Opskrifter
Fra : Christian Madsen

Dato : 07-06-03 12:58

Mine bedsteforældre der boede på landet og elskede heste samtidig med at de
brugte dem til arbejde spiste også hestekød. Det er desværre en kogekunst
der er gået i glemmebogen. Nu da de alle er døde, vil jeg høre her om der er
nogen der kender til hvordan landfolket før i tiden tilberedte hestekød.

Jeg kan kun stolt sige at min morfar var en af de sidste i Danmark, der kun
brugte heste i sit landbrug indtil han døde i 1981. Selvbinderen er i
Ringsted museum.

Hvis jeg har spurgt det forkerte forum, så fortæl mig venligst.

/CMA

Fra : Tina

Dato : 07-06-03 23:13

> Hvis jeg har spurgt det forkerte forum, så fortæl mig venligst.

dk.kultur.mad+drikke er nok et mere korrekt forum at spørge i

Tina
/der synes, at det er kanibalisme at spise et dyr, man føler sig stærkt
forbundet til.

Fra : Kim

Dato : 09-06-03 13:07

"Tina" <misstinadk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> /der synes, at det er kanibalisme at spise et dyr, man føler sig stærkt
> forbundet til.

Hmm...Så er det osse "forkert" at opdrætte kyllinger i baghaven til
slagtning,
når børnene har leget med dem ?
Det er vel bedre at spise et dyr som har haft et godt liv, i stedet for at
købe
vacumpakket kød i Supermarkedet, som kan være af tvivlsom kvalitet.

Mvh, Kim

Fra : Tina

Dato : 09-06-03 17:48

"Kim" <No@mail.dk> skrev i en meddelelse news:bc1t8f$l7s$1@sunsite.dk...
> [...]
> købe
> vacumpakket kød i Supermarkedet, som kan være af tvivlsom kvalitet.

Du misforstår mig.

Jeg føler mig, og har altid følt mig, stærkt forbundet til heste. Ikke bare
én hest, men alle heste. Allerede inden jeg vidste hvad heste egnetlig var,
elskede jeg dem højt. Jeg føler, at heste er en del af mig, og jeg er en del
af dem. Det er det jeg mender med "stærkt forbundet".

Tina

Fra : Kim

Dato : 09-06-03 18:37

> Jeg føler, at heste er en del af mig, og jeg er en del
> af dem. Det er det jeg mender med "stærkt forbundet".

Det bliver vi nok ikke enige om. Jeg synes det er noget
pladder, men du skal selvfølgelig have lov at have din mening
i fred. Bare du ikke forlanger jeg skal mene det samme

Mvh, Kim

Fra : Jynis

Dato : 08-06-03 08:08

"Christian Madsen" <chr_madsen@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ringsted museum.
>
> Hvis jeg har spurgt det forkerte forum, så fortæl mig venligst.

Jeg tilbereder hestekød på samme måde som oksekød. Det smager lidt sødligt
ellers er det ikke den store forskel.
Hvis vi vil de lange dyrplagende trandsporter til livs , skal vi Danskere
efterspørge hestekød meget mere.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Per Torp

Dato : 09-06-03 19:55

Lige en sidebemærking- som barn spiste vi tit og ofte hestekød især hakket,
det kaldes også fattigmands hakkebøf, det smager sødt men ellers er det ikke
anderledes end almindeligt hakkekød. Vil man fjerne den søde smag blander
man det halvt med hakket øksekød. Det skal endvidere bemærkes at det er
sundere end oksekød, da der næsten ingen fedt er i.

per

ps i dag spiser jeg overhovedet ikke kød.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-03 08:00

"Per Torp" <Per@aafoto.dk> wrote in message
> [...]
> man det halvt med hakket øksekød. Det skal endvidere bemærkes at det er
> sundere end oksekød, da der næsten ingen fedt er i.

Det er der heller ikke i det 3-6 % oksekød jeg køber ved slagteren.
Ellers har jeg intet problem med folk som spiser hestekød, jeg har bare ikke
lyst.
Men et højere salg i DK vil være med til at forhindre lange tranporter til
Italien og måske endda gøre Palle Ellehammer og hans kompaner (Låsby
Svandsen (stavefejl bevidst plantet).

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.