Mit akvarie er 28 grader
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-06-03 09:18

Hej Akvarium gruppe

Jeg har startet et akvarium for en uge siden. Jeg undrer mig lidt over at
vandet er 28 grader varmt selv uden et varmelegeme. Jeg puttede planter og
nogle få fisk i søndag.

Det er et helt almindeligt 10-20 år gammelt 128L akvastabil akvarium med 2
18W Triton lysstofrør og en intern pumpe på 800L i timen. Pumpen er lidt
voldsom, det ved jeg godt, men indtil videre ser det ud til at virke.
Fiskene er livlige og tager foderet godt.

Jeg fodrer med flagefoder, frysetørrede cyclops og en plade frossen "et
eller andet småt og rødt"

Jeg har 5 lille mundruger unger på 1½-2cm, et par sværddragere og en
kampfisk.

Sværddrager hannen jagter hunnen kontinuert. Er det almindeligt?

Min plan er at købe yderligere 20 neon fisk, 5 pansermaller og et par
sommerfugleciklider om nogle uger. Er det helt skævt? De fisk jeg har nu er
der kun for at skabe lidt liv indtil vandet er modnet. Hvis mit akvarium
ender med at blive overrendt og uden større "frafald" ryger de som de
første.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : jabbe

Dato : 12-06-03 20:51

Hmmm står det i vinduet??? eller på en radiator???
et eller andet sted må varmen da komme fra...

--
J@bbe

Remove NOSPAM from mail adress
530L Effectline Akvarie
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth
Aprilia AREA 51 45/scooter

Fra : Aardvark

Dato : 12-06-03 21:33

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote in

> [...]
> nu er der kun for at skabe lidt liv indtil vandet er modnet. Hvis mit
> akvarium ender med at blive overrendt og uden større "frafald" ryger

Det må stå i kontakt med sol...ikke så smart når det 'kun' er på 128
liter.
Selv min 660 liter steg 1-2 grader da vi havde de hér dage med sol.
Normalt, for tropiske fisk, er nogle dage med 28 gr. intet problem.
Men hvis du har fisk der er kritiske mht. varme, så er temperatur
svingninger kritiske, og de vil enten have det dårligt, eller dø.
Men vigtigst er egne observationer af dine fisk, hvis de virker
'normale' så burde der intet problem være. Første advarsel, er gisperi i
overfladen, eller hvis de ligger på bunden.
Mht. jagten med sværdragere, så er han vel bare 'horny'..

/Aardvark

Fra : Ulla Brinch Sander

Dato : 12-06-03 22:34

> [...]
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Hej Jens.
Jeg slukker for varmelegemet i mine 3 akvarier her om sommeren og har 24
grader.
Akvarierne står i et værelse og persiennen er lukket på skrå, så solen ikke
står ind ad vinduet. Du behøver sikkert først til efteråret at sætte varme
på.
Venlig hilsen Ulla

Fra : KL

Dato : 13-06-03 15:22

Hvis termostaten på varmelegemet ellers er stille rigtigt så vil
varmelegemet selv slukke når der er varmere en der skal være så det med at
hive stikket ud har kun den effekt at om natten kan du evt opså en lav
temperatur som derfor er med til at forsinke overophedning af akvariet om
dagen. Det er jo meget godt hvis altså fiskene kan tåle temperatur
svingningerne.

Venligst
Kasper.

"> >

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 13-06-03 20:15

> [...]
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Hej Jens
Det er din interne pumpe der gør at du har en ret høj temperatur.
Pumpen er jo nok rigelig stor til dine 128 liter.
Hilsen
Jørgen

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 13-06-03 22:32

> [...]
> Det er din interne pumpe der gør at du har en ret høj temperatur.
> Pumpen er jo nok rigelig stor til dine 128 liter.

Plus lysstofrørene !! De har en arbejdstemp. på omkring 55-60 grader (så
vidt jeg lige husker!), luk det inde i et armatur uden lufthuller, så skal
du se løjer .

Men det er rigtigt, pumper giver også meget varme. Jeg har selv lige skiftet
på et 85 liters - gik fra 4x400 l/h (4x6 watt) til 1x1000 + 1x400 l/h (10+6
watt). Temperaturen faldt fra 28-30 grader til 26-28 grader !!!

/Ole

Fra : Wheelie

Dato : 16-06-03 12:25

> [...]
(så
> vidt jeg lige husker!), luk det inde i et armatur uden lufthuller, så

Mit 530´er køre uden varmelegme, men med en eheim 2260 + aquaclear 802
powerhead. Efter jeg fik 802´eren så steg temp. til 26-28 grader
afhængig af udendørs temp. Skift noget af dit gamle vand med frisk og
koldt vand, og åben evt. for dit armatur (hvis det da er heldækkende).

Mvh Jesper

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 16-06-03 13:42

> og åben evt. for dit armatur (hvis det da er heldækkende).

Hvilket selvfølgelig er en rigtig god ide .
Nu er det bare et saltvandsakvarie, så alt for meget fordampning er ikke
godt - derfor et helt lukket armatur. Alligevel fordamper der ca. 1 liter
vand pr. uge !!

Men sådan er vi akvarister jo nogle gange - det _kan_ ikke blive besværligt
nok

/Ole

Fra : André Høstrup

Dato : 06-07-03 17:09

> Jeg har startet et akvarium for en uge siden. Jeg undrer mig lidt over at
> vandet er 28 grader varmt selv uden et varmelegeme. Jeg puttede planter og
> nogle få fisk i søndag.

Hej, jeg har selv 3 akvarier og deres temperatur svinger fra 26 til 28
grader og de er så placeret 3 forskellige steder i lejligheden.

Pumpe og lysarmatur giver jo lidt varme fra sig, men nok ikke i så voldsom
en grad ville jeg mene, men rum temperaturen spiller jo også ind, så
akvariet vil jo næsten altid have samme temp. som det lokale det står i.

--
M.v.h. André Høstrup aka Flymann
Mobil: 26 844 911