Fra: GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th>
 Emne: Re: XT350 sætter ud i høje omdrejninger?
 Dato: 2. juni 2003 05:46
 
 
 Peter M <a0aberg@hotmail.com> skrev i en
 news:10537072360.245546046077177@dtext.news.tele.dk...
 > Hvad skal man gøre med en XT350 der ikke vil tage så mange
 > omdrejninger, men hakker ud i toppen (ved 100-110km/t i 6. gear)?
 > Er det karburatorene eller er det tændingen den er gal med?
 >
 > Kan det være at det bare skyldes skidt i karburatorene?
 >
 Det kan være mange ting. På den første motorcykel jeg havde, en BMW R26 -
 den på 25 cc - havde
 jeg, da jeg købte den, det problem at da jeg første gang kom ud på
 motorvejen ville den ikke køre
 mere end vist 100 km/t. Det viste sig at det var nøglen til tændingslåsen
 der var slidt - en af de gamle
 runde med en inddrejning på midten - så med ny nøgle blev topfarten
 pludselig 125 km/tim. Så det
 skyldtes altså vibrationerne.
 Jeg har senere oplevet et lignende lignende elproblem men jeg kan ikke huske
 hvor det var, men jeg
 tror at det var i lygten på min BMW R60/100S. Aktuelt har jeg et problem jeg
 glemmer at ordne.
 når jeg er ude at køre opdager jeg at jeg pludselig har problemer med
 blinklyset, som f.eks. pludselig
 holder op med at virke eller blinker for hurtigt. et eller andet. Jeg ved
 fra tidligere at det da skyldtes
 at relæet inde i lygtehuset, uden tvivl igen, sidder for tæt på parabolet og
 derfor ved vibrationer
 laver en uønsket strømfornbindelse.
 
 Dit problem kan naturligvis også skyldes vand i svømmerhuset (eller skidt),
 men det kan jo også
 skyldes at der ikke i tændrøret kommer gnist. For når man tager en
 gnistprøve med ledningen holdt
 mod stel skal den jo mindst lave 8 mm gnist, men des højere lufttryk der er
 des hvor gnisten skal
 springe des kortere bliver den, derfor siger man jo at gnisten i motoren
 bliver 1/10 af hvad den
 bliver ude i det fri. Og ved topydelsen har den jo størst lufttryk i
 forbrændingsrummet, så du kan
 f.eks. prøve at ændre tændrørsgapet fra 0,7 til 0,6. Og når som nævnt da
 knisten for sværere ved
 at springe når lufttrykket stiger kan det også være at strømmen søger et
 andet sted hen, f.eks. på
 grund af dårligt tændkabel, eller dårlig kontakt mellem tændrørshætte, eller
 tændspole og kablet.
 
 Dette var blot nogle af flere mugligheder.
 
 Gert Thorgersen.
 
 
 
 
 
 
  
            
             |