Fåååårrrkkk! Hvad skete der?
Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 11-06-03 07:19

Hejsa
Igår aftes blev min pc pludselig meget mærkelig.
Først troede jeg det var en virus, men nu er den helt død.

Det startede med at Word rullede igennem rigtig mange
dokumenter, så kunne jeg ikke bruge rullemenuerne og dermed
ikke lukke pc'en ned eller genstarte. Jeg rebootede og
startede i sikker tilstand for at køre virusscan.
Mens den kørte genstartede den pludselig og nu kunne den
ikke finde hd'en.
Hertil morgen ville den slet ikke starte op.

Hvad kan der være sket? Jeg gætter på grafikkort eller
mobo. Har I set samme symptombillede og hvad vil I gætte
på der er galt?

Jeg kører både med virusmonitor og firewall og der har
ikke meldt noget overhovedet og jeg virusscannede
for 2 dage siden.

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-03 07:49

"Morten Bowman Hansen" <morten@bowman.dk> wrote in message
> [...]
> Mens den kørte genstartede den pludselig og nu kunne den
> ikke finde hd'en.
> Hertil morgen ville den slet ikke starte op.

Hej Morten.
Det er vigtig at man beskriver, hvordan den ikke starter op.
Ja det lyder mærkeligt, men virker strømforsyningen?
Starter den op, men der er bare sort skærm?
Siger den bib-lyde?

Eller er den bare helt død, når du trykker på power knappen?

Hvor lang afstand gik der her; "Word rullede igennem rigtig mange
dokumenter, så kunne jeg ikke bruge rullemenuerne og dermed ikke lukke pc'en
ned eller genstarte." ?

Word -> rullemenuerne - > genstarte?

Hvis det skete efter meget kort tid, så er jeg sikker på at det er en
hardware-fejl.
Kunne godt tyde på ustabilitet.

Kom med de lidt flere oplysninger jeg savner ;)

mvh
FB

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 11-06-03 11:25

"FB" <nomail> wrote in message news:<3ee6d066$0$48904$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> [...]
> hardware-fejl.
> Kunne godt tyde på ustabilitet.
>
> Kom med de lidt flere oplysninger jeg savner ;)

Word oprettede en hel masse tomme dokumenter og rullede igennem
i en uendelighed. Det kunne dog stoppes. Men så snart jeg bevægede
musen og knap-panelet så begynndte det igen.

Da jeg prøvede at starte imorges kom der lys og det lød til
at den ville starte op, men det forblev sort skærm og lys
i dioden (grøn). Derefter intet.

Jeg prøvede iøvrigt også at starte op på W98 igår aftes (dual-boot)
der sagde den 'Windows beskyttelsesfejl - genstart'.

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-03 13:19

> [...]
>
> Da jeg prøvede at starte imorges kom der lys og det lød til
> at den ville starte op, men det forblev sort skærm og lys

Siden du kan dual-boote, kan du vel se grafik på skærmen ved bios opstart
osv.
Det er først når den loader winxp at den går i sort?

> Jeg prøvede iøvrigt også at starte op på W98 igår aftes (dual-boot)
> der sagde den 'Windows beskyttelsesfejl - genstart'.

Prøv at gå ind i bios og resette bios til standard. Kan også gøres med en
jumper på dit bundkort, typisk i nærheden af batteriet, men se i din manual.
Evt prøv at boote op på en win98 cd, gider den det?

Mvh
FB

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 12-06-03 07:23

Hej igen
Nu fik jeg tid til at åbne maskinen.
Køleren på processoren er røget af. Noget plastik der holder
den er knækket.
Betyder det at jeg kan nøjes med en ny køler eller skal
jeg regne med at processoren/hele mobo er gået?

Jeg har A7V133 rev. 1.04. Thbr 1Ghz
Hvad er det bedste jeg kan gøre nu?

Fra : D9N

Dato : 12-06-03 11:25

"Morten Bowman Hansen" <morten@bowman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den er knækket.
> Betyder det at jeg kan nøjes med en ny køler eller skal
> jeg regne med at processoren/hele mobo er gået?

hejsa
ja processoren er røget, den kan ikke tåle mere end 1 sek uden køler.
så du skal have en ny, hvis det er en køler med 1 lås på, så kan du købe en
køler med 3 tapper på istedet, den kan sagtens fungere selv om der er
knækket en af..

vh
D9N

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 13-06-03 11:24

"D9N" <d9n@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3ee854e8$0$13233$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

> [...]
> så du skal have en ny, hvis det er en køler med 1 lås på, så kan du købe en
> køler med 3 tapper på istedet, den kan sagtens fungere selv om der er

Ifølge http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx
Så kan jeg gå op til Athlon Xp 1400, men er det fornuftigt.
Jeg har bios 1007, DDR-ram og mit bundkort som sagt rev. 1.04.
Hvilken processor vil du/I anbefale?

Morten

Fra : D9N

Dato : 13-06-03 23:19

> [...]
> Så kan jeg gå op til Athlon Xp 1400, men er det fornuftigt.
> Jeg har bios 1007, DDR-ram og mit bundkort som sagt rev. 1.04.

jeg ville nok købe en Duron 1300 , da du formentlig har PC 100 RAM, du
får svært ved at finde en Athlon 1400, men ellers prøv at check om ikke
der er en Bios opgradering der giver dig adgang til en 1700+

vh
D9N

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 14-06-03 07:29

"D9N" <d9n@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3eea4dc4$0$13240$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

> jeg ville nok købe en Duron 1300 , da du formentlig har PC 100 RAM, du
> får svært ved at finde en Athlon 1400, men ellers prøv at check om ikke
> der er en Bios opgradering der giver dig adgang til en 1700+

Hvor ser du at jeg kan køre 1700+ ?
Ifølge http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx
går den kun til 1300.
Hvordan kan jeg opgradere bios når jeg ikke kan starte puteren?

Morten

Fra : D9N

Dato : 14-06-03 12:08

> [...]
> går den kun til 1300.
> Hvordan kan jeg opgradere bios når jeg ikke kan starte puteren?

jeg skrev ikke du kunne køre 1700, men at du kunne chekke om du kunne bios
opgradere den så den kunne, men det kan du først fra v.1.05
og hvis du vil bios opgradere den så sætter du en ny processor i, og
opgraderer bios.
men spørgsmålet er om det kan svare sig for dig at beholde boardet frem for
at købe et nyt board og en større processor ??
en athlon 1700+ koster det samme som en duron 1300 på edbpriser.

vh
D9N

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 12-06-03 11:12

"FB" <nomail> wrote in message news:<3ee71da0$0$48914$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> [...]
> osv.
> Det er først når den loader winxp at den går i sort?

Jeg kunne boote op på W98 kort inden den gik helt kold.

> Prøv at gå ind i bios og resette bios til standard. Kan også gøres med en
> jumper på dit bundkort, typisk i nærheden af batteriet, men se i din manual.
> Evt prøv at boote op på en win98 cd, gider den det?

Nope, der kommer lys i dioden, men så sker der ikke mere.

Morten

Fra : Kenneth Felber

Dato : 12-06-03 12:48

Hvor gammel er din HD???

Umiddelbart kunne det lyde som en ny virus der ikke er opdateret i dit
virusprogram.

Eller er det bare din HD der er brændt sammen. Jeg har oplevet noget
lign. engang og det kom ligeledes ud af ingenting, og jeg fandt ud af at
den ene af mine HD'er(den hvor O/S lå på) var blevet beskadiget og
ligeså godt kunne smides ud af vinduet.... !!

kenny