debian og autosluk
Fra : Allan Weber

Dato : 12-06-03 17:17

Hvordan får man debian til automastisk at slukke computeren når man vil
slukke computeren (!!).

aw

Fra : Thomas D

Dato : 12-06-03 17:59

> Hvordan får man debian til automastisk at slukke computeren når man vil
> slukke computeren (!!).

Hvad mener du helt præcist?

Mvh
Thomas

Fra : Allan Weber

Dato : 12-06-03 18:04

Thomas D wrote:

> Hvad mener du helt præcist?

at når jeg fra kdm (login manageren) vælge "turn of computer", så slukker
den automastisk ligesom i windows, uden at jeg behøver manuelt at slukke
for den når shutdown scriptet er kørt færdigt

Fra : Lennart Weiss

Dato : 12-06-03 18:55

On Thu, 12 Jun 2003 19:03:47 +0200, Allan Weber wrote:

> at når jeg fra kdm (login manageren) vælge "turn of computer", så
> slukker den automastisk ligesom i windows, uden at jeg behøver manuelt
> at slukke for den når shutdown scriptet er kørt færdigt

Det kan skyldes, at kernen er kompileret med multiprocessor support. Prøv
at kompile en ny kerne, hvor denne feature er fravalgt.

Mvh.
Lennart

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-06-03 19:30

On Thu, 12 Jun 2003 19:54:48 +0200, Lennart Weiss wrote:

> Det kan skyldes, at kernen er kompileret med multiprocessor support. Prøv
> at kompile en ny kerne, hvor denne feature er fravalgt.

Eller også kan denne kommando gives som kerneparameter:
apm=power-off

F.eks gøres følgende i lilo.conf:

prompt
timeout=50
default=linux
boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
message=/boot/message
lba32

image=/boot/vmlinuz-2.4.18-14
label=linux
initrd=/boot/initrd-2.4.18-14.img
read-only
append="root=/dev/hda1 apm=power-off"

--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Allan Weber

Dato : 12-06-03 22:30

> append="root=/dev/hda1 apm=power-off"

takker - det virkede. Skal man have installeret apmd for at det virker? Jeg
har installeret apmd nu, men hvis det virker uden kan jeg jo lige så godt
slette apmd.

Fra : Peer Jensen

Dato : 13-06-03 15:56

"Lennart Weiss" <lennart_weiss@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> On Thu, 12 Jun 2003 19:03:47 +0200, Allan Weber wrote:

> Det kan skyldes, at kernen er kompileret med multiprocessor support. Prøv
> at kompile en ny kerne, hvor denne feature er fravalgt.

Jeg oplever at maskinen ikke slukker ved en shutdown -h -now med en maskine
med to CPU'ere + Redhat. Er multiprocessorsupport feature årsag?

--
/Peer

It's not a bug... - it's a feature!

Fra : Allan Weber

Dato : 13-06-03 19:19

> Det kan skyldes, at kernen er kompileret med multiprocessor support. Prøv
> at kompile en ny kerne, hvor denne feature er fravalgt.

Jeg har været ved at prøve at compile en ny kerne, men løber ind i
problemer. Jeg får følgende fejl:

net/network.o(.text+0xd007): In function `rtnetlink_rcv':
: undefined reference to `rtnetlink_rcv_skb'

En søgning på google fortalte, at det var noget med at gcc ikke mente man
havde brug for en eller anden indlejret fuktion og derfor lavede ged i den.
Jeg bruger gcc ver. 3.3

/Weber

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-06-03 16:03

Lennart Weiss <lennart_weiss@yahoo.com> writes:

> Det kan skyldes, at kernen er kompileret med multiprocessor support. Prøv
> at kompile en ny kerne, hvor denne feature er fravalgt.

Hvilket ikke er så fedt, hvis det er en multiprocessor-maskine.

Men det er mere sandsynligt, at der mangler understøttelse for APM
eller ACPI.

/Rasmus

\ / ASCII ribbon campaign
X against HTML mail
/ \

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-06-03 16:05

Allan Weber <weber@oncable.dk> writes:

> takker - det virkede. Skal man have installeret apmd for at det virker? Jeg
> har installeret apmd nu, men hvis det virker uden kan jeg jo lige så godt
> slette apmd.

Maskinen kan sagtens slukke automatisk uden apmd kørende - den har jeg
i hvert fald aldrig haft installeret; ejheller før jeg skiftede til at
bruge ACPI isf. APM.

/Rasmus

To alcohol!
The cause of - and solution to - all of life's problems!
-- Homer Simpson

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-06-03 16:43

"Peer Jensen" <maxfart@hotmail.com> writes:

> Jeg oplever at maskinen ikke slukker ved en shutdown -h -now med en maskine
> med to CPU'ere + Redhat. Er multiprocessorsupport feature årsag?

Ja. APM er ikke sikkert at køre på multiprocessormaskiner. Brug ACPI i
stedet.

/Rasmus

He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a
question remains a fool forever.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-06-03 19:43

> [...]
> havde brug for en eller anden indlejret fuktion og derfor lavede ged i den.

2.4.21 (og 2.4.20 for den sags skyld) oversætter pænt her (Debian
unstable, gcc-3.3) uden ovennævnte fejl. Hvor har du din kildekode
fra?

/Rasmus

Is it safe?
Yes, it is perfectly safe - it is us, that are in trouble!
- Hitch Hikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams

Fra : Allan Weber

Dato : 13-06-03 19:54

> 2.4.21 (og 2.4.20 for den sags skyld) oversætter pænt her (Debian
> unstable, gcc-3.3) uden ovennævnte fejl. Hvor har du din kildekode
> fra?

kernel.org (eller sunsites mirror). Så lige, at 2.4.21 var udkommet, og i
changeloggen står der, at de skulle have fikset det problem jeg oplevede.
Er ved at hente den nu, så det bliver spændende

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-06-03 19:59

> kernel.org (eller sunsites mirror). Så lige, at 2.4.21 var udkommet, og i
> changeloggen står der, at de skulle have fikset det problem jeg oplevede.
> Er ved at hente den nu, så det bliver spændende

Jeg troede, gcc-3.3 kunne oversætte 2.4.20. Jeg har lige prøvet og
konstateret, at jeg får præcis samme fejl. 2.4.21 oversætter dog fint
med gcc-3.3.

/Rasmus

ATA100 is another testimony to the fact that pigs can be
made to fly given sufficient thrust (to borrow an RFC)
-Alan Cox

Fra : Jan Larsen

Dato : 12-06-03 20:55

Allan Weber wrote:

> Hvordan får man debian til automastisk at slukke computeren når man vil
> slukke computeren (!!).
>
> aw
Som root skriver du modconf i en konsol, går i bunden og vælger
ernel/arch/i386/kernel, der efter vælger du apm (Advanced Power Management
BIOS support) og så skulle det virke, hvis det er en 2.4.20 kernel du køre.

/Jan

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 12-06-03 22:52

Allan Weber wrote:

> Hvordan får man debian til automastisk at slukke computeren når man vil
> slukke computeren (!!).

modconf, hvor du vælger apm i kernel/arch/i386/kernel

/Esben

Fra : Jakob Sandholm

Dato : 15-06-03 18:47

On Thu, 12 Jun 2003 18:17:19 +0200, Allan Weber wrote:

> Hvordan får man debian til automastisk at slukke computeren når man vil
> slukke computeren (!!).

Jeg havde samme problem.

Forudsat du har en normal ATX-computer med APM support, så skriv følgende
ind i /etc/modules:

apm

Dette loader apm-modulet ved opstart. Dette sørger for at slukke pc'en når
den bliver lukket ned.

mvh
Jakob