lidt opfriskning - mail server
Fra : Robert Jensen

Dato : 12-06-03 19:39

Håber i kan hjælpe mig med en lidt bassalt spørgsmål.

Hvad skal der til for at sætte en mail server op.

har et domæne.
en maskine
en internetadgang.

der hvor den halter er at jeg ikke lige kan huske hvordan det helt virker
med dns m.m
kan jeg bare sætte den op til domænet, og så kommer mailsene bare dumpene,
eller hvordan virker det der mail halløj.

på forhånd tak.

Robert

Fra : jens

Dato : 13-06-03 00:15

"Robert Jensen" skrev i en meddelelse

> har et domæne.

Hvor er det "hostet"

> en maskine
> en internetadgang.

Hvor hurtig ?

> kan jeg bare sætte den op til domænet, og så kommer mailsene bare dumpene,
> eller hvordan virker det der mail halløj.

Nej, du skal i DNS serveren for domænet have en MX record pegende på
mailserverens ip(routerens wan ip)

Mvh Jens

Fra : Kim Jensen

Dato : 13-06-03 14:17

> Hvad skal der til for at sætte en mail server op.
> har et domæne.
> en maskine
> en internetadgang.

Så mangler du blot noget mailserver-software

> [...]
> kan jeg bare sætte den op til domænet, og så kommer mailsene bare dumpene,
> eller hvordan virker det der mail halløj.

Du laver en MX record for dit domæne. Denne record skal pege på din public
IP.
I din mailserver-software opretter du dit domæne og de bruger/aliaser som du
ønsker skal kunne modtage mail under domænet.

mvh
Kim Jensen

Fra : jens

Dato : 13-06-03 14:20

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> skrev i en meddelelse

> Så mangler du blot noget mailserver-software

Så giv ham da noget .....

http://www.mailenable.com

Mvh Jens

Fra : KL

Dato : 13-06-03 16:01

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message

> "Kim Jensen" <kj@jmt.dk> skrev i en meddelelse

Er der ikke nogen begrænsninger fra ens internet-udbyder?
(Der foresvæver mig et eller andet)
Hilsen KL

Fra : jens

Dato : 13-06-03 16:08

"KL" <mrjens@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Er der ikke nogen begrænsninger fra ens internet-udbyder?
> (Der foresvæver mig et eller andet)

Hos nogle få er der lukket for port 25, men der er som regel en løsning på
det problem.

Nogle bruger en "mail backup".
Men det ved de nok mere om i "internet.udbydere" gruppen.

Mvh Jens

Fra : Robert Jensen

Dato : 13-06-03 16:56

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> wrote in message

> [...]
du
> ønsker skal kunne modtage mail under domænet.

Bruger speednames.
Der er en funktion der hedder mail server.

er der noge af jer der ved om det bare er at skrive en ip til min mail
server der.
er det det samme som det der MX record ???

robert

Fra : jens

Dato : 13-06-03 19:46

"Robert Jensen" <fjerndette_svend_dellepude@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3ee9f414$0$97222$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> er der noge af jer der ved om det bare er at skrive en ip til min mail
> server der.
> er det det samme som det der MX record ???

En mx record laver man i den DNS server, som bestyrer domænet.
Ikke på sin egen pc.
Om det kan laves med speednames ved jeg ikke.

Mvh jens