Læringsstile
Fra : Jeppesen

Dato : 11-06-03 11:57

Hej

Jeg er lærerstuderende og skal til eksamen i didaktik på fredag! I vores
opgave har vi bl.a. været tilhænger af de mange spændende læringsstile (Dunn
og Dunn).
Nu har vi læst en kritik af læringsstilene (Holger Henriksen - i opinion nr.
8)
Da vi desværre ikke har afprøvet disse teorier - MI og læringsstilene - vi
er de nye meritstud som endnu ikke har været i praktik i vores første
skoleår.

Derfor rejser jeg spørgsmålet her i dette forum:

Er der nogle som har erfaringer med læringsstilene, hvis ja... Er de
positive eller negative.

Mvh Gitte

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 11-06-03 14:38

Derfor rejser jeg spørgsmålet her i dette forum:

> Er der nogle som har erfaringer med læringsstilene, hvis ja... Er de
> positive eller negative.
>
> Mvh Gitte

Det er jo et enormt stort emne, som man ikke umiddelbart bare kan svare kort
på.
Umiddelbart og kort vil jeg dog sige, at efter en del år som underviser
finder man ud af, at det fungerer bedst, hvis man benytter sig af flere
forskellige læringsstile for at tilgodese så mange slags elever som muligt.

I "gamle dage" ( for nogle år siden kaldte vi det ikke "læringsstile",
men det viste sig tit, at de lærere, der var gode til at lære fra sig -
undervise, ofte brugte mange læringsstile. Vi kaldte det bare metoder eller
at bruge sin erfaring.

VH Birgitte med 26 skoleår på bagen.

Fra : Carsten Jørgensen

Dato : 11-06-03 16:26

Hvis du vil have et brugbart svar, skal du konkretisere spørgsmålet lidt.

Hvad er det for nogle læringsstile du tænker på ?

Kan du ikke skrive lidt om dem, så kan det være vi har nogle erfaringer, at
dele ud af.

Det kunne jo også være, at vi blot har kaldt dem noget andet

Hilsen

Carsten

Fra : Jeppesen

Dato : 11-06-03 17:29

Hej Carsten

Du har da nok ret i, at mit spørgsmål måske ikke var konkret nok.

Når jeg siger "læringsstile", er det ud fra Dunn og Dunn´s teorier som er
videreudbygget af "de mange intelligenser" (Gardner).
Det handler om, at tage udgangspunkt i hver enkelt barn, finde barnets
bedste læringsstil, og lade børnene arbejdet under meget forskellige
forhold. Der stilles spørgsmål tegn til om barnet er "analytisk" eller
"globalt"? Nogle børn skal høre musik, spise, have ro, ligge ned eller sidde
på en alm. stol med et skarpt lys. Det er den slags læringsstile, jeg tænkte
på......

Mvh Gitte

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 11-06-03 19:18

"Jeppesen" <blackhole@noone.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sidde
> på en alm. stol med et skarpt lys. Det er den slags læringsstile, jeg

Groft sagt er det vel sådan at:
"Læringsstilen" er den måde hvorpå underviseren formidler sit stof.
"De mange intelligenser" er den undervisningsform, gennem hvilken eleven
bedst opfatter det, der skal"læres".
VH Birgitte

Fra : Jeppe Møller

Dato : 12-06-03 08:23

> [...]
> "Læringsstilen" er den måde hvorpå underviseren formidler sit stof.
> "De mange intelligenser" er den undervisningsform, gennem hvilken eleven

Sådan opfatter jeg det ikke.
Læringsstile er den måde eleven må arbejde på for at lære mest muligt/ er
bedst koncentreret under.
Jeg har ikke arbejdet bevidst med læringsstile i mine praktikker, men et
konkret eksempel ville være elven i 6. klasse der hørte musik i sin walkman
mens han skrev stil- det havde de andre elever ikke 'behov' for. Efter min
vurdering blev eleven hurtigere færdig og var mere koncentereret omkring sit
arbejde så længe skriveprocessen stod på, end hvis han skulle have skrevet
uden sin walkman.
/JeppeM

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 13-06-03 18:18

Begreberne kommer fra amerikansk og er dårligt oversat.

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 13-06-03 14:15

> [...]
>
> Derfor rejser jeg spørgsmålet her i dette forum:
>
> Er der nogle som har erfaringer med læringsstilene, hvis ja... Er de

Jeg har i mange år arbejdet bevidst med, hvordan elever lærer bedst. Dog
ikke så struktureret som Hverken Gardner eller Dunn's.
Specielt inden for læseteknik, matematikforståelse og billedkunst har jeg
eksperimentet med læringssituationer, som giver plads for de (forholdsvis
få) elever, som lærer "anderledes".
Det tydeligste eksempel, jeg har oplevet var hos en elev, som næppe kunne
læse tre ord højt i sammenhæng. - Det besynderlige var, at han via træning i
stillelæsning (med musik) ganske hurtigt kunne tilegne sig et indhold og
gengive det. Ad den vej nåede han til et ganske pænt tilegningsniveau. - han
fik en ganske pæn studentereksamen.

Jeg mener personligt, at den ekstreme teoretisering gør brugen af ovennævnte
teorier unødvendigt vanskelig. - Jeg foretrækker en enklere model, hvor man
lytter til eleverne og iagttager og justerer deres læringsadfærd.
Det er absolut en stor fordel at hjælpe den enkelte elev med at udvikle sin
egen læringsstil. - dog uden helt så megen teori.

venlig hilsen Niels Aage Schmidt