GSM antenne!
Fra : Henrik Thorup

Dato : 04-06-03 07:31

Hej NG.
Jeg vil gerne montere en bil GSM-antenne på mit ruftag,(som er af træ), men
er kommet i tvivl om der skal et metal-jordplan under, som et biltag jo
naturligt er.
Er det ligemeget eller skal der monteres metal i en eller anden størrelse.
Kan man eventuelt sætte en ledning til bådens stel/jordplan?
Jeg ved godt at man kan få en speciel marine GSM-antenne, men når man nu har
en lille bilantenne i forvejen, så kunne den måske bruges!.

Har i nogen forslag?

Venlig sejlerhilsen

Henrik Thorup

Fra : Henning

Dato : 04-06-03 15:25

On Wed, 4 Jun 2003 08:30:40 +0200, "Henrik Thorup" <hoth@image.dk>
wrote:

> [...]
>er kommet i tvivl om der skal et metal-jordplan under, som et biltag jo

Øh, nej - min antenne sidder på forruden uden forbindelse til taget
overhovedet.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-06-03 13:03

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Øh, nej - min antenne sidder på forruden uden forbindelse til taget
> overhovedet.

Hvor går stelforbindelsen mon hen?

Claus

Fra : AJ

Dato : 05-06-03 17:34

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message

> Hvor går stelforbindelsen mon hen?

Jordplan i forbindelse med antenner er ikke helt det samme som stel.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-06-03 20:45

"AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse

> Jordplan i forbindelse med antenner er ikke helt det samme som stel.

Men ikke desto mindre anvender disse Yuppie antenner stel i bilen som jordplan.
Det står ganske tydeligt i flere monteringsvejledninger til både antennerne og
de medfølgende hands-free sæt.

Claus

Fra : Henning

Dato : 06-06-03 07:26

On Thu, 5 Jun 2003 14:02:51 +0200, "Claus Tersgov"
<clausnews@hotmail.com> wrote:

>Hvor går stelforbindelsen mon hen?
Stel? En antenne skal ikke have "stel", den får leder og skærm direkte
fra telefonboxen.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Fly

Dato : 06-06-03 19:56

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

Stel? En antenne skal ikke have "stel", den får leder og skærm direkte
fra telefonboxen.
--------------------------------

Hvis det er en af de telefonbokse til mønter skal det til tider være en lang
ledning

Hvis det er en af de der aflange plastic-fiduser der bare bliver klistret
indvendigt på ruden er jeg overbevist om at kablet går til styreboksen til
det håndfri, som har forbindelse til bilens stel. Men det er vel mest af
hensyn til støj fra generator m.m.

Jeg fik en kollega, der monterer disse installationssæt, til at lave en til
mig bare med et lille stik i enden af kablet, der gik ind i bagsiden af min
Nokia. Det var bare som en test til et sommerhusområde, hvor dækningen var
elendig. Det gav en smule bedre signal, men om det var på grund af antennen
eller om man kunne have brugt en spumt hegnstråd aner jeg ikke.

Det er da et forsøg værd!

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-06-03 20:13

"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3ee0e4b7$0$5177

> [...]
> elendig. Det gav en smule bedre signal, men om det var på grund af antennen
> eller om man kunne have brugt en spumt hegnstråd aner jeg ikke.

Det er lidt vanskeligt at lave antenner til 1,8 giga hertz området. Der skal jo
sidde en form for spole i antennen, så noget hjemmebryg kan nok ikke betale
sig, når man ser på antennepriser...

Claus

Fra : Kurt Becher

Dato : 08-07-03 01:15

Hejsa!

Er det ikke bare at lave en lille prøveopstilling hvis du har antennen i
forvejen?

Hvis det hjælper - så virker det!!!

Hvis ikke - så har du da ikke boret unødige huller og gemt 200 meter ledning
væk...

Den GSM-antenne vi har i (træ)masten sidder ikke i noget jord, men den er jo
også købt til formålet.

MVH