Script: lægge et link på skrivebordet??
Fra : Andreas Møller

Dato : 12-06-03 11:53

Hej.
Er det muligt at skrive et script som placerer et link til en
side på skrivebordet når en bruger klikker på et link/knap på ens
side.

Det skal kunne afvikles i IE 5.0

P.s. bare rolig - det er til en intranet-side for et firma, så
det er ikke for at irritere brugerne

Off topic: er det muligt i ASP

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 12-06-03 12:00

Andreas Møller wrote:

> [...]
> side.
>
> Det skal kunne afvikles i IE 5.0
>
> P.s. bare rolig - det er til en intranet-side for et firma, så

Nej, det er heldigvis ikke muligt.

Lav i stedet en beskrivende forklaring til dine brugere om hvordan de
trækker et link ud på skrivebordet.

Hintzmann c",)

Fra : Torben Brandt

Dato : 12-06-03 18:59

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> Nej, det er heldigvis ikke muligt.

Det er faktisk ikke korrekt :)
Når det skal afvikles i IE, så kan man bruge VBScript. Dog vil man blive
spurgt om man vil godkende oprettelsen.

<script language="VBScript">
Function opretFil()
Set file = fso.CreateTextFile("c:\windows\skrivebord\testfil.txt")
file.Write "Teksten, der står i filen"
file.Close
End Function
</script>

Torben

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-06-03 19:21

Torben Brandt <name@domain.invalid> writes:

> [...]

> Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
> Set file = fso.CreateTextFile("c:\windows\skrivebord\testfil.txt")

Jeg har intet directory der hedder c:\windows\skrivebord, så det er
begrænset hvor successfuldt det vil være generelt. Hvis det er til
et lokalnet hvor alle bruger samme opsætning, så vil det måske
virke.

/L

Fra : Torben Brandt

Dato : 12-06-03 21:28

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> [...]
> begrænset hvor successfuldt det vil være generelt. Hvis det er til
> et lokalnet hvor alle bruger samme opsætning, så vil det måske

Det skulle bruges på et intranet med windows på klienterne (jvf opr
indlæg), så jeg antager at man har rimelig ens maskiner, og man kan jo
nemt indsætte en If-sætning, hvis der er flere muligheder.
Eks. kunne man se på funktionerne fso.FolderExists eller
fso.GetSpecialFolder(WindowsFolder).

Jeg skal måske lige tilføje at med visse sikkerhedsindstillinger, så
bliver man slet ikke spurgt om FileSystemObjectet må oprettes, så det
skal man også lige tænke på.
Men det _kan_ godt lade sig gøre.

Torben

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-06-03 22:26

Lasse Reichstein Nielsen wrote :

Hvis indstillingerne for det pågældende intranetsite er sat som "Trusted
sites", så kommer der så vidt jeg kan huske ingen advarsel. Af grunde jeg
dog ikke forstår er kategorien "Local intranet" ikke tilstrækkeligt for
at undgå denne advarsel.

> [...]
> begrænset hvor successfuldt det vil være generelt. Hvis det er til
> et lokalnet hvor alle bruger samme opsætning, så vil det måske

Nu er det jo heldigvis muligt at tilgå brugerens opsætning på en windows-
maskine via SpecialFolders - så er det transperent i forhold til
sysdrive, sprog og andre ting.

--
Jesper Stocholm
* www.asp-faq.dk fungerer som den officielle OSS for nyhedsgruppen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 13-06-03 06:29

Torben Brandt wrote:
> [...]
> Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
> Set file = fso.CreateTextFile("c:\windows\skrivebord\testfil.txt")

Det viste jeg godt nok ikke, men man bliver da klogere hver dag

Hintzmann c",)