Afspilning af wav filer fra C og linux
Fra : Per Asbjoern Jensen

Dato : 29-03-01 09:02

Hej,

Jeg vil gerne have C til at afspille en række wav-filer. Jeg har fundet
nogle OSS-api'er som kan hjælpe mig et stykke af vejen, men der er stadig
problemer.
Hurtig fortalt piper api'erne bare wav-filerne ned til /dev/dsp.
Men den vil kun spille 8bits wav-filer. Er det et problem med
software(opsætning) eller er det HW der ikke kan andet?
Det er et SB-comp. lydkort.
Er der nogen der har en løsning, da jeg gerne vil kunne spille alle
opløsninger(eller bare de mest brugte)?

Andet problem. Når lydfilen af spilles starter lyden med et klik, hvilket er
ret forstyrende. KAn det undgås?

Tredje problem. Findes der et flag der indikere hvornår lydkortet er færdig
med at spille den forgående lydfil? Problemet ligger i at jeg kan overføre
filen meget hurtigere til /dev/dsp end den kan afspille den. Jeg skal derfor
vide hvornår jeg kan begynde at overføre endnu en fil.

Findes der en indikereing af buffer størrelsen på et lydkort(dev)? for at
undgå at overfylde bufferen.

Kan en sådan buffer tømmes(flush)?

Det er mange spørgsmål, men jeg håber I kan finde tiden til at besvare dem.

Alternative løsninger er også velkommen.

På forhånd tak.

Per Asbjørn Jensen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 29-03-01 16:39

On Thu, 29 Mar 2001 10:01:51 +0200,
Per Asbjoern Jensen <per.a.jensen@mail.dk> wrote:

>Alternative løsninger er også velkommen.

Måske skulle du også fortælle hvor hurtigt du vil afspille dem efter
hinanden (altså hvor stort mellemrummet ville være). Hvis det ikke er så
kritisk ville jeg bare lave en system("playwave minlydfil.wav");

--
Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 29-03-01 18:12

Per Asbjoern Jensen wrote:
> Jeg vil gerne have C til at afspille en række wav-filer.
> Alternative løsninger er også velkommen.

Prøv at kigge på dokumentationen til ESD, eller andre
lyd multiplexere. Jeg tror det er vejen frem.

Det er fjollet, hvis du skal pille ved access rights til
/dev/dsp, og flere programmer kan ikke addresere /dev/dsp
samtidigt, og du skal tage hensyn til en masse hardware
detaljer.

Jeg tror du skal åbne en socket forbindelse til ESD, og
feede data til den, så vil den tage sig af at spille
lyden, sætte lydstyrke, og spille lyd fra flere kilder
samtidigt.

--
* Kurosawa: Drømme Svensk Tv 1 Fredag 30/3 23:15 *
* Email: Carsten dot Svaneborg at risoe dot dk *