Fjernelse af bundmaling på glasfiber med b~
Fra : Erik Andersen

Dato : 13-06-03 09:02

Bunden på mit skib er efterhånden blevet meget ujævn, og jeg har derfor
besluttet mig til at tage båden på land ultimo juni for at fjerne de mange
lag bundmaling.

Men hvilken metode er den bedste og hurtigste?

Metoden med at bruge brun sæbe tiltaler mig meget. Men er den effektiv? Hvor
lang tid skal den sidde på? Er metoden mere effektiv, når det er varmt, end
når det er koldt?

Kort spurgt - er der nogen, der kan øse ud af deres erfaringer?

På forhånd tak og god vind til alle

Erik

Fra : Spiff

Dato : 13-06-03 10:16

Jeg har ikke prøvet brun sæbe (endnu), har kun hørt at det virker. Husk at
du skal pakke det behandlede område ind med vitavrap således at det aktive
stof i sæben ikke fordamper for hurtigt.
Hvor lang tid ? prøv på en begrænset område hvor du checker processen med
nogler timers mellemrum ved at skrape i malingen med en spartel.

MVH
Jesper

Fra : ThomasT

Dato : 13-06-03 13:52

Vi snakker uger her !!!

Jeg tog alt min bundmaling af her i feb. måned. Jeg smurte er godt tykt lag
brun sæbe på og pakkede hele bunden ind i Vita-vrap. Jeg ventede først 1
uge, og der var det gået i opløsning, men for en sikkerheds skyld gav jeg
det lige en uge mere. Så var malingen lige til at spule af. Så ja, det
virker glimerende.

ThomasT
Maxi 77

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-06-03 15:09

> [...]
> lang tid skal den sidde på? Er metoden mere effektiv, når det er varmt, end

Hvis du har brugt to-komponent bundmaling *eller* lightprimer oven på gammel
bundmaling, og vil bruge brunsæbe, så kommer du næppe ud at sejle mere i
år..........

Brunsæbe er til plast og oliemaling og ikke synderligt virksomt på moderne,
syntetiske malingstyper. Der er kun en vej frem, en excentersliber af god
kvalitet og helmaske og en beskyttelses dragt...

Har du ikke en ordentlig maskine salv, så lej een. Der er en *verden* til
forskel. Lej en Festo, resten er kun hobby- og legetøj. Brug dog en spartel
til det løse.

Claus

Fra : EA 2730

Dato : 14-06-03 21:41

Hej Erik
Du skriver ikke om din maling sidder fast, eller skaller.
Hvorfor fjerne god fast bundmaling.
Slib den glat og smør ny maling oven på, jo mere jo bedre.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Erik Andersen <erik_a@post3.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ee98586$0$5155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Erik Andersen

Dato : 16-06-03 11:03

"EA 2730" <OZ2ESA@xxget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Erik
> Du skriver ikke om din maling sidder fast, eller skaller.
> Hvorfor fjerne god fast bundmaling.
> Slib den glat og smør ny maling oven på, jo mere jo bedre.

Min bundmaling skaller meget. Derfor ønsker jeg at fjerne det. Igennem årene
har der været anvendt Mille Dynamic, så der er således ikke tale om
2-komponent maling.

Thomas skriver, at det virkede på hans skib i løbet af 2 uger i
vinterperioden. Man kan vel så formode, at processen forløber hurtigere, når
det er varmt i vejret????

Det undrer mig lidt, at der ikke er flere, som har anvendt brun sæbe.

Mvh

Erik

Fra : Henrik Henriksen

Dato : 17-06-03 21:45

Jeg har også anvendt brun sæbe. Prøvede først andre metoder. Afskrabning og
kautisk soda. Brun sæbe var en overlegen vinder. Tøm nogle bøtter med brun
søbe i en malerspand. Sæt den i en vandfad som fyldes med varmt vand. Når
sæben er flydende smøres den i et godt og tykt lag på bunden med en bred
pensel. Hvis det er koldt, og bunden er kold, stivner det hurtigt på bunden.
Jeg gjorde det i marts/april. Sommeren må være ideel, men der skal man jo
sejle. Jeg anvendte ca 6 - 7 kg til en 38 fods båd. Dæk bunden med
køkkenfilm. Den fra Aldi er ikke så elastisk, er let at anvende og billig.
På store flader, der ikke er kraftigt dobbeltkrumme, anvendte jeg alm
afdækningsplast. Lad det sidde et par dage. Afrens med højtryksrenser. Det
er utroligt så let det kan vaskes af og bunden står flot med primerern.
God fornøjelse.

mvh Henrik

Fra : Erik Andersen

Dato : 19-06-03 08:33

Hej Henrik

Tak for tippet. Det var lige det jeg behøvede.
mvh

Erik