Læse slutningen af en fil
Fra : Søren \"Pengman\" Pe~

Dato : 11-06-03 11:08

Hej folkens

I et projekt jeg er igang med har jeg behov for at læse de sidste 128 bites
af en fil (ID3-tagget i en mp3-fil)
Hvordan gøres dette??

Er der er en speciel opening mode der gør at man starter med sin pointer
sidst i filen?? Eller er det nødvendigt at kende filstørrelsen og så flytte
pointeren fra starten af filen?? Eller hvordan??

På forhånd tak
Søren

Fra : Mads Jensen

Dato : 11-06-03 11:39

Hej

"Søren "Pengman" Pedersen" wrote:
> I et projekt jeg er igang med har jeg behov for at læse de sidste 128
bites
> af en fil (ID3-tagget i en mp3-fil)
> Hvordan gøres dette??

ios::ate sætter pointeren i slutningen af filen, hvordan man så flytter
den -128 op, kan jeg desværre ikke lige hitte ud af.
http://www.cppreference.com/cppio_details.html

mvh.
Mads
--
Mads Jensen
http://www.ddfr.dk Dansk Donaldist-Forening

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-06-03 11:42

On Wed, 11 Jun 2003 12:08:08 +0200, Søren "Pengman" Pedersen wrote:

> [...]
> sidst i filen?? Eller er det nødvendigt at kende filstørrelsen og så flytte
> pointeren fra starten af filen?? Eller hvordan??

Prøv at se på fseek eller lseek (Low level IO).
--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Bertel Brander

Dato : 11-06-03 19:22

Michael Rasmussen wrote:

> Prøv at se på fseek eller lseek (Low level IO).

Vær dog opmærksom på følgende note fra C-standarden:

"Setting the file position indicator to end-of-file, as with
fseek(file, 0, SEEK_END), has undefined behavior for a binary stream
(because of possible trailing null characters) or for any stream
with state-dependent encoding that does not assuredly end in the initial
shift state."

Så den eneste rigtige metode er at læse en karakter af gangen fra filen
indtil, du er ved enden af filen, herefter bruger man fseek(file, -16,
SEEK_CUR); og til slut læse de 16 karakterer med f.ex fread.

lseek er ikke en standard c funktion.

/b

Fra : Christian Larsen

Dato : 11-06-03 19:48

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote in

> [...]
> filen indtil, du er ved enden af filen, herefter bruger man
> fseek(file, -16, SEEK_CUR); og til slut læse de 16 karakterer med f.ex

Helt så kompliceret tror jeg ikke, det behøver at være i denne situation,
for jeg har da brugt netop den fremgangsmåde uden problemer flere gange -
netop til det formål, at læse ID3-tags fra MP3-filer.

Vh
Christian Larsen

Fra : Bertel Brander

Dato : 11-06-03 22:40

Christian Larsen wrote:
> [...]
> for jeg har da brugt netop den fremgangsmåde uden problemer flere gange -
> netop til det formål, at læse ID3-tags fra MP3-filer.

At det ser ud til at virke med den kompiler du bruger på den platform du
bruger, beviser ikke at det vil virke på alle platforme med alle
kompilere; det er faktisk det vi har c-standarden til.

/b

Fra : guppy

Dato : 15-06-03 19:41

Lidt nemmere sådan her:
//Der er en metode til at hente filen størrelse - kan be ikke huske hvad den
hedder ;) så vi kalder den filesize(file)...

fseek(file, filesize(file)-16, SEEK_CUR);

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 16-06-03 11:57

"guppy" <guppy@no.spam:decoder.dk> wrote in message
> [...]
den
> hedder ;) så vi kalder den filesize(file)...
>
> fseek(file, filesize(file)-16, SEEK_CUR);

hvor finder du funktionen filesize henne? den er ikke min C bog.

Fra : guppy

Dato : 16-06-03 15:08

"Rasmus Christian Kaae" <kaaeHEJ@VENdaimi.au.dk> wrote in message

> "guppy" <guppy@no.spam:decoder.dk> wrote in message
> den

> hvor finder du funktionen filesize henne? den er ikke min C bog.

Kunne som sagt ikke huske hvad den hed - den hedder filelength...

i <io.h> filelength(fileno(f)); //hvor f er en FILE*

eksempel:

main.cpp:
-------------------
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h> //for pause..
#include <io.h>
void main ()
{
FILE* f = fopen("main.cpp", "rb");
if(f == NULL)
{
printf("Error opening file\n");
system("pause");
exit(0);
}
long fileSize = filelength(fileno(f));
printf("main.cpp er %i bytes",fileSize);
fclose(f);
system("pause");
}
-------------------

/Guppy

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 16-06-03 15:14

> Kunne som sagt ikke huske hvad den hed - den hedder filelength...
>
> i <io.h> filelength(fileno(f)); //hvor f er en FILE*

[kaae@horse02]$ man filelength
No manual entry for filelength

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 16-06-03 15:35

In <bckj9m$5lt$1@news.net.uni-c.dk> "Rasmus Christian Kaae" <kaaeHEJ@VENdaimi.au.dk> writes:

>[kaae@horse02]$ man filelength
>No manual entry for filelength

blad5/usr/lib> find /usr/include/ -type f -name io.h
blad5/usr/lib>

Saa io.h findes slet ikke.

/Martin

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 16-06-03 15:39

> blad5/usr/lib> find /usr/include/ -type f -name io.h
> blad5/usr/lib>
>
> Saa io.h findes slet ikke.

Nej, ergo. er det ikke en plausibel løsning.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-06-03 08:47

> Nej, ergo. er det ikke en plausibel løsning.

Tilgengæld ville det være rimeligt let at skrive en selv :)

long filelength(FILE* fp) /* ikke kompileret kode */
{
long pos = ftell(fp), len;
fseek(fp,0L,SEEK_END);
len = ftell(fp);
fseek(fp,pos,SEEK_SET);
return len;
}

- Michael Rasmussen

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 17-06-03 11:50

[ Michael Rasmussen ]

[ ... ]

> Tilgengæld ville det være rimeligt let at skrive en selv :)

.... et forslag som tilgjengjeld ikke virker.

ivr
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-06-03 12:53

"Igor V. Rafienko" <igorr@ifi.uio.no> wrote in message

> ... et forslag som tilgjengjeld ikke virker.

lige bortset fra at der ikke er nogen error-checking, hvad fejler det så?

- Michael Rasmussen

Fra : Bertel Brander

Dato : 17-06-03 14:06

Fra : Anders J. Munch

Dato : 17-06-03 17:16

> [...]
> (because of possible trailing null characters) or for any stream
> with state-dependent encoding that does not assuredly end in the initial

Jeg formoder at den sætning stammer tilbage fra de onde gamle dage,
hvor filsystemer kunne have de mærkværdigste begrænsninger, og Niklaus
Wirth skabte Pascals I/O-system.

Jeg ville uden tøven bruge fseek(file, 0, SEEK_END), og checke
returværdien. Det skulle da være en ualmindeligt tåbelig
implementation der ikke bare stille og roligt returnerer en fejlkode,
hvis den ikke kan håndtere opgaven.

Man kan jo stipulere at det er et posix program, hvis koden absolut
skal følge en standard.

- Anders

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 17-06-03 14:13

[ Michael Rasmussen ]

[ ... ]

> lige bortset fra at der ikke er nogen error-checking, hvad fejler
> det så?

Hmm... la oss se:

* Metoden takler ikke filer > 2^(sizeof(long)*CHAR_BIT-1)
* Metoden takler ikke filer som ikker er fseek'bare (fx. pipes)
* Metoden trenger ikke å virke i situasjoner påpekt av Bertel Brander
* Metoden takler ikke filer med "hull" i seg (ja, det er en søkt
problemstilling, men jeg prøver å illustrere et poeng her). Neppe et
problem for ID3 tags i mp3, men programmet bør kunne takle _hva som
helst_ av input (i motsetning til fx. å dø med SIGSEGV, bare
inputfilen er litt annerledes enn hva programmet var designet for).

Hvorfor ikke lese hele filen bytevis og ta være på de siste N bytes?
(Nettopp det med "first make it right, then make it fast").

ivr
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?