Spørgsmål omkring en Hub!?
Fra : Carsten Matzon

Dato : 29-03-01 16:03

Ude ppåå arbejdet idag sad jeg og diskuterede med en Svend og han mente
absolut følgende...

En 100Mbit hub kan max på hver port køre det som der er af antal klienter
divideret med de 100Mbit.Med andre ord så påstår han at hver klient på en 10
ports 100Mbit hub kun kommmunikere 10Mbit max. pr port hvis der er trafik på
alle porte.Jeg mener det er forkert og siger de kommunikere med 100Mbit på
alle porte men at hub'en har megen data frem og tilbage da den ikke tænker
"logisk" som en switch...

Nogen der kan afklare lidt det med hub'en???

Carsten

Fra : Eivind Olsen

Dato : 29-03-01 16:33

> alle porte men at hub'en har megen data frem og tilbage da den ikke tænker
>"logisk" som en switch...
En hub kan ikke tænke overhovedet, du skal opfatte en hub som en
ledningssamler og intet andet.

> Nogen der kan afklare lidt det med hub'en???

På en hub vil alle porte se trafikken fra alle andre enheder - d-v-s at der
max kan være
en trafik på hubben på 100Mb/s i den ene retning (half duplex)
så din ven har faktisk lidt ret i det han siger, men alligevel ikke.
Det er sådan at når en enhed på nettet skal sende noget, så vil den checke
om der er aktivitet på nettet.
er der ikke det vil den begynde at sende. Er der så to enheder der sender
samtidig, sker der en collision.
Dette vil betyde at begge kort vente et stykke tid, og derefter sender igen
(de venter begge et tilfældigt stykke tid)
(derfor er en collision ikke en fejl - men en ganske normal hændelse)
derfor kan man ikke sige at 10 enheder vil sende med 10Mbit/s på en
100Mbit/s hub.
men bare at den samlede trafik max vil være 100Mbit/s. i realiteten skal der
også engang imellem
(faktisk ret ofte) sendes data tilbage til afsenderen (om at alting gik
godt) så derfor er
100Mbit/s et tal der skal summeres af data modtaget og sendt.

På en hub vil der være kollisioner hvis mere end en enhed forsøger at sende
samtidig
På en hub vil alle enheder se alle pakker som er afsendt af en enhed
på en switch kan man køre full duplex= ingen kollisioner
På en switch kan man køre 100Mbit/s full duplex= 100 Mbit/s i begge
retninger samtidig.
På en switch ser enheder kun trafik som er til dem selv.
På en switch kan enheder A og B sende 100Mbit/s full duplex trafik til
hinanden, men
enhederne C og D sender data med 100Mbit/s til hinanden

til gengæld ville jeg hellere lade min mor købe en Hub end en switch, da en
nogle brugere har problemer med
half/full duplex mellem netkort og switch.

- puhhh håber det er rigtigt, men ellers skal der vel nok være nogle der
kommer med den rigtige version

Eivind

Fra : Carsten Matzon

Dato : 29-03-01 16:47

On Thu, 29 Mar 2001 17:32:43 +0200, Eivind Olsen wrote
(in message <99vkkc$1s4u$1@news.cybercity.dk>):

> - puhhh hÂber det er rigtigt, men ellers skal der vel nok vÊre nogle der
> kommer med den rigtige version

Jeg takker mange gange og som jeg lige kan læse det så har jeg ikke tabt den
kasse Ceres der var på højkant.Men som jeg tænkte så ligemeget hvad så er jeg
taberen i det væddemål.Mener enten taber jeg en kasse Øl ved at være forkert
på den ellers så "vinder" jeg en røvuge med skodarbejde. 8))

Carsten

Fra : Lasse

Dato : 29-03-01 17:24

Hel kort.
En 100Mbit linie er ikke 10 gange hurtigere end en 10 Mbit linie. Den
giver bare større båndbredde til den enkelte bruger, når der samtidig er
mange brugere. Uden at sige det præcis, så mener jeg, at det er en
faktor 6 eller 7.

På forhånd undskyld

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-03-01 18:03

Lasse wrote:

> En 100Mbit linie er ikke 10 gange hurtigere end en 10 Mbit linie.

100 Mbit/s er altså præcis 10 gange så hurtigt som 10 Mbit/s.

> Den
> giver bare større båndbredde til den enkelte bruger, når der samtidig er
> mange brugere. Uden at sige det præcis, så mener jeg, at det er en
> faktor 6 eller 7.

Uanset hastighed gælder det, at når flere brugere sidder på et delt medie
(f.eks. sidder på en hub), vil der opstå kollisioner, der medfører, at man
kun kan anvende omkring 60-70% af båndbredden.
Hvis din faktor 6 eller 7 skal passe, skal det være fordi man sammenligner
en 10 Mbit/s switch med en 100 Mbit/s hub, og det vil kun gælde i særlige
tilfælde - f.eks. hvis al trafik går til et 10/100 Mbit/s uplink.

M.v.h.

Jonathan