Hvad skete der her: journal_forget_Rb6ebb6~
Fra : Jan Birk

Dato : 13-06-03 06:47

I forbindeles med at jeg - som almindelig bruger, logget ind via telnet
- forsøger at slette en fil fik jeg følgende fejl meddelelse:

------------- snip --------

ring1 kernel: Assertion failure in journal_forget_Rb6ebb66a() at
transaction.c:1224: "!jh->b_committed_data"

---------------------------

Herefter standsede systemet. Det var ej heller muligt fra consolen at
vække systemet til live. Strømmen var eneste mulighed.

Det er en RH8 med ext3 filsystemer.

Nogen ide?

Pft

Jan Birk

Fra : Jan Birk

Dato : 13-06-03 07:34

Lidt yderligere oplsyninger:

1) Jeg kan genskabe problemet
2) Filen var oprindeligt en tekst fil indeholdende en dump fil fra
mysqldump. Filen er nu binær. En 'strings' på filen, viser indholdet af
_både_ noget myql dump _og_ noget webmail!!!!!
3) Kernen er 2-4.18-14

/jb

Fra : Jan Birk

Dato : 13-06-03 07:53

Yderligere oplysninger!

En manuel fsck på filsystemet har fjernet filen (og gud ved hvor mange
andre filer?), hvilket kunne tyde på, at filsystemet var gået i mudder!

Dog er det stadig interessant at en almindelig bruger kan komme i en
situation, hvor han/hun kan stoppe systemet!

/jbi

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 13-06-03 08:05

Jan Birk wrote:
> [...]
> Dog er det stadig interessant at en almindelig bruger kan komme i en
> situation, hvor han/hun kan stoppe systemet!

En google-søgning giver det indtryk at der er tale om en bug i kernen.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Peter Jensen

Dato : 13-06-03 09:04

Jan Birk wrote:

> [...]
>
> Dog er det stadig interessant at en almindelig bruger kan komme i en
> situation, hvor han/hun kan stoppe systemet!

1. Almindelige brugere skal generelt have adgang til filer.
2. Adgang til filer bliver behandlet i kernen.
3. En fejl i kernen kan gøre stort set hvad som helst.

Der er altså intet unormalt i det. Spørgsmålet er mere hvordan fejlen er
opstået. Strømafbrydelse? Dårlig harddisk? Dårlig RAM? Ukendt buffer
overflow?

Det er nu heller ikke den væreste fejl jeg har set. Engang var der en
fejl der var så slem at journal autorecovery, der blev udført af kernen
under opstart, gik i selvsving. Knoppix reddede systemet, men da jeg
ikke kunne genskabe fejlen var der ingen måde at melde den på. Jeg var
også lidt mere fokuseret på at redde mine data, på daværende tidspunkt.

--
PeKaJe

Freedom is nothing else but the chance to do better.
      -- Camus

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 13-06-03 11:24

On Fri, 13 Jun 2003 07:46:51 +0200, Jan Birk <jb@hulen.biz> wrote:
> [...]
>
> ring1 kernel: Assertion failure in journal_forget_Rb6ebb66a() at
> transaction.c:1224: "!jh->b_committed_data"

Din ext3 journal er gået i smadder. Er det ikke bare dejligt stabilt?

--
Jesper