Hvis du skal køre programmet på Windows 9x er det ikke en god ide at bruge
Unicode, idet Win32 API'ets support for Unicode på denne platform er meget
begrænset.
Omvendt arbejder Windows NT/2k internt udelukkende med Unicode strenge, selv
om der dog er fuld support for single-byte (og multi-byte) strenge. Men de
bliver konverteret til Unicode strenge hver gang du kalder en Win32 API
funktion med en sådan.
Men ellers laver du Unicode strenge ved at bruge "wchar_t" i stedet for
"char" typen og runtime funktionerne wcs* i stedet for str* (eks. wcscpy() i
stedet for strcpy())
Unicode "literals" skrives som L"Unicode streng" hvor single-byte strenge
blot skrives "single-byte streng"
Eksempel:
wchar_t unicode_streng[] = L"unicode streng";
char single_byte_streng[] = "single-byte-streng"
Hvis du bruger C++ STL kan du bruger std::wstring i stedet for std::string.
Jeg kan i øvrigt bedre hjælpe dig hvis du kommer med en mere konkret
beskrivelse af hvad du vil lave.
Claus
"Vladislav" <vladislav@nospam.dk> wrote in message
news:DnHw6.1348$84.212304@news010.worldonline.dk...
> Er der nogen der kan fortælle en nem måde man kan implementere UNICODE
tegn
> ind i en standard console apps ?
>
> Jeg er en C++ newbie og har ikke så meget forstand på alle mulige Win32API
> ting i C++ - der stor eller ikke så meget om emnet på nettet
>
> ps. jeg vil være glad for et eks.tak!
>
>
>
>
>