prompt som i de gamle DOS-dage.

Nemlig.

> Om den så står ved A eller om den står ved navnet på
> dit cd-drev tør jeg ikke sige når man har lavet en boot-cd
> udfra en diskette,

Den jeg bruger mounter mit CD-drev til at være a: og mit
floppy drev bliver så b:

> men du skal som det første være sikker på at "stå" på
> det drev hvor Seagate-programmet befinder sig.

Det er her problemet opstår, Seagates program ligger
på 2 disketter, hvor de samme filer ligger på begge!

[Snip lektion i DOS]

> Nero kan også lave boot-cd'er udfra en diskette.

Ja, det fandt jeg ud af, ret smart egentlig.
Jeg står dog stadig med problemet omkring Disk
Manageren der er på 2 disketter!

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.


Madsen (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 13-06-03 14:32

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Det er her problemet opstår, Seagates program ligger
> på 2 disketter, hvor de samme filer ligger på begge!

Hmm, hvad hulen skal den så bruge to disketter til hvis det er de samme
filer? Hvad så med at lave to mapper på cd'en med en diskette i hver?

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Mikael Nørrelund And~ (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 13-06-03 14:40

Madsen wrote:
> Hmm, hvad hulen skal den så bruge to disketter til hvis
> det er de samme filer?

Tjaa, måske er indholdet i filerne ikke det samme!

> Hvad så med at lave to mapper på cd'en med en diskette
> i hver?

Jeg kan jo ikke engang få programmet til at køre efter
boot på en alm. DOS Boot Disk og DDO ligger jo
egentlig i MBR, så det kan vel ikke køre alligevel
(forudsat DDO er problemet!).

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.


Mikael Nørrelund And~ (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 13-06-03 14:46

Madsen wrote:
> Hvad så med at lave to mapper på cd'en med en diskette
> i hver?


Jeg prøver.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.


Mikael Nørrelund And~ (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 13-06-03 15:05

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> Madsen wrote:
>> Hvad så med at lave to mapper på cd'en med en diskette
>> i hver?
>
> Jeg prøver.

Hmm, den kunne slet ikke se mapperne på CDen.
Jeg prøver lige igen.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.


Mikael Nørrelund And~ (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 13-06-03 15:19

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> Hmm, den kunne slet ikke se mapperne på CDen.
> Jeg prøver lige igen.

Og det samme igen, når jeg laver en diskette om til
Boot CD via Nero og lægger 2 mapper på CDen,
kan jeg ikke se mapperne i DOS.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.


Madsen (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 13-06-03 14:50

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Jeg kan jo ikke engang få programmet til at køre efter
> boot på en alm. DOS Boot Disk og DDO ligger jo
> egentlig i MBR, så det kan vel ikke køre alligevel
> (forudsat DDO er problemet!).

Hmm, ja så er jeg ved at være blank for ideer.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Mikael Nørrelund And~ (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 13-06-03 15:41

Madsen wrote:
> Hmm, ja så er jeg ved at være blank for ideer.

Æv, ellers mange tak.
Jeg har læst mig til, at en lowlevel formatering
vil kunne gøre det. Kan du bekræfte det?
Hvad skal jeg evt. lave en sådan med og
hvordan kan jeg se hvilken harddisk der laver
problemer?
- Skal jeg mon bare tage de 2 af diskene fra
og hvis den stadig laver problemer, så er det
den sidste?

Mange tak forresten, fordi du gad og se på det.


--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.


Madsen (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 13-06-03 21:55

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Jeg har læst mig til, at en lowlevel formatering vil kunne gøre
> det. Kan du bekræfte det?

Måske, men jeg kan ikke bekræfte om det vil virke da jeg aldrig har
prøvet at lowlevel-formatere en harddisk og ej heller har erfaring
med programmer som snyder BIOS til at se større harddiske end den er
kompatibel med.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Madsen (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 13-06-03 21:55

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Og det samme igen, når jeg laver en diskette om til
> Boot CD via Nero og lægger 2 mapper på CDen,
> kan jeg ikke se mapperne i DOS.

Er du sikker på at du har lavet en CD som er DOS-kompatibel?
Det kan du bestemme inde under ISO-fanebladet i Nero.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Mikael Nørrelund And~ (15-06-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 15-06-03 20:20

Madsen wrote:
> Er du sikker på at du har lavet en CD som er DOS-kompatibel?
> Det kan du bestemme inde under ISO-fanebladet i Nero.

Jeg er ikke sikker:
http://home20.inet.tele.dk/noerrelund/billeder/nero_iso_boot.png

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.


Madsen (15-06-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 15-06-03 20:27

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> http://home20.inet.tele.dk/noerrelund/billeder/nero_iso_boot.png

Prøv at læse hvad der står nederst i vinduet.
Hvis du skal lave en CD som er fuld kompatibel med DOS så skal der ikke
være flueben i de tre bokse i afsnittet 'Slæk på ISO Restriktioner' og
fluebenet i 'Joliet' er nok heller ikke så smart når CD'en skal bruges
i DOS.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Mikael Nørrelund And~ (15-06-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 15-06-03 20:56

Madsen wrote:
>> http://home20.inet.tele.dk/noerrelund/billeder/nero_iso_boot.png
>
> Prøv at læse hvad der står nederst i vinduet.

Det gjorde jeg efter jeg sendte denne besked :)
- Jeg har gjort hvad der står og mit vindue ser
således ud nu:
http://home20.inet.tele.dk/noerrelund/billeder/nero_iso_boot2.png
- Det virker stadig ikke.

> Hvis du skal lave en CD som er fuld kompatibel med DOS
> så skal der ikke være flueben i de tre bokse i afsnittet 'Slæk
> på ISO Restriktioner'

Tjek.

> og fluebenet i 'Joliet' er nok heller ikke
> så smart når CD'en skal bruges i DOS.

Tjek.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.


Madsen (15-06-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 15-06-03 21:04

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> http://home20.inet.tele.dk/noerrelund/billeder/nero_iso_boot2.png
> - Det virker stadig ikke.

Mystisk. Du kan altså stadig ikke se mapperne på cd'en i DOS?

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Mikael Nørrelund And~ (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 16-06-03 15:19

Madsen wrote:
>> http://home20.inet.tele.dk/noerrelund/billeder/nero_iso_boot2.png
>
> Mystisk. Du kan altså stadig ikke se mapperne på cd'en i DOS?

Nej.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.


Madsen (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 13-06-03 13:41

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> http://www.seagate.com/support/kb/disc/howto/use_dwse_maint.html
> - Det passer jo fint til mine Seagate diske.
>
> Jeg kan bare ikke boote op på hverken disketterne
> eller CD-Rom, hvad gør man så?

Jamen hov! Hvorfor kan du ikke boote på den diskette man tilsyneladende
kan lave med Seagate-programmet? (Ontrack Boot Diskette). Får du en
fejlmeddelelse, eller hur?

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Mikael Nørrelund And~ (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 13-06-03 13:53

Madsen wrote:
> Jamen hov! Hvorfor kan du ikke boote på den diskette man
> tilsyneladende kan lave med Seagate-programmet? (Ontrack Boot
> Diskette). Får du en fejlmeddelelse, eller hur?

Opstarten af Seagates Disk Manager stopper samme sted,
som uden brug af Ontracks diskette.
DI kommer også med samme fejl som uden Ontracks diskette.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.


Mikael Nørrelund And~ (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 20-08-03 23:39

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> Jeg skal lave en backup med mit PowerQuest Drive
> Image 2002 (DI) af mit NTFS system drev, men det
> kan jeg ikke så længe DDO er installeret på en af mine
> diske (Seagate 40+80GB og en Maxtor 60GB).
> Jeg ved ikke hvilken disk DDO er på.


Nyeste DI klarer det uden problemer.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.


Thomas Madsen (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 20-08-03 23:48

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Nyeste DI klarer det uden problemer.

Altså version 7?
Oplever du også dette: <news:bgtmoc.8o.1@madsen.tdcadsl.dk> ?

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Mikael Nørrelund And~ (21-08-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 21-08-03 07:33

Thomas Madsen wrote:
> Altså version 7?

Ja.

> Oplever du også dette: <news:bgtmoc.8o.1@madsen.tdcadsl.dk>?

Oh ja, men jeg er bare glad for endelig at kunne tage backup igen :)

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409079
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste