Opladning af batteri vha påhængsmotor?
Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 11-06-03 19:15

Hej

Er det muligt at installere "strømudtag" på alle påhængsmotorer? (jeg
har en 4takts motor: http://www.honda-marine.com/mod5hp.htm) og hvad er
priserne på "sådan noget"?

Er der nogen der har erfaringer med denne form for opladning?

Mvh
Carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-06-03 20:42

"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee771b8$0

> Er det muligt at installere "strømudtag" på alle påhængsmotorer? (jeg
> har en 4takts motor: http://www.honda-marine.com/mod5hp.htm) og hvad er
> priserne på "sådan noget"?

Din motor kan forsynes med et udtag, der kan ifølge honda kan yde max 38 watt
og 3 amp. Det må give en spænding på 12,6 volt og det er for lidt som
ladespænding til en almindelig akumulator..

> Er der nogen der har erfaringer med denne form for opladning?

Ja, til store batterier større end 10-15 ah er det i princippet ubrugeligt, det
kan hjælpe lidt til som vedligeholdesesladning, men som reel lader, nej.
Problemet er, at i det øjeblik batteriet tilsluttes og skal lades, så falder
spændingen, den er næppe stabil på 14,4 v

Læg i øvrigt mærke til, at hondas tal sikkert er beregnet på fuld skrue.

Det er og bliver ikke andet end et 12v strømudtag til lanterner og lygter...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-06-03 20:48

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:bc80n4

> Din motor kan forsynes med et udtag, der kan ifølge honda kan yde max 38 watt
> og 3 amp. Det må give en spænding på 12,6 volt og det er for lidt som
> ladespænding til en almindelig akumulator..

Hov, jeg glemte, at Honda skriver "Alternator", det er højest sandsynligt et
vekselspændings udtag. Spændingen vil så stige lidt, når du ensretter den, men
næppe nok til at du har en stabil ladespænding på 14,4 v og hvis du har, så er
det sikkert basseret på fulde omdrejninger - eller tæt på.

Så et almindeligt 60a batteri, der er tæt på fladt kræver altså tyve timers
motordrift ved fuld skrue, hvis man ellers antager, at du har den fornødne
ladespænding til rådighed..

Claus

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 11-06-03 21:58

> [...]
timers
> motordrift ved fuld skrue, hvis man ellers antager, at du har den fornødne

Og Claus - du har jo selvfølgelig prøvet det i praksis siden du så
kategorisk afviser det? Som jeg tidligere har skrevet brugte vi det hele
sidste år, og det virkde perfekt - båden ligger for svaj, dvs. ingen
landstrøm, og vi opladede batteriet derhjemme inden fyn rundt, og sejlede
resten af sæsonen med log og lanterne med ladning via motoren, så det virker
altså på mindre både med et 60Ah 12V batteri. (En ensretter er ikke jordens
sværeste stykke elektronik at opdrive).

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-06-03 23:57

"Martin Rise Christensen" <martin@rise.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> altså på mindre både med et 60Ah 12V batteri. (En ensretter er ikke jordens

Jeg afviser det ikke kategorisk, jeg skrive blot, at det er en dårlig løsning,
navnlig på en moderne båd. Måske er det tilstrækkeligt i en lille jolle.

Og, ja, jeg har haft flere påhængsmotorer, der havde strømudtag, som var
aldeles uegnede til ladning, ligesom jeg har haft fingrene i masser af motorer
gennem årene. Hvis du ikke bruger strøm til andet end lanterne og den slags, så
kan man klare sig igennem. Men som oplader til et batteri, der skal drive både
gps, log lod radio, lanterner og lys og alt andet normalt udstyr på en båd,
hvor forbruget er normalt, så er det en ringe løsning. Og hvis batteriet kører
helt fladt, så er der næppe knald nok til, at du kan lade batteriet op uden en
ordentlig lader.

Har man kun et begrænset forbrug er det måske ok, men det afhænger af ens
forbrugsmønster. Er forbruget småt og for det meste mens motoren kører, så
udligner det hinanden, da spændingen tilforbrugsstedet temmelig sikkert kommer
fra strømudtaget, fordi den er højest. Men er forbruget størst, hvor motoren
ikke kører og hvor man belaster batteriet, så er det, at man har problemet.

Men det er da nemt at regne ud, man skal da bare tælle sit forbrug sammen og så
sammenholde det med den maksimale ydelse, strømudtaget kan levere.. Det er blot
at gange og dividere..

Problemet er bare, at *mange* strømudtag ikke kan levere den stabile spænding
på 14,4v, der skal til for at lade. Det er meget nemt at måle, men det skal
gøre på et halvfladt batteri, ikke et opladet, fordi det tager ikke imod strøm.
Målingen skal ske på selve batteriet.

Jeg har i adskillige år rodet med både og motorer og hvad dertil hører, og jeg
har mange gange målt på strømudtag, der havde een spænding ubelastet og en
ganske lavere belastet, og i det øjeblik spændingen på batteriet er ligmed
eller større end den spænding strømudtaget kan levere, så bliver der *ikke*
ladet.

Måske kan de allernyeste motorer, fordi teknikken er blevet bedre, men det er
næppe reglen for de fleste små påhængemotorer..

At det virker i dit ene tilfælde, er jo ikke ensbetydende med, at det virker på
alle motorer. Fordi din motor ikke oser, så er det jo heller ikke ensbetydende
med, at andre motorer heller ikke oser...

Claus

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 12-06-03 08:42

Jeg undrer mig ofte over hvorfor man så sjældent ser solpaneler nævnt som
alternativ. Hvis man har båden liggende for svaj burde de da i hvert fald
sørge for at batteriet altid var toppet op - om det er nok til at klare
dagligt brug ved jeg ikke?

Er de bare for dyre?

mvh

Martin

Fra : Fly

Dato : 11-06-03 22:37

Til Claus:
Du er uden tvivl dygtig til det teoretiske, og jeg mener også at jeg kan
være med på det meste... Nogle gange kan jeg da bare tvivle på om du
nogensinde får prøvet noget af det i praksis?!?

F.eks. er der påtrykt nogle data på mit strømudtag, og det holder slet ikke
med virkeligheden, så ta' da en gang i mellem at sætte et par ledninger til
og hiv multimeteret eller scopet op af lommen og se hvrdan det virker i
praksis

Og her er så en kopi af det svar jeg selv skrev om et lignende spørgsmål i
slutningen af marts:
------------------------------
Hejsa!

Selvfølgelig kan det lade sig gøre - bruger det selv af og til!

Som Fredy skriver i sit svar, så er det et spørgsmål om at få ensrettet den
spænding motoren giver. Dette er nemlig typisk vekselstrøm, og det spiller
ikke liiiige så godt sammen med en akkumulator. En ensretter kan du enten
selv lodde sammen af 4 kraftige dioder (koster under 20,- kr. i alt) eller
købe en færdig fyr til ca. 30-35 kr. Den færdige måske endda klar til at
sætte spadestik på direkte.

En færdig "diodebro" sluger en smule af spændingen, så min erfaring er at
med min motor bliver der ladet meget minimalt eller slet intet ved tomgang
eller lave omdrejninger. Omvendt får jeg 2-3 ampere ved fuld riv, og det er
trods alt cirka det halve af hvad jeg lader med på landstrøm. Så det er da
bedre end ingenting.

Spændingen på min motor ligger i tomgang på 12-12,5 volt på "udgangen" af
diodebroen og det giver som sagt ikke den vilde ladestrøm. Ved fuld riv får
jeg op til 17 volt - stadig på "udgangen" af diodebroen. Det er lige i
overkanten til en 13,8 V akkumulator, men med disse omdrejninger kan jeg
heller ikke holde ud til at høre på motoren.

Det kan lade sig gøre at bygge en spændingsregulator, men det kræver lidt
snilde med en loddekolbe. Vil du bruge flere penge kan du købe dig en billig
lader til bilbatteri - altså sådan en til 230V. Fra den kan du snuppe den
smule elektronik der begrænser både spænding og ladestrøm - så beskytter du
da akkumulatoren.

Håber ikke at det var helt sort snak
Og var det - så uddyber jeg gerne!

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-06-03 23:57

"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3ee7a20a$0$5178

> Til Claus:

er besvaret i forrige indlæg

Claus

Fra : EA 2730

Dato : 12-06-03 00:34

Fly <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ee7a20a$0$5178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> overkanten til en 13,8 V akkumulator, men med disse omdrejninger kan jeg
> heller ikke holde ud til at høre på motoren.

Hvis du lægger en kondensator, på 2200µF/25Volt eller mere, over de 12,5 VDC
(efter diodebroen), vil du opdage, at du hæver spændingen til ca.
18V.(1,44x)
Det gør du også når du sætter dit batteri på, men ladestrømmen giver et
spændingsfald der er i forhold til batteriets ladetilstand og så er det
svært at se.
Hvis du bare lader dit batteri op, vil du se at ladespændingen langsomt
stiger i takt med, at batteriet lades op.
Når du når 12,8V kan du godt stoppe, for så kan dit batteri ikke holde på
mere i længden.
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : EA 2730

Dato : 12-06-03 01:06

EA 2730 <OZ2ESA@xxget2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:giPFa.2183$W5.1678@news.get2net.dk...

> [...]
> stiger i takt med, at batteriet lades op.
> Når du når 12,8V kan du godt stoppe, for så kan dit batteri ikke holde på

Ups!
Jeg glemte lige at skrive, at der skal en modstand på 4Ohm/40Watt efter
diodebroen, for ikke at ødelægge strømudtaget på motoren.
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-06-03 00:32

Hej Carsten

Nu ved jeg ikke hvor gammel din motor er, jeg købte en 5Kh Honda i 2001, og
den var med 3A generator som standard
Jan Rasmussen

"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee771b8$0$24654$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 13-06-03 13:03

Hejsa

Hmmm jeg ved ikke hvor gammel den er...blev købt sammen med en Boheme båd
for et par år siden. Jeg kan fortælle at den ligner den inde på deres
hjemmeside på en prik... Hvordan ser sådan en generator ud?

Mvh
Carsten

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-06-03 16:14

På Honda, er der anbrugt et strøm ud tag modsat hvor du sætter benzin
slangen på, er der ikke et sådan udtag, er der nok ikke indbygget generator
Jan Rasmussen

"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee9bd92$0$24649$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Kim Hansen

Dato : 16-06-03 19:14

On Wed, 11 Jun 2003 20:15:18 +0200, "Karen Stricker & Carsten Axelsen"
<strixelsen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>priserne på "sådan noget"?
>
>Er der nogen der har erfaringer med denne form for opladning?

Kan man bruge et 12v mc-batteri?
Det fylder jo lidt mindre
Batteriet skal kun starte motoren og så ellers trække et ekkolod
Jeg har en 6 hk Mariner med elstart og strømudtag/lader

M.v.h.
Kim Hansen
Fyn

Suzuki XF 650 Freewind