Kabel udendørs
Fra : Jørgen Madsen

Dato : 29-03-01 16:11

Vi har netop fået kabeltv med 512 internet med tilhørende modem. Nu skal vi
fra modem trække ledning til en server og via hub videre til de enkelte
PC'ere.

Men netværkskablet fra modem til server vil vi helst trække udvendigt, og
det mener TDC ikke kan lade sig gøre, da netværkskabler ikke er beregnet til
udendørsbrug.

Findes der virkeligt ikke en måde man kan klare det på - f.eks. et kabel
beregnet til udendørsbrug??

Mvh. Jørgen

Fra : Carsten Matzon

Dato : 29-03-01 16:27

> Men netvÊrkskablet fra modem til server vil vi helst trÊkke udvendigt, og
> det mener TDC ikke kan lade sig g¯re, da netvÊrkskabler ikke er beregnet til
> udend¯rsbrug.

Nåååh...Så det mener de!?....Ville nu mene du skal købe noget GODT netkabel
med skærm og så smide lidt flexrør i jorden og trække dit netkabel i det...
8)

Carsten

(som er i lære som elektriker)

Fra : Arne Keller

Dato : 29-03-01 21:32

Hej Carsten

"Carsten Matzon" <carsten@matzon.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
netkabel
> med skærm og så smide lidt flexrør i jorden og trække dit netkabel i

Her har TDC helt ret, normalt PDS kabel er ikke beregnet til udendørs
brug.
Der finds mig bekendt kun et kabel på markedet som kan bruges.
http://connectivity.avaya.com/systimax/products/catalog.pdf
Er et katalog over de mest brugte varer fra Avaya, jeg kan ikke åbne det
lige nu.
Men der burde være et Powersum OSP kabel.

Læs evt. mere her:
http://www.cabling.dk/kabling/kobber/kobkabler.htm

--
Arne Keller
www.kabling.dk

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 29-03-01 21:41

Jørgen Madsen wrote:

> [...]
> udendørsbrug.
>
> Findes der virkeligt ikke en måde man kan klare det på - f.eks. et kabel

Køb et ganske almindeligt rj45 kabel(Stift) og træk det blot udenfor...
Har selv 20meter rj45 kabel(Stift) til at ligge udenfor 10cm under
jordens overflade... Ingen problemer, kører fint ved 10mbit fordi naboen
ikke har fået sig en switch endnu... Det er sgu ikke så følsomt.

MVH Mikkel Bundgaard

Fra : Mikael Larsen

Dato : 29-03-01 23:50

********************************
Der kan være en ulempe ved at blotte Kabel udendørs hvis der sker lyn
nedslag, så kan alle samtlige PC`er Brænde af.
******************************

Fra : joe

Dato : 30-03-01 08:23

Hej
Jeg har 100 meter der gå op til accesspoint for trådløsr netværk på en silo
det er alm. kabel og jeg har ingen problemmer det har sidet der i et halvår
nu.

kim

Fra : Mogens

Dato : 30-03-01 09:19

On Fri, 30 Mar 2001 09:22:30 +0200, "joe" <ceresroyal@hotmail.com>
wrote:

>Jeg har 100 meter der gå op til accesspoint for trådløsr netværk på en silo
>det er alm. kabel og jeg har ingen problemmer det har sidet der i et halvår
>nu.

Jeg har heller ingen problemer haft med at trække ca 35 m
netkabel udvendigt på mit hus. Det kabel har snart hængt
der i et år.

Hvis du gerne vil beskytte kablet, kunne du evt. sætte nogen
billige elektrikerrør op først og så trække kablet inden i.

Mvh Mogens

Fra : Carsten Matzon

Dato : 30-03-01 15:07

On Fri, 30 Mar 2001 10:18:38 +0200, Mogens wrote
(in message <3ac5403a.12460357@news.stofanet.dk>):

> [...]
>
> Hvis du gerne vil beskytte kablet, kunne du evt. sætte nogen
> billige elektrikerrør op først og så trække kablet inden i.

Sådan lige for at få tingene helt på plads og forklaret det ordentligt.Der er
ingen problemer i at smide netkabel i jorden eller hænge det udendørs da det
er svagstrøm og derfor ikke er underlagt stærkstrømsreglementet.Men derfra og
så at man bare hænger dem op eller smider dem i jorden er ikke en skide smart
ide.De er ikke klassificeret til det og selvom det virker her og nu er der
ingen der ved hvorlænge.Så skal i endelig hænge dem op udendørs eller i
jorden så skal i trække dem i et rør...

Mvh

Carsten

- som bare er en dum elektrikerlærling

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 31-03-01 00:21

Tak til jer alle for svarene.

Jeg prøver at hænge det op under tagudhænget.

Mvh. Jørgen