kræsen 3 mdr. barn
Fra : Qrt Winding

Dato : 12-06-03 09:22

Hej Ng

Vores barn på nu godt 14 uger er begyndt at blive kræsen.
I begyndelsen fik han Allomin 1 og har tømt halvdelen af pakken,
lige pludseligt "gad" han ikke have det længere og vi prøvede
derfor at skifte til Nan 1 i samråd med sundhedsplejersken. Dette
vil han heller ikke have. Så prøvede vi at blande lidt majsvælling med
pærer i, for at "snyde" ham, lige lidt hjalp det.

Er der nogen her der har erfaring desangående? Vi kan jo ikke stoppe
med modermælkserstatning selvom han både får vælling og grød også.
Der er jo en del i modermælkserstatningen barnet ikke kan undvære.
Så gode råd og erfaringer modtages med et smil.

--
Med Venlig Hilsen/Best Regards
Qrt Winding

Fra : Kevin

Dato : 14-06-03 13:14

d. 12/06/03 10:22 ytrede Qrt Winding

> Vores barn på nu godt 14 uger er begyndt at blive kræsen.

Når man er 14 uger er man ikke kræsen.
Og begrebet kræsen dækker vel i virkeligheden over en række dårlige
oplevelser med mad ?, eller er man kræsen når der er en ting man ikke kan
lide, det er vel de færreste der ikke kan vævne noget de smagte som de
absolut ikke ville spise.
Når en 14 uges baby ikke vil spise må man jo i gang ned at undersøge
hvorfor, ud fra de oplysninger du giver er dette ikke muligt umiddelbart,
men hvad spider han nu, for noget mad spiser han vel?
Det er bare ikke et godt udgangspunkt, både at anklage sit 14 uger barn for
at være kræsen og doven, så der må i nok hellere lige finde ud af hvad de
begreber dækker over og hvordan i selv reagerer på disse.

VH Kevin

--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Qrt Winding

Dato : 14-06-03 13:43

"Kevin" <tikenospam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Når man er 14 uger er man ikke kræsen.

Hvorfor ikke?

> Og begrebet kræsen dækker vel i virkeligheden over en række dårlige
> oplevelser med mad ?

ikke i min personlige ordbog.

> eller er man kræsen når der er en ting man ikke kan lide,

ja

> det er vel de færreste der ikke kan vævne noget de smagte som de
> absolut ikke ville spise.

Korrekt, derfor kan en baby vel også være kræsen.

> Når en 14 uges baby ikke vil spise må man jo i gang ned at undersøge
> hvorfor, ud fra de oplysninger du giver er dette ikke muligt umiddelbart,

Jeg har ikke sagt han ikke spiser, jeg sagde at han ikke vil have
modermælkserstatning.

> men hvad spider han nu, for noget mad spiser han vel?

Ja, han spiser både vælling og grød, som jeg også nævnte i min føste post.

> Det er bare ikke et godt udgangspunkt, både at anklage sit 14 uger barn
for
> at være kræsen og doven,

Jeg har ikke på noget tidspunkt kaldt mit barn doven.

> så der må i nok hellere lige finde ud af hvad de
> begreber dækker over og hvordan i selv reagerer på disse.

Jeg ved godt hvad disse begreber dækker over, og vi reagerer ved at prøve
at give ham noget andet mad, som han så spiser.

MVH
Qrt

Fra : RENE JENSEN

Dato : 15-06-03 08:23

"Qrt Winding" <l_black_shadow_l@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er jo en del i modermælkserstatningen barnet ikke kan undvære.
> Så gode råd og erfaringer modtages med et smil.

haha hvem vil også have kopi når man har smagt det org (modermælk) , og det
Allomin smager da også af lort .

jensen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-06-03 11:06

"Qrt Winding" <l_black_shadow_l@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vores barn på nu godt 14 uger er begyndt at blive kræsen.

Nej.. han demonstrerer da bare, at han har god smag.
Prøv selv at smag på det mad, I tilbyder ham! *S*

Min datter fik engang - på en lang rejse - tilbudt et glas af Nestlé
færdigmad. En kyllingeret.
Hun rynkede på næsen og spyttede det ud.

Glasset havde vi stadig i tasken, da vi nåede frem til vores mål.
Vi serverede det for værternes to katte.

De rynkede på næsen og forlod fornærmede skålen med Nestlés kyllingeret *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 15-06-03 11:57

> [...]

> lige pludseligt "gad" han ikke have det længere og vi prøvede
> derfor at skifte til Nan 1 i samråd med sundhedsplejersken. Dette

Har I prøvet de færdiglavede Nan1-brikker, hvor indholdet bare hældes i
en flaske og lunes i mikrobølgeovnen? (De kan købes enkeltvis eller i en
sampak med 6 stk. for ca. 30 kr.) Vores søn ville nemlig heller ikke
have "pulvermælk", da vi først introducerede ham for det, men med det
færdiglavede slubrede han det mere eller mindre i sig. Da han så havde
vænnet sig til det, gik vi gradvist over til pulver uden problemer.

> Er der nogen her der har erfaring desangående? Vi kan jo ikke stoppe
> med modermælkserstatning selvom han både får vælling og grød også.

Han må være en stor dreng, når sundhedsplejersken allerede er "gået med
til" vælling og grød... Hos os holdt sundhedsplejersken meget
kraftigt på de anbefalede 5 måneder inden grødstarten.

Christina

Fra : Tine Andersen

Dato : 15-06-03 13:13

"Christina Puhakka Egholm" <christina@egholm.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> til" vælling og grød... Hos os holdt sundhedsplejersken meget
> kraftigt på de anbefalede 5 måneder inden grødstarten.

Hvad blev der af modermælk? Jeg har aldrig hørt om børn, der ikke ville have
modermælk.

Prøv at smag på modermælkserstatningen. Så har I forklaringen på, hvorfor
barnet ikke vil have det.

Tine

Fra : Qrt Winding

Dato : 15-06-03 15:23

> "Christina Puhakka Egholm" <christina@egholm.net> skrev i en meddelelse
>
> Hvad blev der af modermælk? Jeg har aldrig hørt om børn, der ikke ville
have
> modermælk.

Hvis vi kunne give ham modermælk, ville vi jo nok ikke bøvle med at få ham
til
at drikke erstatningen.

> Prøv at smag på modermælkserstatningen. Så har I forklaringen på, hvorfor
> barnet ikke vil have det.

Jeg er udemærket klar over, at det ikke smager særlig godt. (i voksnes
munde).
De producerer dog stadig erstatninger og det må betyde at der er nogen der
køber det, og det må så også betyde at nogen spiser det. Så mit spørgsmål
går ikke på om det smager godt, men om hvordan vi får ham til at indtage de
næringsstoffer han har brug for. Hvis du kender et alternativ, vil jeg da
meget
gerne høre om det.

MVH
Qrt

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 15-06-03 15:56

"Tine Andersen" <tine.nospam.andersen@post3.nospam.tele.dk> skrev...

> Hvad blev der af modermælk? Jeg har aldrig hørt om børn, der ikke
ville have
> modermælk.

Næh, men der er mødre, der ikke har mælk nok, eller situationer hvor
amningen er gået i vasken i det hele taget (f.eks. ved en del for
tidligt fødte). I vores tilfælde har jeg ammet, indtil Daniel blev knap
9 måneder, men i den første måneds tid tog han ikke nok på, så vi skulle
supplere med modermælkserstatning 3 gange dagligt. Da han så havde
fundet ud af teknikken (han lærte simpelthen ved at bruge flasken,
hvordan han skulle sutte, så der kom mere mælk), kunne vi gå bort fra
flasken igen. Efter 6 måneders alderen, supplerede vi grøden, mosen og
modermælken med to flasker dagligt, så han også fik dækket sit
jernbehov.

> Prøv at smag på modermælkserstatningen. Så har I forklaringen på,
hvorfor
> barnet ikke vil have det.

Tjo... Men (købe)vælling smager efter min mening lige så grimt, og det
vil de fleste små godt ha'...

Christina

Fra : Qrt Winding

Dato : 15-06-03 15:16

> Har I prøvet de færdiglavede Nan1-brikker, hvor indholdet bare hældes i
> en flaske og lunes i mikrobølgeovnen? (De kan købes enkeltvis eller i en
> sampak med 6 stk. for ca. 30 kr.

Nej, dem har jeg ikke hørt om, det må prøves. Tak for forslaget.

> Han må være en stor dreng, når sundhedsplejersken allerede er "gået med
> til" vælling og grød... Hos os holdt sundhedsplejersken meget
> kraftigt på de anbefalede 5 måneder inden grødstarten.

Tja, stor vil jeg ikke kalde ham. Han ligger lige midt på normalkurven.
Men en sulten lille fyr . Han begyndte med vælling, da han var 2½ mdr.
Allerede da kunne han drikke 2x150 ml vælling lige efter hinanden.

MVH
Qrt

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 15-06-03 15:52

"Qrt Winding" <l_black_shadow_l@hotmail.com> skrev...

> Nej, dem har jeg ikke hørt om, det må prøves. Tak for forslaget.

Velbekomme.
De kan vist købes de fleste steder - i hvert fald alle de steder, vi har
været (Føtex, Bilka, Rema 1000 osv.), undtagen i Superbrugsen, hvor de i
stedet havde en såkaldt "Babymælk" fra Arla i deres køledisk. Den gik an
ved lillemanden, men var dog ikke helt så stort et hit som Nan-brikkerne
(der ikke plejer at stå på køl, i øvrigt).

> [...]
mdr.
> Allerede da kunne han drikke 2x150 ml vælling lige efter hinanden.

Wauw - det er imponerende! Hvor meget grød spiser han så?

Christina

Fra : Qrt Winding

Dato : 15-06-03 19:13

> [...]
> ved lillemanden, men var dog ikke helt så stort et hit som Nan-brikkerne
> (der ikke plejer at stå på køl, i øvrigt).

Ja, jeg mindes og have set babymælken. Vidste dog ikke at det var moder-
mælkserstatning, troede faktisk bare det var en anden form for minimælk

> Wauw - det er imponerende! Hvor meget grød spiser han så?

Han tog også omkring 300 til 350 gram på om ugen. :)
Han startede med grød, da han var omkring 3 mdr.
Hvormeget han spiser er vi faktisk ikke helt klar over, da vi laver det
på slump. Han får dog kun grød en gang om dagen, og vælling
2 gange om dagen. Det er dog gået ned i et mere moderat leje den
sidste 1 til 2 uger. Nok på grund af grødet.

MVH
Qrt