Newbie ? : Kan ikke connecte til porte fra~
Fra : Kasper Kristensen

Dato : 13-06-03 09:30

Hej igen.

Jeg har et problem med at jeg ikke kan connecte til nogen services fra andre
klienter end localhost.

F.eks. har jeg Apache kørende, og kan fint connecte via min browser fra
localhost altså serveren selv. Men prøver jeg at connecte via browseren
eller telnet fra en anden computer på mit LAN (samme subnet) får jeg timeout
fejl og besked om at porten ikke kan nåes.

Jeg har prøvet at tilføje 'ALL : 192.168.1.' til 'hosts.allow" men det hjalp
ikke.

Det smager også lidt af en personal firewall, men jeg har ikke eksplicit
bedt om en sådan, måske RH9 installerer pr. default? Hvordan finder jeg ud
af om der kører en firewall (iptable f.eks) og hvordan den er konfigureret?

Mvh

Kasper

PS: Et tillægsspørgsmål: Når jeg har lavet ændringer i f.eks 'hosts.allow'
hvordan genstarter jeg nettet uden reboot? Har prøvet killall -HUP xinetd,
men der skete ikke en hat.

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 13-06-03 09:57

> [...]
ud
> af om der kører en firewall (iptable f.eks) og hvordan den er

OK det ser ud til at jeg faktisk kører iptables, så nu skal jeg "bare" finde
ud af hvordan i alverden det konfigureres.

Kasper

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 13-06-03 11:28

Kasper Kristensen wrote:
> OK det ser ud til at jeg faktisk kører iptables, så nu skal jeg "bare" finde
> ud af hvordan i alverden det konfigureres.

http://iptables.linux.dk/ :)

mvh
Johan

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 13-06-03 11:50

Kasper Kristensen wrote:

> [...]
>>

> OK det ser ud til at jeg faktisk kører iptables, så nu skal jeg "bare"
> finde ud af hvordan i alverden det konfigureres.

Hvis du ikke er helt stiv i hvordan man fodrer iptables med noget fornuftigt
kan det måske være en fordel at bruge en GUI til at konfigurere dem med.

F.eks. guarddog eller Firestarter (de må være til at finde i en redhat 9 rpm
ude på det store internet hvis de ikke er med i distributionen).

--
Magnus Pedersen

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 13-06-03 14:09

> Hvis du ikke er helt stiv i hvordan man fodrer iptables med noget
fornuftigt
> kan det måske være en fordel at bruge en GUI til at konfigurere dem med.

Ja det viste sig hurtigt at være lidt for indviklet til min utålmodighed...

> F.eks. guarddog eller Firestarter (de må være til at finde i en redhat 9
rpm
> ude på det store internet hvis de ikke er med i distributionen).
>
> --

.... så jeg endte med den simpleste løsning: Jeg slog iptables fra. Netværket
er pt. alligevel et rent intranet uden nogen adgang udadtil.

Men på sigt skal den på nettet og så ser jeg på det, så tak for hjælpen.

Kasper

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 13-06-03 10:39

Kasper Kristensen wrote:

> [...]
> bedt om en sådan, måske RH9 installerer pr. default? Hvordan finder jeg
> ud af om der kører en firewall (iptable f.eks) og hvordan den er

Skriv setup i en konsol (som root)

> PS: Et tillægsspørgsmål: Når jeg har lavet ændringer i f.eks 'hosts.allow'
> hvordan genstarter jeg nettet uden reboot? Har prøvet killall -HUP xinetd,
> men der skete ikke en hat.

/etc/xinitd/reload

/Esben