Opdragelse af Rottweiler
Fra : Jacob D. Pedersen

Dato : 12-06-03 09:34

Hej,

Min kone og jeg hentede i søndags (8. juni) en 8 måneder gammel Rottweiler
tæve.
Det er en rigtig dejlig hvalp, som virkelig har fået en god start på livet
af sin mors ejer.

Den er utrolig glad for at "snakke" med mennesker, kendte som fremmede.

Men som så mange andre hvalpe er den noget uartig.
Derfor bliver jeg nød til at sige "NEJ" ca. 850 gange i døgnet.

Den vil prøve at bide i alt, sko, trømper, møbler og sin kurv mm.
Jeg siger altid nej, og giver den sit legetøj.
Jeg lære den også at den ikke må bide i hænder og fødder.

Men det er ikke altid den hører efter, så nu har jeg taget en vandpistol i
brug.
Så får den et pift vand hvis den laver noget "meget" uartigt som at tage en
sko med ind i stuen og tygge på.
Det hjælper lidt med vand.

Det jeg er i tvivel om er, om man også nogle gange skal lade hvalp være
hvalp?
Eller om jeg skal blive ved med at skælde ud, bare den laver det mindste?

Jeg ødelægger vel ikke vores gode forhold, ved hele tiden at skælde den ud?

Mvh. Jacob

Fra : Jytte

Dato : 12-06-03 09:37

"Jacob D. Pedersen" <jacob@skaeve.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Eller om jeg skal blive ved med at skælde ud, bare den laver det mindste?
>
> Jeg ødelægger vel ikke vores gode forhold, ved hele tiden at skælde den

Hej Jacob.

Lad være med at skælde ud hele tiden, det gavner ikke. Kig rundt med
hvalpeøjne og fjern hvad der kan fjernes hun ikke må lege med.
Lad der være så få forbud som muligt og håndhæv de der er. Et skarpt føj
eller nej er nok og ros så når hun gør det rigtige.
Lav nogen søgeøvelser så hun bliver aktiveret og lad være med vilde lege.
En god ide er det selvfølgelig at gå til træning, kontakt Rottweilerklubben.

Held og lykke og god fornøjelse.
Jytte

Fra : Mic

Dato : 12-06-03 09:58

"Jacob D. Pedersen" <jacob@skaeve.dk> wrote in message
> [...]
> Eller om jeg skal blive ved med at skælde ud, bare den laver det mindste?
>
> Jeg ødelægger vel ikke vores gode forhold, ved hele tiden at skælde den

Hej Jacob

Tillykke med din dejlige hund, jeg har selv en rottweiler på 11 måneder som
jeg træner PH med og han er " god til det " og han elsker det specielt
bidearbejde .
Jeg vil starte med at sige meld dig ind i en klub og træn regelmæssigt med
din hund hun vil elske det.
Du kan også få råd og vejledning fra levende mennesker i klubben

Nogle hunde skal have et nej mens andre skal have 25 lige som mennesker

/Michael

Fra : Leyna

Dato : 12-06-03 10:48

On Thu, 12 Jun 2003 10:34:19 +0200, "Jacob D. Pedersen"
<jacob@skaeve.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg ødelægger vel ikke vores gode forhold, ved hele tiden at skælde den ud?

Det er anstrengende at skulle skælde ud hele tiden, og personligt er
jeg ikke vild med vandpistol idéen. Lige som med små børn ville jeg
flytte de ting hun ikke må gnave i. Find plads til de ting et sted
hvor hun ikke kan komme til dem.
Min egen hund har efterhånden fået gnavet en del briller i stykker og
det har været rigtig dyrt, men han har så "kun" taget forbudte ting
når han kedede sig, så umiddelbart tror jeg at det er et spørgsmål om
at aktivere hunden nok. Leg med hende. Vis hende hvad det er hun må
gnave i og afled hendes opmærksomhed når hun vil til at gnave i
forbudte ting. Giv hende noget som hun MÅ gnave i, i stedet. Det har
virket rimeligt godt her, men vi kan da stadig finde lightere eller
sko der er splittet ad, når vi har ladet ham være alene hjemme. Det
bliver dog længere og længere imellem. Min hund er lige fyldt et år,
og mange af skarnstregerne er allerede gået af ham, så der er håb
forude.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Lene Sørensen

Dato : 12-06-03 13:46

hej Jacob
Tillykke med hunden. - er den 8 uger eller 8 måneder! ja, jeg synes bare det
lyder som en på 8 uger!!
Jeg har kun haft kendskab til en rottweiler, men den har tilgengæld lært mig
en masse!
En rottweiler, skal behandles retfærdigt.. det skal alle hunde forresten,
men specielt en rotte... Den vil behandles retfærdigt.. altså ingen råben og
ingen skælud på forkerte steder... og forresten ikke så mange nej. men en
god ide er at lære hunden at nej er nej, men hvis den så bliver ved og du
ved at hunden godt ved den gør noget den ikke må, kan du bruge ordet føj
istedet for... altså sådan at der er forskel på nej og føj.....altså først
nej: det betyder : kære ven det der du gør lige nu er noget jeg ikke vil ha
du gør..... og ordet nej: altså hund du ved godt det er noget du ikke må,
og nu er min tålmodighed brugt op og jeg er sur....
Håber du forstå, meningen i forskellen i de to ord... Men når hunden har
lært det, kan den sagtens kende forskel . (specielt en rottweiler)....
Men retfærdighed frem for alt. er bestemt det ord der komme i mit hoved når
jeg tænker opdragelse af en rottweiler!!! og så selvfølgelig aktivering..
aktivering og atter aktivering....*S*
Lene
Ps. forresten når jeg siger aktivering så mener jeg en stille aktivering
ikke noget der stresser!

Fra : Jacob D. Pedersen

Dato : 13-06-03 08:44

Hej og tak for hurtige og gode svar.

Og ja....den er kun 8 UGER gammel, ikke 8 måneder som jeg kom til at
skrive...

Jeg har meldt mig til hvalpetræning i DcH.
Og senere vil jeg gå til træning i PH.

Den med vandpistolen er ikke min egen idé, den har jeg fra Politikkens
"Håndbog I Hunde Opdragelse".

Jeg bruger også det med at sige nej, og giver den sit legetøj og så rose den
når den bider i det i stedet for.

Men problemet ligger nok i at vi har for mange spændende ting i hvalpehøjde,
som vi må se at få flyttet.

Mvh. Jacob

Fra : Mic

Dato : 13-06-03 09:02

> [...]
den
> når den bider i det i stedet for.
>
> Men problemet ligger nok i at vi har for mange spændende ting i

Jeg har også brugt vandpistol / drikkedunk til min rottweiler med
det resultat at hver gang han nu ser en drikkedunk kommer han styrtende og
vil have vand i munden .............

/Michael

Fra : Eifel

Dato : 24-06-03 22:51

"Jacob D. Pedersen" skrev d. 13-06-03 08:44 dette indlæg :
> [...]
rose den
> når den bider i det i stedet for.
>
> Men problemet ligger nok i at vi har for mange spændende ting i

Hej Jacob....

Hvis jeg var dig, ville jeg bestemme for een af klubberne - ikke svæve
mellem de enkelte klubber. Der er HIMMELVID forskel på hvordan og hvor
der trænes i DCH og i PH.

M.v.h.
Eifel

http://www.kandu.dk/

Fra : Liv Wallentinsen

Dato : 13-06-03 13:35

Gratulerer med din rottweilervalp. Jeg er selv eier av to tæver av rasen og
jeg må bare si at det er herlige hunder. Behandle den rettferdig, ikke mas
fy hele tiden, valpebitingen avtar jo etter hvert så la den være valp med
sine leker. Gi ham ben å gnave på, griseører osv. Godbiter kan strøs
utover gulvet eller i haven og så kan du på en lettvint måte starte med å
lære ham å søke. Ikke lek for hardt med ham, gi masse kjærlighet MEN en
fast hånd. Nei skal bety NEI - alltid! Kontakt raseklubben som sikkert vil
gi deg gode råd.
Lykke til
med vennlig hilsen liv

Fra : Søren Rasmussen

Dato : 14-06-03 05:29

Hvorfor må man ikke lege 'for vildt' med sin hund..? Og hvor er grænsen?
Alle hvalpe elsker en rask tovtrækning - og det er jo okay.

Men hvad sker der hvis man brydes med sin hund på gulvet for sjov? Kan
hunden pludselig ikke kende forskel på leg og alvor? Eller hva'?

Søren Rasmussen

Fra : Liv Wallentinsen

Dato : 14-06-03 06:51

Man kan godt leke min sin valp,men det blir ofte for mye, og etter som jeg
forstår er disse menneskene nye hundeeierere. Valpen forstår jo ikke når
det er nok, det ender med knurring ofte. Ta to børn som leker sammen og de
leker så lenge at en av dem begynner å gråte. Valper kan heller ikke sette
grensene selv, og da må man stoppe når valpen f.eks. knurrer hysterisk når
man drar tovtrekning f.eks. Man skal også for å få valpen til å slippe en
ting den har i munnen, gjerne bytte med en godbid, for så å gi den tilbake
igjen, slik at valpen ikke skal blir redd for at noe blir røvet fra den, han
vil etterhvert vite at han får noe tilbake? Hvis hunden blir utsatt for
voldsom lek så blir den ofte hardhendt selv, og tenk deg en rottis på 40-45
kg som trekker deg ned i gulvet, den kan gjerne bli usikker selv også så alt
med måte. Jeg anbefaler uerfarne mennesker som har valgt en rottis å ta
kontakt med rottweilerklubben for veiledning
-liv