HJÆLP
Fra : Fudge

Dato : 11-06-03 17:53

Hej

Jeg vil hører om der er nogle der har et godt forslag til, hvad man kan gøre
ved en hest der har svært ved at være alene i stalden?

Vi har lige fået en hest ud til os og gå. Det er en fuldblodshoppe, som er 9
år. Hesten har ikke været i menneskehænder i nogle år. Den har tidligere
været købt til at være galophest, men duede ikke til det.

Problemet er, at hende der har fået den, ikke har redet i 11 år og ikke har
ret meget forstand på heste. Tror jeg ikke. Hun giver for let op, når hesten
begynder at te sig.

Det startede med, at den ikke ville ind i stalden efter lidt overtalelse kom
den ind. Men det er helt galt, når man binder den, så stejler den eller
smider sig ned på knæerne. Men er der andre heste, står den stille.

Jeg har meget ondt af hesten, da hende der har købt den for 1 uge siden ikke
vil have den længere. Så den skal et nyt sted hen, hvis hun da kan få den
solgt.

Jeg har mistanke om, at hesten har haft en meget dårlig oplevelse inde i en
stald, mens den har været bundet og alene. Jeg synes hesten virker meget
sød, når der er andre heste, men jeg ved simpelthen ikke hvad man kan gøre
ved den, for at den får det bedre. Den står nærmest og dirrer, når den er
alene.

Håber i kan hjælpe mig.

Hilsen Susanne

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 11-06-03 18:21

"Fudge" <fudge@oncable.dk> wrote:

>Det startede med, at den ikke ville ind i stalden efter lidt overtalelse kom
>den ind. Men det er helt galt, når man binder den, så stejler den eller
>smider sig ned på knæerne. Men er der andre heste, står den stille.

1:
Hu,ha! For ALT i verden, så må hesten *IKKE* bindes. Især ikke en
hest der opfører sig sådan. En hest skal kunne flygte. Kan den ikke
det går den i panik, men hvis den KAN flygte, er sansynligheden for at
den prøver på det mindre.

2:
Hesten må heller ikke være alene. Man kan lære den det, men hvis
skrækken er så stor for at være alene som den er nu, så gør I den
værre ved ikke at give den en selskabshest. Det svarer til at et barn
der er mørkeræd, lukkes inde i et mørkt rum og nogen siger BØH!

3:
Hvor befinder den sig i verden??? Jeg ku skrive i timevis om dette
emne og endnu en gang trætte alle med det. Jeg har "kurreret"
adskillige slagteklare heste og kan godt klare et par stykker til hvis
turen falder forbi Højby!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Fudge

Dato : 11-06-03 19:06

> [...]
> emne og endnu en gang trætte alle med det. Jeg har "kurreret"
> adskillige slagteklare heste og kan godt klare et par stykker til hvis

Den befinder sig i Viborg i Jylland. Der er jo noget stykke over til dig,
men jeg kan prøve at få hende der ejer hesten til at ringe til dig, også kan
i snakke lidt om det. Hvis hun må det. Det er jo godt at snakke med en der
har meget forstand på det.

Hilsen Susanne

Fra : skingur

Dato : 12-06-03 10:28

ole, er du ikke nok så sød at kigge på mit spørgsmål? (isbuk - motorvej)
Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 12-06-03 10:35

> ole, er du ikke nok så sød at kigge på mit spørgsmål? (isbuk - motorvej)
> Mvh Christina

Haaahaaa - jeg tror du ramte HELT forkert her. :) Jeg tror Ole vil svare:
"hvorfor vil du lave om på farten?" For Ole er en rigtig ridetur så hurtigt
som det kan lade sig gøre...

:Pia <gemmer sig for Ole i den 1½ meter høje græsfold>

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 12-06-03 13:50

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Haaahaaa - jeg tror du ramte HELT forkert her. :) Jeg tror Ole vil svare:
>"hvorfor vil du lave om på farten?" For Ole er en rigtig ridetur så hurtigt
>som det kan lade sig gøre...

Nemlig! Det er fedt at kunne lave en galop over 10 km. på en
strandbred i det lave vand og jeg er sikker på at hesten(e) kan li'
det.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 12-06-03 13:50

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote:

>ole, er du ikke nok så sød at kigge på mit spørgsmål? (isbuk - motorvej)

Jeg har skam kigget! Men sådan som jeg rider kan jeg ikke rigtigt se
problemet, for det kan da ikke være et "problem", nærmere en
"kvalitet" ! Jeg har enddog siddet med fingeren på knappen for at
spørge hvad du er så ked af, men holdt mig fra det

Spøg til side, men jeg har altså to af den slags heste her som andre
har ualmindelig stor respekt for, netop på grund at at når der viser
sig en lang lige markvej foran dem, så er det bare derudaf, noget de
har lært af mig. Det sjove ved det er at når det er mig der sidder i
sadelen, behøver jeg blot at stive kroppen lidt, gøre tøjlerne "mindre
slappe" og sige woooohhhh!, så stopper ræset omgående og vi skridter
pænt. Det er det samme med når rytteren står af, så begynder hesten
straks at græsse. Bare ikke når det er mig der står ved siden af.

Jeg tror det (igen) har noget med dominans at gøre.
Hvem har bukserne på? Rytteren eller hesten?
Altså slet ikke noget med "rideteknik".

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 12-06-03 13:57

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> har ualmindelig stor respekt for, netop på grund at at når der viser
> sig en lang lige markvej foran dem, så er det bare derudaf, noget de

Men det er nu meget praktisk at have en hest som venter til den får lov.
Altså. At andre mennesker skal kunne ride på ens hest. At den har været
skadet og derfor skal genoptrænes langsomt. At det er mudret eller isglat.
At man har lyst til at nyde solnedgangen og fuglekvidderet. Fordi det ikke
er hesten som bestemmer som du selv er inde på. Jeg vil da meget have mig
frabedt, at jeg fx sidder og fumler med en jakke der er gået op, og hesten
så pludselig sætter turboen på. Derfor rider jeg aldrig ens, fx samme
galopsti hver gang osv. Hesten skal vente på signal, belønningen er, at den
får lov.

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 12-06-03 14:43

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Men det er nu meget praktisk at have en hest som venter til den får lov.

Som sagt, så gør den det også, men det gør altså ikke noget at hesten
kan foreslå. "ska' vi lie' ta den her" ? Bare den kan forstå et nej!

Man behøver ikke helt af gøre hesten mekanisk, så går lidt af det
sjove af den.

Det motiverer også andre til at lære at tale med hesten, når der er to
"farlige" heste som ingen voksen kan håndtere og så se en 12 års pige
der bare sætter sig op og gør det umulige.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 12-06-03 15:48

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> Man behøver ikke helt af gøre hesten mekanisk, så går lidt af det
> sjove af den.

Klart - man skal altid være vågen - men fra 0 til 80 på 3 sekunder kan altså
være halvfarligt, hvis man fx ikke kender hesten eller er blevet forberedt
på, at "om lidt kommer vores galopsti".

:Pia

Fra : skingur

Dato : 12-06-03 16:25

"Ole Braad-Sorensen" skrev d. 12-06-03 13:50 dette indlæg :

> Jeg tror det (igen) har noget med dominans at gøre.
> Hvem har bukserne på? Rytteren eller hesten?
> [...]

hej Ole
jamen hesten er såmænd slet ikke i tvivl om, hvem der er lederen -
ialtfald ikke under arbejde fra jorden. I dag har vi gået 5 kilometer,
de 3 sidste uden snor eller noget. han går så pænt som en lille hund.
Han er begyndt at rånyde at blive nuslet (jeg berører ham, hænger på ham
mv) og følger med i det med ørene fremme eller slapper bare af... før
fandt han sig bare i det uden at nyde det.

Det "sjove" er, at når jeg går med ham, vil han kun skridte.. og når jeg
rider, vil han kun tølte!

Han har lige haft en forvridning af koden, og derfor ville jeg jo gerne
kunne starte blidt..ok, det gør jeg så ved at gå.

For hestens skyld synes jeg det er vigtigt, at den kan skridte under
rytter.. den har sgu ikke godt af at tølte derudaf i to timer.

Alle de her berøringer mv har virket så positivt, at jeg vil prøve blot
med en ridegjord frem for sadlen.. tror han vil trives med den tætte
kropskontakt. men jeg kan jo tage fejl.. arbejdet fra jorden styrker
bare min tro på, at det nok skal lykkes.

Jeg var selv mentalt træt efter gåturen, selvom han egentlig bare gik to
skridt bag mig det meste af tiden. Vi nåede dog også at følges, hvor jeg
havde en arm over ryggen på ham. Det synes han er lidt mærkeligt!

igen: jo roligere og mindre schenkel-panoikket jeg kan få ham, jo større
er sandsynligheden for at jeg kan beholde ham (det er jo ikke min, damn!
men morens!)

mvh Christina

Irene..respekt for det med shetlænderen

http://www.kandu.dk/

Fra : skingur

Dato : 12-06-03 16:42

"skingur" skrev d. 12-06-03 16:25 dette indlæg :
> "Ole Braad-Sorensen" skrev d. 12-06-03 13:50 dette indlæg :

hej.. jeg har kopieret indlæggene om isbukken over i "isbuk og motorvej"
for ikke at rode trådene mere sammen end de er! Gider I skrive der? Alle
erfaringer er velkomne!
Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 12-06-03 11:17

> [...]
> ved den, for at den får det bedre. Den står nærmest og dirrer, når den er

Nogle heste har det bare sådan, at de ikke kan lide at blive ladt alene
tilbage. Vi har en af slagsen her. Han går gladeligt ud på tur alene uden at
kigge tilbage. Han har gået afsted min datter på ryggen siden hun var 9 år
gammel og gladeligt roligt kommet hjem igen i rolig skidt. Men hvis han blev
ladt alene så hylede og skreg han helt vildt. Så gjorde jeg det, at jeg tog
den ene hest ind i stalden og striglede den og efterhånden blev skrigene
mindre og mindre for han vidste, at hun kom ud igen til ham. Så tog jeg den
anden hest ned og red på banen lige ved siden af folden. I starten knoklede
han rundt i galop og fri trav...med tiden stod han nu bare og kiggede
roligt....så red jeg afsted ned langs vejen så han hele tiden kunne se
os....så flippede han helt ud igen, men også det har han vænnet sig til nu.
Men hvis vi rider helt afsted uden, at han kan se os så bliver han ved med
at vrinske men traver dog kun lidt rundt nu og står så for resten af tiden
og kigger stift derned hvor vi kommer retur efter vores tur. Min mand har så
været flink til at gå om og nusse med ham imens så det har hjulpet en del.
Men han er og bliver bare en hest der ikke kan stå alene i længere tid af
gangen. En time eller to det går men så bliver han også stresset hvis det er
mere. Uanset om han er inde eller ude. Faktisk så fungere det bedst når han
går på folden mens jeg rider afsted for efter ca. 10 minutter så slapper han
mere af og står så bare og kigger i den retning vi kommer hjemad igen.

Nogle heste kan bare ikke bindes og især ikke kun i et tov f.eks foran i en
striglebom. Jeg har haft to slags af dem. Vænnede dem bare til at stå stille
i stalden på gangen uden at de var bundet og bare med grime på. Det
fungerede fint. Skulle de endelig bindes var det altid i begge sider af
grimen og ud til siderne for så gik de ikke i panik.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Zirfelt

Dato : 12-06-03 12:59

Min hoppe (som jeg ikke rider på endnu) hader at blive ladt alene tilbage,
når jeg rider på den anden. Vi har ingen stald eller boks hun kan lukkes ind
i imens. og jeg var bange for om hun en dag ville gå i gennem hegnet. Min
måde at løse problemet på, var at slå det sammen med en god gerning: På et
marked købte jeg den mest grimme shetlænder plag, jeg overhovedet kunne
finde, som i den grad trængte til et godt hjem. Selvfølgelig stopper
træningen med hende ikke her. Hun bliver stadig lukket alene på en anden
fold, men nu kan vi tage det mere med ro.

--
Fortsat god og positiv Aloe Vera dag

Irene og Karsten Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-06-03 18:15

"Fudge" <fudge@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved den, for at den får det bedre. Den står nærmest og dirrer, når den er

Jeg fik en hest med samme problem. Den var 15 år og har/havde alle dage ikke
kunne stå alene. Manger har prøvet at hjælpe den men intet har virket. Han
dødede for et par måneder siden 28 år gammel og kunne stadig ikke stå alene.
Jeg kunne se panikken i hans øjne hvis mine andre heste blev lukket ud før
ham og derfor undgik jeg bare det.
Det har bestemt ikke været helt uden problemer, han har knækket utallige
grimer, ødelagt spiltov og bokse og skræmt folk fra vid og sans med sine
panik anfald.
Man skal vide hvad man går indtil når man anskaffer sig sådan en hest, det
kan være den dejligste hest i verden men det kræver en del tilrettelægelse
at sørge for at den ALDRIG bliver alene tilbage i stalden.

Det var ordene herfra... held og lykke med den!

Dea

Fra : Fudge

Dato : 12-06-03 18:40

> [...]
> at sørge for at den ALDRIG bliver alene tilbage i stalden.
>
> Det var ordene herfra... held og lykke med den!

Hej Dea

Jeg har prøvet at forklarer hende der har hesten, at det ikke hjælper at
lade hesten være alene. Men hun har totalt opgivet den nu. Hun har ringet
til en hestehandler i går, for at få dem til at købe den.

Jeg har bare så ondt at det arme dyr. Fordi hos en hestehandler får den det
ikke bedre. Den bliver jo slæbt rundt på 10.000 forskellige markeder inden
den måske er heldig at blive solgt.

Og jeg har fortalt hende, at det er det rene dyrplageri at sælge den til
nogle, som ikke har heste i forvejen. Og det kan jo ske, hvis den bliver
solgt på et marked.

Men jeg kan ikke rigtigt gøre mere for hverken hesten eller hende. Men det
gør mig meget ondt, at hesten skal lide så stor nød, fordi hende der købte
den ikke tænkte sig om og ikke har en skid tålmodighed.

Hvis jeg havde tid og råd til den, så købte jeg den og trænede med den, men
jeg har en hest i forvejen og den skal jo også passes.

Hilsen Susanne