Er IP x.y.z.099 ikke lig x.y.z.99?
Fra : Carsten Keller

Dato : 13-06-03 11:10

Hej gruppe.
Jeg kan simpelt hen ikke fatte det her. Jeg skal have fat i en switch på
vores netværk, men jeg får fat i to forskellige enheder når jeg taster de
nævnte adresser i både Opera7 og IE6 under W2K. Hvis jeg skriver x.y.z.099
får jeg tilsyneladende fat i x.y.z.81. Hvorfor det? I mozilla fra en
linuxmaskine virker det fint.
Any clues?

Keller

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 13-06-03 11:44

Carsten Keller wrote:
> [...]
> nævnte adresser i både Opera7 og IE6 under W2K. Hvis jeg skriver x.y.z.099
> får jeg tilsyneladende fat i x.y.z.81. Hvorfor det? I mozilla fra en

0xxx plejer at betyde oktalt. 099 giver dog ikke rigtig mening,
men 9*8 + 9 er jo 81, såh...

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-06-03 12:23

On Fri, 13 Jun 2003 12:10:01 +0200, "Carsten Keller"
<CK@ADM.iha.dk> wrote:

> Hvis jeg skriver x.y.z.099 får jeg tilsyneladende fat i x.y.z.81.
> Hvorfor det?

Fordi IP-implementationen på Windows er kodet af folk, der
1) ikke vidste noget om IP
og
2) ikke vidste hvad oktale tal er for noget.

En Windows-maskine opfatter derfor .099 som .81, blot fordi der
er et foranstillet nul, og på trods af at "9" ikke indgår når man
tæller oktalt.

Den her er god nok:
> C:\>ping 10.10.10.10
>
> Pinging 10.10.10.10 with 32 bytes of data:

Her tror Windows, at jeg mener det oktalt:
> C:\>ping 010.010.010.010
>
> Pinging 010.010.010.010 [8.8.8.8] with 32 bytes of data:

Tænk ikke for meget over det. Det er bare Windows, der er sær.

-A
PS: Hvorfor overhovedet taste det foranstillede nul?

Fra : Carsten Keller

Dato : 13-06-03 13:07

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> Tænk ikke for meget over det. Det er bare Windows, der er sær.

Tak for svaret, ellers havde jeg nemlig brugt oceaner af tid på at tænke på
det (i weekenden endda).

> -A
> PS: Hvorfor overhovedet taste det foranstillede nul?

Af grunde der nu er tabt i min hukommelse valgte jeg pludselig at taste den
nævnte adresse med et nul foran, spørg mig ikke hvorfor. Og da jeg så så der
dukkede et andet webinterface op troede jeg at jeg havde fundet ud af
hvorfor der var problemer med en switch (duplikerede adresser). Senere fandt
jeg så ud af at der tilsyneladende var flere (alle) vores switche der
skiftede udseende når jeg tastede 0, og så blev jeg mistænksom. Og ganske
rigtigt var det windows der var bizar, og ikke fejlopsætning af enhederne.

Nu er jeg imidlertid tilbage hvor jeg startede... Der skulle vel ikke
tilfældigvis være nogen der har problemer med lange ping-tider til en Dell
5224-switch?
Keller

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-06-03 23:03

On Fri, 13 Jun 2003 14:07:05 +0200, "Carsten Keller"
<CK@ADM.iha.dk> wrote:

> Nu er jeg imidlertid tilbage hvor jeg startede... Der skulle vel ikke
> tilfældigvis være nogen der har problemer med lange ping-tider til en
> Dell 5224-switch?

Du pinger switchens egen (management-) IP-adresse?

Hvis trafik gennem switchen fungerer med fornuftig hastighed, så
lad (også) være med at spekulere for meget over, hvorfor switchen
selv er længere om at svare. En del netværksudstyr (forhåbentlig
langt, langt det meste) prioriterer 'rigtig' trafik over sådan
noget husholdning som at besvare ping.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Carsten Keller

Dato : 15-06-03 12:18

> [...]
> selv er længere om at svare. En del netværksudstyr (forhåbentlig
> langt, langt det meste) prioriterer 'rigtig' trafik over sådan

Det kan der være noget om, vi bruger bare ping som en test i vores
overvågning af om udstyret er oppe. Men denne switch er begyndt en gang
imellem at have enormt lange pingtider over 1000 ms. selvom der ikke sidder
noget som helst udstyr på den. En identisk switch i vores net hvor praktisk
talt al trafik på netværket skal igennem har ikke de problemer. Og så er det
jo at man ikke er helt tryg ved at sætte den i drift...
Keller

Fra : Carsten Keller

Dato : 27-06-03 07:21

"Carsten Keller" <keller@post12.tele.dk> wrote in message
> [...]
det
> jo at man ikke er helt tryg ved at sætte den i drift...

Efter at have snakket med support hos Dell, og være stillet igennem til 2.
level support i Sverige, har jeg fået tilsendt en nyere Diagnostic Code
(1.0.0.0 ==> 1.0.0.5), som kunne uploades til switchen. Efter den har fået
den på kører det hele igen.
Angående Dell support, kan man godt mærke de ikke er helt modne på det
marked endnu. I deres telefonsluse kan man ikke vælge netværksudstyr, og de
har tilsyneladende heller ikke nogen supportere til det. Det endte med jeg
snakkede med en serversupporter der så sendte alle mine spørgsmål videre til
en eller anden. Sikkert Broadcom, da det vist er sådan noget hardware der
sidder bag Dell-logoet...
Hilsner
Keller