Turist/lystfiskersejlads
Fra : Sode

Dato : 09-06-03 19:04

Hvad kræves der af tilladelser for at sejle med lystfiskere,
det er jo erhverv så det er jo nok ikke bare noget man gør.
Skuden skal vel osse godkendes af tilsynet osv....

VH Sode

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-06-03 20:08

"Sode" <xxsode@has.dk> skrev i en meddelelse news:3ee4cb46$0$15342

> Hvad kræves der af tilladelser for at sejle med lystfiskere,
> det er jo erhverv så det er jo nok ikke bare noget man gør.
> Skuden skal vel osse godkendes af tilsynet osv....

Under 12 passagere og 20 bt er det ikke så voldsomt. Båden skal være godkendt
af søfartsstyrelsen, der skal være de sædvanlige krav med dobbelt radar og
diverse redningsflåder samt 117 andre småting.

Skipper skal have aftjent en årerække i handelsflåden og skal som minimum have
dulighedsbevis og motorbevis og have gjort tjeneste i mindst 18 måneder med
*vagthold*..

Sådan har det været, men reglerne er blevet lavet temmelig meget om, så tjek
søfartsstyrelsens hjemmeside..

Båden skal synes hvert år eller måske hvert andet....

Over 12 passagere kræves der så vidt jeg ved en faguddannet styrmand/navigatør,
ligesom der er ganske andre krav til besætning og skib.

PS: der er ingen penge i det

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-06-03 20:18

Reglerne for fritidsfartøjer er lavet om, så grænsen ikke længere er 20 GT
(BT), men en længde på 15 meter. Er det tilsvarende ikke også ændret for
erhvervssejlads ?? Det vil jo betyde at mange åbne kuttere pludselig kommer
over grænsen ??

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-06-03 22:20

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> erhvervssejlads ?? Det vil jo betyde at mange åbne kuttere pludselig kommer

Jo, det skulle man mene, men der har tilsyneladende være bøvl med et eller
andet. Prøv f.eks. at læse hvad Søfartsstyrelsen skriver på deres side idag:
http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw804.asp

Måske det er en forglemmelse??? det skulle man vel næppe mene...

Jeg kan ikke lige gennemskue det og gider ikke lige bruge tid på det. Men den
lov, der kom juni sidste år, gælder kun fritidsfartøjer og fiskeskibe. Så der
er hans fartøj næppe medregnet, da det jo ikke er et fiskefartøj, men en
charterbåd....

Claus