tror at en grusvej = en motorvej (isbuk)
Fra : skingur

Dato : 05-06-03 22:39

hej.. håber I vil dele al jeres viden med mig.
problemet er en 15 år gammel islænder, der de sidste 4 år har gået som
turhest et sted, hvor man bare drøner derudaf i mange timer. Hesten har
en MEGET stærk villje, klør på uanset vind, vejr og fysik. Næsten umulig
at få til at skridte. Er redet til på island på "bondemaner", hvor man
sætter sig op, sætter sig til rette., hugger hælene i siden på bæstet og
derefter ellers lader sig transportere....

Som turhest - og måske tidligere - har han lært, at en ligeudstrækning
betyder tølt fremad i aller-aller højeste gear. Vi er dog nået så langt
at vi kan skridte for en løs tøjle inde i skoven.

Tænker man på at bevæge en muskel i underschenklerne er han gået!
Omvendt er han følsom for såvel tøjle som halve og hele parader og er
derfor relativt nem at få til at stå stille for en lang tøjle. Man kan
bare ikke gå frem i roligt tempo igen.
Kan jeg lære en "gammel" hest at verden ikke går under, hvis jeg spænder
en muskel?

han er opdraget med, at slappe-af skridt betyder, at rytteren står af og
trækker. det har jeg heller ikke noget imod... det kunne bare være
dejligt at kunne sidde der, mens han skridter også!!!

han er jo en ældre herre og IKKE i form.. defor vil jeg ikke tølte
derudaf... skridt er godt for en hest! Men hvordan får jeg ham til at
falde ned?

De få gange det er lykkes at få ham til at skridte roligt på en
ligeudstrækning har jeg været pavestolt! Problemet er mest, at det ikke
er min hest.. og hestens ejer er bange for ham, fordi det der med IKKE
at røre ham med underschenklerne OVERHOVEDET ikke falder hende så nemt.
og jeg mener virkelig.. man skal bare TÆNKE på at spænde en muskel, så
er han smuttet!

Jeg vil blive glad for gode råd.

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 05-06-03 23:13

> [...]
> at røre ham med underschenklerne OVERHOVEDET ikke falder hende så nemt.
> og jeg mener virkelig.. man skal bare TÆNKE på at spænde en muskel, så

(klip)

Det lyder som kunne du og hesten godt trænge til et kursus med Ute Lehmann.
Hun er Pat Parelli instruktør og hun er eminent til at få hesten til at
vænne sig til f.eks en pisk der svirper hen over dens hoved, en hest der er
pakket ind i en stor presenning, plastikposer der larmer for enden af en
lang pisk, berøringer af heste over hele kroppen osv. Prøv at kigge på
www.parelli.dk
jeg tror at du kan lære noget der og måske deltage i et af hendes kurser for
du lærer som rytter nemlig også rigtig meget.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : skingur

Dato : 11-06-03 18:15

"Anet" skrev d. 05-06-03 23:13 dette indlæg :
> [...]
kurser for
> du lærer som rytter nemlig også rigtig meget.

Hej Anette
ja, et kursus ville være godt... men det mærkelige er, at fra jorden er
han det sødeste, roligste, mest velopgragne man kan forestille sig. Går
to skridt bagved mig i en løs, løs træktøjle, stopper når jeg gør, går i
zigzag når jeg gør, forstår når han skal stå stille (stop og
håndsignal), behøver ikke blive bundet når jeg nusler og sadler op. Det
er i samme sekund, man giver ham lov til at gå fremad (når man sidder på
ham altså)- jeg behøver bare TÆNKE "skridt", så går han - i tølt!!!. Men
han står stille indtil jeg bestemmer, vi skal i gang...

Kom nu.. I plejer at vide så meget allesammen!!!
Christina (der må beholde hesten hvis den kan lære at skridte...så
be om!!!!)

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 11-06-03 20:21

> Kom nu.. I plejer at vide så meget allesammen!!!
> Christina (der må beholde hesten hvis den kan lære at skridte...så
> be om!!!!)

(klip)

Jeg har en islænder hoppe på ca. 14 år. Hun er som du beskriver jordens
roligste hest på folden, i stalden og hvis man trækker hende. Ridemæssigt er
hun en hest med 180 km/t. Hun er også en stærk tølter og kan tølte så stærkt
at andre heste må galopere bagefter når hun rigtig strækker ud. Jeg har
undersøgt lidt i foder til islændere. Jeg har så prøvet mig lidt frem efter
at have talt med diverse eksperter. Jeg gav hende simpelthen for meget krudt
til lige under ørerne igennem fodringen. I øjeblikket går hun på døgn fold
og får så meget græs som hun kan stoppe ned i sin mave og hun er nemmere at
dosere nu. Til vinter regner jeg med at give hende hø ad libitum og så
islændermysli fra St. Hippolyts. Måske får din hest også det forkert foder
eller noget som gør den ekstra livlig. Jeg talte især med en dame der har en
masse islændere og hun forklarede en masse brugbart om heste der skifter
sind/karakter ved at ændre deres foder osv. Det sjove er at nu er hun
verdens dejligste hest at ride på og jeg har stor glæde ud af hende. Den
anden islænder vi har er vant til at få så meget mad at jeg ikke har kunnet
forstå at han ikke er blevet varm i hovedet eller har fået kolik. Han var så
fed at han havde fedtdepoter på hans ryg da vi fik ham. Nu er de ved stille
og roligt at være erstattet af pæne muskler istedet for. Men foder går ikke
ham til hovedet.
Måske du kan bruge det her til noget????

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Pia J

Dato : 12-06-03 10:54

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote in message news:3ee76448$0$48892

> er i samme sekund, man giver ham lov til at gå fremad (når man sidder på
> ham altså)- jeg behøver bare TÆNKE "skridt", så går han - i tølt!!!. Men
> han står stille indtil jeg bestemmer, vi skal i gang...

Den sidste hest jeg passede var 4 år og kun lige sadelvant da vi fik ham
(araber). MEGET schenkelfølsom (ok, meget følsom punktum). Man kunne heller
ikke svinge benet foran sadlen for at ordne gjord/bøjler osv. Da han var
lidt mere styrbar begyndte jeg at gøre ham ufølsom. Tog bøjlerne af, når jeg
skridtede af, og sad og svingende med underbenene, efterhånden slappede han
mere af, og efterhånden kunne man da også begynde at ride dressur på ham.
Han var stadig meget styrbar ved det mindste bentryk, men flippede ikke ud
fordi man bevægede benene.

Jeg ville væbne mig med tålmodighed og dels bruge metoden med at bare sidde
deroppe og svinge med benene - evt. mens han står stille. Desuden bruge hele
rideturen på at stoppe, indtil han har fattet det. Sætte ham i gang - hvis
han går over skridt, stoppe helt. En gang til. Igen og igen. Det tager måske
en del tid, og det er kedeligt, men til sidst begynder bukken forhåbentlig
også at kede sig - hvis man løber, kommer man ingen vegne!

Tænkte på, om du også kunne bruge samme metode som til hunde der trækker i
snoren. Hver gang han sætter farten op uden at have fået besked på det - lav
en u-vending og rid modsat vej. Måske du kommer til at ride 100 meter små
cirkler på en time, men det gælder om at bryde mønstret med løbende hest og
hiven i tøjlerne - hvilket han formentlig er vant til at diverse urutinerede
ryttere har gjort uden det betød noget. Mange heste løber faktisk endnu
mere, jo mere man hiver. Han skulle gerne genlære at lade sig styre for
meget let, nærmest løs tøjle, så får du det bedste resultat til sidst. Der
er ikke noget mere anstrengende og utilfredsstillende end at sidde med kort
tøjle og krampagtige hænder på hele rideturen. Hele din krop vil være
anspændt, det kan hesten mærke og så slapper den heller ikke af.

Har I kun problemer når det går ligeud? Ellers ville en gang baneridning med
volter, 8-taller, slangegange osv være godt - find på nyt hele tiden, så han
ikke kan regne ud, hvad der skal ske om 10 sekunder. En lige grusvej er jo
ret nem at gennemskue - omtalte araber prøvede også altid at forudsige, hvad
jeg havde tænkt mig, så jeg skulle hele tiden finde på nye variationer,
ellers begyndte han at lave galopanspring fx 2 skridt før jeg bad ham om det
osv. Når vi gik lige over midten og nærmede os hegnet, begyndte han at
svinge fra side til side og beslutte hvilken vej vi skulle, istedet for at
vente på at få besked om det. For han vidste jo godt vi ikke skulle ligeud.
Så lavede jeg små 8-taller på tværs midt på ligeud-strækningen, for så
skulle han pludselig koncentrere sig om, hvad jeg sad og lavede deroppe.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 12-06-03 11:06

find på nyt hele tiden, så han
> ikke kan regne ud, hvad der skal ske om 10 sekunder. En lige grusvej er jo
> ret nem at gennemskue -

(klip)

En lige grusvej bruger jeg somme tider til at tage Freyja i skridt og så
bøje hende først til venstre og så til højre og så laver jeg små volter
først til højre og så til venstre. Parader og frem i skridt igen osv. Selv
om det er en islænder så kan den jo godt rides med lydighed og lære en
masse. En smidig hest er også nemmere at ride på og styre og så får den ikke
så meget tendens til at bare styrte derudaf med rytteren på ryggen. Lav evt.
også små volter i trav og parade og sådan noget. Alt sammen noget som
skærper hestens opmærksomhed på dig og måske du så kan lære ham at tage den
lidt mere med ro. At tage og give efter ti tøjlerne i stedet for at holde
krampagtigt fast hjælper også. Tryk avler modtryk og giver lige hesten et
ekstra ben at løbe på. Hvis det går for stærkt så rid hesten ind på en volte
og gør den klart at det er fordi den overhører dine signaler om at korte ned
i tempo. Har selv brugt det da min islænder mente at vi skulle småtrave
hjemad til gården når den kom i sigte fra rideturen. Så hver gang hun satte
i småtrav så blev hun drejet ind på en volte og volterne blev efterhånden
færre og færre.

--
~Hilsen
Annette~

--
~Hilsen
Annette~

Fra : skingur

Dato : 12-06-03 11:34

--
> ~Hilsen
> Annette~

Jamen jeg kan sagtens ride ham på en helt let tøjle og jeg bliver ikke
træt i armene!
han reagerer pænt på både halve og hele parader, bortset fra at han
buser frem igen så snart tøjletrykket er lettet. Faktisk er han
forbløffende blød i munden, i betragtning af at han har gået som
turhest.. men han havde vist også stået det meste af et år, da vi købte
ham. (jeg erkender BLANKT at vi var usædvanligt dumme købere, da vi var
ude at se på hest!)

Det med at vende om, ligesom med hundene, vil jeg prøve hvis jeg ikke
har succes med min "mental-træning" (horsemansship), som går super pt.
Ja, vi er godtnok kun lige begyndt, men man skal jo starte et sted.

I starten tiltede han da ejeren satte sig op - derfor tør hun ikke ride
ham. Men han står lammefromt, når jeg sidder op, og jeg kan ordne gjord
og bøjler i ro og mag.

I øjeblikket henter jeg ham fra fold hver dag, til nusning og træning
(han er halt pt) for at vise, at det er mig som leder, der tager
initiativet til det, der skal ske. Jeg strigler, masserer lidt og
berører ham med let tryk af hånden over hele kroppen (for at styrke hans
kropsbevidsthed, gøre ham tryg - hvilket han er - mv).

jeg vil jo så gerne have at han bliver en nemmere hest at ride.. og det
der med at dingle med benene, når man sidder der... no way, så letter
han og tar en tur til månen!!

Han går på græs nu, så jeg håber at det er godt nok.. ved ikke om hans
foderoptagelse er i top... han har fx ikke smidt vinterpelsen
ordentligt. Men den skulle også kunne blive bedre, efterhånden som han
slapper mere af.. har jeg hørt...

ideer til horsemansshipøvelser og tillidsøvelser? Selvom jeg tror han
nærer fuld tillid til mig, er det jo ikke sikkert.

Har overvejet at glemme at han nogensinde er redet til, og så starte
helt forfra...
hvad tror I?

Mvh Chrisitna

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 12-06-03 12:13

> Har overvejet at glemme at han nogensinde er redet til, og så starte
> helt forfra...
> hvad tror I?
>
> Mvh Chrisitna

Det har i hvert fald hjulpet på mine hunde, når de var i lømmelalderen. Og
selvom det er to forskellige typer dyr, så kan man alligevel bruge nogen af
de samme principper.

Jeg tror ikke det er nok med tillidsøvelser på jorden - for han er jo
åbenbart sød og rar i forvejen. Det er med rytter på, han skal vises nogen
andre vaner. Som fx at hver gang man løber uden at få lov, resulterer det i
at man skal stoppe. Sådan en understregning af den halve parade nærmest.

Men han har jo haft den dårlige vane længe - så det kommer ikke på en uge.

Istedet for at dingle med benene starter du med bare at ride uden bøjler -
der er jo ingen der siger, du skal lege vindmølle med benene! :) Bare vrikke
lidt med tæerne først, få bøjlen til at dingle lidt osv.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 12-06-03 12:19

prøv at kigge her på Ute Lehmanns egen side

http://www.pionierfarm.dk/dansk/Velkomstdk.htm

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Anet

Dato : 12-06-03 12:15

> [...]
> turhest.. men han havde vist også stået det meste af et år, da vi købte
> ham. (jeg erkender BLANKT at vi var usædvanligt dumme købere, da vi var

(klip)

Prøv den med at stille ham skiftevis til den ene og den anden side og når
han så bliver rolig ved det så vær længere og længere tid om at stille ham
roligt ligeud igen inden han stilles igen så stykket hvor han går ligeud
bliver længere og længere. Jeg ved at det hele lyder så nemt men der skal
nok arbejdes lidt her for sagen.

> [...]
> har succes med min "mental-træning" (horsemansship), som går super pt.
> Ja, vi er godtnok kun lige begyndt, men man skal jo starte et sted.

Rom blev jo ikke bygget på en dag. Det tager tid og du må have stor
tålmodighed.

> jeg vil jo så gerne have at han bliver en nemmere hest at ride.. og det
> der med at dingle med benene, når man sidder der... no way, så letter
> han og tar en tur til månen!!

(klip)

Hvad hvis der står en og holder ham og snakker med ham stille og roligt og
du så lader dine ben massere ham lidt? Evt. han får et par godbidder imens?

> [...]
> foderoptagelse er i top... han har fx ikke smidt vinterpelsen
> ordentligt. Men den skulle også kunne blive bedre, efterhånden som han

(klip)

Mine to islændere har også rester af vinterhår siddende på krydset endnu.

> ideer til horsemansshipøvelser og tillidsøvelser? Selvom jeg tror han
> nærer fuld tillid til mig, er det jo ikke sikkert.

(klip)

Han nærer ikke fuld tillid til dig når du ikke kan svinge benene frem og
tilbage....hvorfor skulle han flygte fremad hvis han har fuld tillid til
dig? Hvis han har fuld tillid til dig ville han jo blive stående stille og
stå og nusse dine tåspidser f.eks.

> Har overvejet at glemme at han nogensinde er redet til, og så starte
> helt forfra...
> hvad tror I?

(klip)

Tja, jeg har taget valget en gang jeg fik en hest der ikke opførte sig
normalt og sendte den og mig til en hestvisker som hedder Shane Mosele og
jeg har redet på hesten lige siden uden problemer med opsidning, ben den var
panisk ræd for osv.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : skingur

Dato : 12-06-03 16:36

"Anet" skrev d. 12-06-03 12:15 dette indlæg :

> [...]
> ~Hilsen
> Annette~
>
> I dag gik vi en tur på en 5-6 kilometer, de sidste uden snor.
Lammefrom var han, de to gange han prøvede at græsse behøvede jeg bare
sige "nej". Den tur gjorde ham til en helt anden hest, da vi kom hjem.
Pludselig var han interesseret i hvad jeg gjorde, når jeg nussede og
berørte ham..stak mulen hen og kiggede, fingererede (mule-rerede?) min
hånd imens mv. Han står ikke bundet imens. Da vi var færdige, sagde jeg
"kom, så går vi" og vendte om, og han trissede lydigt med, gik ind i
stalden, - så gik han godt nok ind i et spiltov, men da han så, at jeg
gik videre, skyndte han sig med! Han var simpelthen lige til at få vand
i øjnene af! Måske var de ikke så længe om at bygge rom alligevel?

Min mor var der også.. det er jo hendes hest - og hun var synligt
imponeret.

En times tid efter hentede jeg ham fra fold igen, for at se om den
ridegjord jeg har lånt, passede. I betragtning af at vi slet ikke kunne
fange ham i folden i starten, er der nu sket mirakler. Selv om han var
midt i et vildt slagsmål (surt.. han forvred koden for en uge siden (og
har stået på sygefold til imorges!) var han glad for at se mig, da han
havde fået verfet de andre af.

Måske sætter jeg mig op imorgen.. hvis jeg har fundet en ridegjord, der
passer. Så meget som han nyder kropskontakt nu (hviler sig mens jeg
hænger på ham) tror jeg, det er bedre end med sadel... hvad tror I?

Alt i alt..jeg er forbløffet over, hvad denne træning gør ved ham.. og
forbløffet over, hvor mentalt træt jeg selv var bagefter!!

Christina.. og tak fordi I interesserer jer for vores problemer!

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 12-06-03 22:02

> [...]
> forbløffet over, hvor mentalt træt jeg selv var bagefter!!
>
> Christina.. og tak fordi I interesserer jer for vores problemer!

Jeg syntes at jeg kan udlede af dine fortællinger at du er ved at finde en
ny vej med din/din mors hest. Selv om du atter får et nederlag med ham så
start igen hvor det gik godt og træn videre fremover med gode øvelser....Det
kan kun gå fremad for dig med den energi du ligger for dagen. Tænk nyt, tænk
anderledes og brug tid og følelser så skal du bare se at det vil gå....

--
~Hilsen
Annette~

Fra : skingur

Dato : 12-06-03 16:40

Fra : Ole Braad-Sorensen Dato : 12-06-03 13:50

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Haaahaaa - jeg tror du ramte HELT forkert her. :) Jeg tror Ole vil
svare:
>"hvorfor vil du lave om på farten?" For Ole er en rigtig ridetur så
hurtigt
>som det kan lade sig gøre...

Nemlig! Det er fedt at kunne lave en galop over 10 km. på en
strandbred i det lave vand og jeg er sikker på at hesten(e) kan li'
det.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Ole Braad-Sorensen Dato : 12-06-03 13:50

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote:

>ole, er du ikke nok så sød at kigge på mit spørgsmål? (isbuk -
motorvej)

Jeg har skam kigget! Men sådan som jeg rider kan jeg ikke rigtigt se
problemet, for det kan da ikke være et "problem", nærmere en
"kvalitet" ! Jeg har enddog siddet med fingeren på knappen for at
spørge hvad du er så ked af, men holdt mig fra det

Spøg til side, men jeg har altså to af den slags heste her som andre
har ualmindelig stor respekt for, netop på grund at at når der viser
sig en lang lige markvej foran dem, så er det bare derudaf, noget de
har lært af mig. Det sjove ved det er at når det er mig der sidder i
sadelen, behøver jeg blot at stive kroppen lidt, gøre tøjlerne "mindre
slappe" og sige woooohhhh!, så stopper ræset omgående og vi skridter
pænt. Det er det samme med når rytteren står af, så begynder hesten
straks at græsse. Bare ikke når det er mig der står ved siden af.

Jeg tror det (igen) har noget med dominans at gøre.
Hvem har bukserne på? Rytteren eller hesten?
Altså slet ikke noget med "rideteknik".

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J Dato : 12-06-03 13:57

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> har ualmindelig stor respekt for, netop på grund at at når der viser
> sig en lang lige markvej foran dem, så er det bare derudaf, noget de

Men det er nu meget praktisk at have en hest som venter til den får lov.
Altså. At andre mennesker skal kunne ride på ens hest. At den har været
skadet og derfor skal genoptrænes langsomt. At det er mudret eller
isglat.
At man har lyst til at nyde solnedgangen og fuglekvidderet. Fordi det
ikke
er hesten som bestemmer som du selv er inde på. Jeg vil da meget have
mig
frabedt, at jeg fx sidder og fumler med en jakke der er gået op, og
hesten
så pludselig sætter turboen på. Derfor rider jeg aldrig ens, fx samme
galopsti hver gang osv. Hesten skal vente på signal, belønningen er, at
den
får lov.

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen Dato : 12-06-03 14:43

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Men det er nu meget praktisk at have en hest som venter til den får
lov.

Som sagt, så gør den det også, men det gør altså ikke noget at hesten
kan foreslå. "ska' vi lie' ta den her" ? Bare den kan forstå et nej!

Man behøver ikke helt af gøre hesten mekanisk, så går lidt af det
sjove af den.

Det motiverer også andre til at lære at tale med hesten, når der er to
"farlige" heste som ingen voksen kan håndtere og så se en 12 års pige
der bare sætter sig op og gør det umulige.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J Dato : 12-06-03 15:48

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> Man behøver ikke helt af gøre hesten mekanisk, så går lidt af det
> sjove af den.

Klart - man skal altid være vågen - men fra 0 til 80 på 3 sekunder kan
altså
være halvfarligt, hvis man fx ikke kender hesten eller er blevet
forberedt
på, at "om lidt kommer vores galopsti".

:Pia

Fra : skingur Dato : 12-06-03 16:25

"Ole Braad-Sorensen" skrev d. 12-06-03 13:50 dette indlæg :

> Jeg tror det (igen) har noget med dominans at gøre.
> Hvem har bukserne på? Rytteren eller hesten?
> [...]

hej Ole
jamen hesten er såmænd slet ikke i tvivl om, hvem der er lederen -
ialtfald ikke under arbejde fra jorden. I dag har vi gået 5 kilometer,
de 3 sidste uden snor eller noget. han går så pænt som en lille hund.
Han er begyndt at rånyde at blive nuslet (jeg berører ham, hænger på ham
mv) og følger med i det med ørene fremme eller slapper bare af... før
fandt han sig bare i det uden at nyde det.

Det "sjove" er, at når jeg går med ham, vil han kun skridte.. og når jeg
rider, vil han kun tølte!

Han har lige haft en forvridning af koden, og derfor ville jeg jo gerne
kunne starte blidt..ok, det gør jeg så ved at gå.

For hestens skyld synes jeg det er vigtigt, at den kan skridte under
rytter.. den har sgu ikke godt af at tølte derudaf i to timer.

Alle de her berøringer mv har virket så positivt, at jeg vil prøve blot
med en ridegjord frem for sadlen.. tror han vil trives med den tætte
kropskontakt. men jeg kan jo tage fejl.. arbejdet fra jorden styrker
bare min tro på, at det nok skal lykkes.

Jeg var selv mentalt træt efter gåturen, selvom han egentlig bare gik to
skridt bag mig det meste af tiden. Vi nåede dog også at følges, hvor jeg
havde en arm over ryggen på ham. Det synes han er lidt mærkeligt!

igen: jo roligere og mindre schenkel-panoikket jeg kan få ham, jo større
er sandsynligheden for at jeg kan beholde ham (det er jo ikke min, damn!
men morens!)

mvh Christina

Irene..respekt for det med shetlænderen

http://www.kandu.dk/

http://www.kandu.dk/

Fra : taina

Dato : 12-06-03 17:29

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> han reagerer pænt på både halve og hele parader, bortset fra at han
> buser frem igen så snart tøjletrykket er lettet.

kliiiip

Okay, der var noget, som jeg kunne genkende - det med at hesten buser frem,
når man slipper tøjlen.
Sådan en hest har jeg engang redet. Den spang godt nok ikke frem, men når
man gav efter i tøjlen gik den hurtigere og hurtigere, først i skridt, så i
trav og til sidst i galop med fuld knald og bukkespring.

Hmm, det lød vist som om det tog en kilometer eller så, inden den var i
fuldt firspring, men det drejede sig kun om en ridebanelængde - altså 40
meter.

Jeg brugte den aller-mest kedelige teknik, nemlig konsekvens. Skridtede frem
for løse tøjler, når den begyndte at gå hurtigere end jeg bad den om med
sædet, tog jeg den ned i meget langsom skridt, slap tøjlen lige så snart den
lystrede, hvorefter den løb fremad, tog den ned i meget langsom skridt... og
så videre. Og det samme i trav og galop. Man kan også tage ned i parade hver
gang, hvis man altså ikke rider på en hest, der bliver provokeret voldsomt
af det.

Men man kan ikke lære en hest at gå roligt fremad for løse tøjler uden at
løsne tøjlen

Det tog forfærdeligt lang tid at lære den det, men efter tre-fire måneder
kunne jeg både skridte, trave og gallopere for løse tøjler uden problemer.

Jeg kan desværre ikke sige, at metoden var ufejlbar. Hesten stod i en
salgsstald, og da den begyndte at kunne vente på mig, når vi var ude at
ride, begyndte der at komme kunder. En pige skulle prøve den - efter at jeg
havde vist den frem - og det første hesten gør, er at løbe fremad for at
ende med at kyle hende af.

Det underlige er, at jeg kunne sætte mig op på hesten bagefter - uden
problemer af nogen art.

Det kan også være et spørgsmål om tillid. Jeg havde brugt rigtigt mange
timer på netop denne hest. Om længere tids træning ville have hjulpet ved
jeg ikke, for kort tid efter flyttede jeg fra byen.

Nu skrev du, at du ville prøve at longere hesten. Her kunne du jo lære den
at reagere på stemmen, og så bruge den, når du kommer i sadlen. Så har den
dobbelt mulighed for at forstå, hvad det egentlig er, du vil have den til.

mvh. tina

Fra : skingur

Dato : 12-06-03 19:39

"taina" skrev d. 12-06-03 17:29 dette indlæg :>
> [...]
til.

> mvh. tina
>

> hej..ja, den med at stoppe op har jeg brugt, når vi har fulgtes med
andre, for der er ikke mange, der kan holde hans tempo! Han står pænt i
paraden.

Jeg er virkelig så spændt på, hvordan han opfører sig med en ridegjord
istf. sadlen.
Gitte Naldal taler meget om at visualisere det, og jeg kan snildt se mig
selv skridte af sted uden sadel! Håber, han osse kan ....og at han
derudover også vil kunne det med min mor på længere sigt.

Hvis I er interesserede, holder jeg jer løbende underrettet! Og ideer og
forslag modtages stadig gerne!

Har printet en fire sider ud fra www.naturhest.dk ( eller rettere,
http://micjen.homepage.dk/traening.htm ... kanon side!!!!

mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 12-06-03 22:05

> Hvis I er interesserede, holder jeg jer løbende underrettet! Og ideer og
> forslag modtages stadig gerne!
>
> (klip)

Selvfølgelig er vi da interesseret i at høre om hvordan det går om det så er
skidt eller godt.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Iben Holst

Dato : 13-06-03 12:04

Hej Christina!

Jeg har besvaret dit indlæg som du lagde ind til mig under tråden "Væver".

Iben

Fra : skingur

Dato : 13-06-03 22:38

> ikke havde set det iben, og havde et godt råd til mig, ville det være

> ærgeligt. Titlen på spørgsmålet er "isbuk - tror grusvej = en
> motorvej".. har du et råd til mig?

Nej - jeg havde nok ikke læst det hvis du ikke havde smuttet det ind
hér.
Jeg når ikke at læse alle indlæg herinde selvom jeg gerne ville...

> [...]
>
> han er jo en ældre herre og IKKE i form.. defor vil jeg ikke tølte
> derudaf... skridt er godt for en hest! Men hvordan får jeg ham til at

Jeg ved ikke om jeg kan hjælpe dig mere end andre herinde, men jeg vil
da
gerne give dig et par ord med.
Visse nogle ting er svære at give gode råd til - måske råd er nemme nok,
men
de kan ikke altid være gode, når man ikke selv har set hesten og evt.
prøvet
at ride den; og i dette tilfælde er jeg lidt i tvivl om jeg kan gøre det
godt nok.

Det vil være rigtig godt at få udelukket alt omkring eventuelle smerter
specielt i ryggen, men faktisk over hele kroppen, men det lyder meget
som om
at det er den tidligere ridning af ham der har givet ham vanerne med at
styrte afsted når man sidder på ryggen af ham og kun skridter når man
går
ved siden af....

Nemt for mig at sige, hårdt arbejde for dig, men jeg selv ville - når
han
ikke vil nøjes med at skridte og iøvrigt når I kommer op i andre
gangarter
hvor han løber for stærkt - gøre mine halve parader i sædet og i tøjlen
stærkere og stærkere og hvis det ikke hjælper så en hel parade. Kan du

schenklerne med i det er det super, men i starten er de nok med til at
gøre
den modsatte virkning.
Halve og måske i starten oftest hele parader igen og igen og igen og
igen
etc. etc. HVER gang han begynder at løbe eller viser tegn på at ville.
Og
hvis han virkelig er så "strid" som jeg fornemmer af dit indlæg, så
giver
det en del mere arbejde til dig i de kommende måneder end fornøjelige
rideture. Ind i mellem vil det så gøre både dig og hesten det godt at
nøjes
med trækture, longering eller løsspring for at det ikke skal være
træning
evig og altid ....

Hvis du forsøger dig med ovenstående, skal du bare gøre dig det klart,
at
giver du ham lov til at løbe bare een gang når du er gået igang, har du
tabt!!! - du kan selvfølgelig godt "mase" videre, men det vil komme til
at
tage endnu længere tid.
At han løber med dig er en ting, bare du kæmper for at få ham stoppet
helt
op så hurtigt du kan, så er du kommet et lille skridt længere på vejen
til
sejren.
Og i starten skal han roses med tydeligt kærtegn på halsen og ord og
stemmeleje du normalt bruger når du pussenusser ham og evt. godbidder
som du
kan give ham mens du sidder i sadlen - så kan du sagtens lære en "gammel
hund" nye ting. Hvor lang tid det kommer til at tage er svært at
bedømme.
Det kommer an på hvordan både du og han takler det, ikke mindst de dage
hvor
du måske ikke er helt oplagt til det eller når I når til det punkt det
går
evt. godt fremad hvor han altså liiige skal se om han ikke kan få
overtaget
igen .....

Hvis du prøver ovenstående - som garanteret ikke er den eneste måde at

ham af med det på, men altså den eneste jeg kender og ville forsøge mig
med!! - så spørg hvis der er noget du skal have forklaret nærmere....

Iben

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 14-06-03 07:43

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote in message news:3eea44dc$0$48895

Ved du hvad, det er altså småt irriterende at du sidder og kopierer indlæg
frem og tilbage mellem trådene, så man tror der er kommet nyt og sidder og
bladrer gennem en kæmpelang svada.

Vi skal nok finde ud af at læse tingene, der hvor de nu havner :)

De fleste af os bruger IKKE kandu og læser det sikkert anderledes end du
gør.

:Pia

Fra : skingur

Dato : 14-06-03 08:04

"Pia J" skrev d. 14-06-03 07:43 dette indlæg :
> [...]
>
> Vi skal nok finde ud af at læse tingene, der hvor de nu havner :)
>
> De fleste af os bruger IKKE kandu og læser det sikkert anderledes end

okay, sorry, det var bare for at gøre det nemmere.

http://www.kandu.dk/

Fra : skingur

Dato : 14-06-03 08:08

Hej igen allesammen.. tak for overvejelserne. Min computer gik ned igår,
derfor først en kommentar nu.
Iben... må jeg bestemme mig til, mens jeg rider, at på denne strækning
må han godt tølte, hvis det er i et fornuftigt tempo eller skal han HELE
tiden holdes nede? Jeg vil ikke risikere at ride lysten og viljen af
ham...

Idag prøvede jeg med ridegjorden. nul problemer, da jeg satte mig
op..men han har altid været sød, når det er mig. Sad og klappede ham,
svingede/dinglede med benene.. UDEN PROBLEMER!!! Skridtede en omgang på
gårdspladsen.. men SÅ kunne han ikke rigtig beherske sig mere, for han
elsker jo at komme ud at tølte. Gav ham lov til en lille tur, lavede en
hel parade hvergang tempoet blev for højt. Han gik faktisk knaldgodt,
kanon holdning, hvad der ellers kan være lidt svært, fordi det kræver at
man jo også driver hesten bagfra, hvad der er nødvendigt at gøre med lår
og til dels underben... men han havde ikke så meget imod mine ben idag.
Han skridtede jo altså bare ikke
I morgen vil jeg prøve med sadlen og se om han går lige så godt, eller
om det er den, der er en af fejlene her.

Fik ham næsten i en "tølt-passage" ved at give ham masser af lænd, sæde,
lår og anholdninger på tøjlen.. han røg ikke i luften, men havde jeg
slækket tøjlen helt havde vi nok været i Skagen nu... (frem for Ålborg!)

men det er sært.. når han står stille, kan jeg dingle og klemme, endda
sparke blidt fandt jeg ud af idag, han rør sig ikke ud af flækken. Men
når jeg TÆNKER at han må gå frem, er det i tølt i godt tempi.. fatter
intet!

Jeg har tiden, lysten og viljen til at arbejde med ham, - han er en
dejlig hest, og de fleste vil give en halv arm for sådan en tølter!
Synes bare ikke han skal slides op så hurtigt..og det bliver han, hvis
ikke han får gearet lidt ned. Og moren skal også gerne turde ride ham
igen.. men hun er sgu blevet så bange for ham, efter han satte turboen
på, da hun lige var kommet op.. hun klemte med underbenene, fik ikke
lavet anholdninger på tøjlen men trak i nødbremsen.. og kræet styrtede
af sted, hun sprang af i farten og slog sig selvfølgelig. Hun kan jo
godt se nu, at han egentlig er sød og rolig nok på mange måder...hun har
bare tabt tilliden.

og så er der igen den med at når jeg trækker, vil han kun skridte, og
når jeg rider, er det det eneste, han ikke vil...Fra jorden er det som
at gå med en velopdragen hund uden snor. (hmmm.. bortset fra "sit" og
"dæk", men han forstår "bliv"!)

Lørdag skal jeg have købt et "parelli-reb" (satser på en fortøjningsline
til en sejlbåd... koster 100 kr ca frem for 600!) og træne lidt mere
"stop" og "kom".

Nå... to be continued!

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 14-06-03 08:19

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote in message news:3eeaca65$0$48889

> [...]
> må han godt tølte, hvis det er i et fornuftigt tempo eller skal han HELE
> tiden holdes nede? Jeg vil ikke risikere at ride lysten og viljen af

Jeg plejer at belønne god opførsel - men straks stoppe op igen, hvis de
glemmer at høre efter. Man kan også træne al glæden ud af dem - skal huske
at stoppe mens legen er god og hesten har gjort det RIGTIG godt - den lærer
mere af at stoppe efter EN succes end af at gentage den 10 gange
halvhjertet.

> [...]

> når jeg rider, er det det eneste, han ikke vil...Fra jorden er det som
> at gå med en velopdragen hund uden snor. (hmmm.. bortset fra "sit" og

Jamen det er slet ikke sikkert han har forstået, at han ikke skal løbe så
stærkt. Du skal bare blive ved, det lyder som om du havde en god tur i går.

Øv, jeg savner helt at have en pruh at arbejde med...

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-06-03 08:30

On Sat, 14 Jun 2003 09:18:44 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Jamen det er slet ikke sikkert han har forstået, at han ikke skal løbe så
>stærkt. Du skal bare blive ved, det lyder som om du havde en god tur i går.
>
>Øv, jeg savner helt at have en pruh at arbejde med...

   Pia - er der ikke noget med at du bor i omegnen af
Vordingborg? =)
/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Pia J

Dato : 14-06-03 08:34

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> wrote in message

> Pia - er der ikke noget med at du bor i omegnen af
> Vordingborg? =)

Bobob - ved ikke lige hvor langt der er dertil fra Fuglebjerg?

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-06-03 10:36

On Sat, 14 Jun 2003 09:33:33 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Bobob - ved ikke lige hvor langt der er dertil fra Fuglebjerg?

   Krak mumler noget omkring 45 km ca ... så det er vist lige
langt nok =)

Fra : Pia J

Dato : 14-06-03 11:35

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> wrote in message

> Krak mumler noget omkring 45 km ca ... så det er vist lige
> langt nok =)

Som min tid ser ud i øjeblikket ja. Med mindre du har en du vil
udstationere, så har jeg 2 bokse og masser af græs...

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-06-03 16:36

On Sat, 14 Jun 2003 12:34:46 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Som min tid ser ud i øjeblikket ja. Med mindre du har en du vil
>udstationere, så har jeg 2 bokse og masser af græs...

   Næh nej - jeg "har" kun en og skal jo osse selv kunne ride på
ham =)

Fra : Anet

Dato : 14-06-03 18:11

> Som min tid ser ud i øjeblikket ja. Med mindre du har en du vil
> udstationere, så har jeg 2 bokse og masser af græs...
>
> (klip)

Faktisk kan man godt være heldig at få lov til at låne en hest eller to.
Sidste år lånte vi en stor hest på 170 cm i stang på en 10 måneders kontrak.
Det var ok og vi var glade for ham. Det var lidt som prøve på om vi fik
brugt 3 heste nok eller om vi skulle nøjes med de to heste vi havde. Tit
skal unge læse, er gravid eller har bare ikke tid til en hest og vil så
gerne låne deres hest ud i f.eks et års tid. Det er en god mulighed.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : skingur

Dato : 14-06-03 08:36

"Pia J" skrev d. 14-06-03 08:19 dette indlæg :

> [...]

går.

> Øv, jeg savner helt at have en pruh at arbejde med...

Hej Pia.. jamen hvis du bor omkring Ålborg, så søger jeg faktisk en
foder part til ham, der vil gå aktivt ind i arbejdet med ham!
Økonomien er jo et problem for mig.. det er slet ikke min, men min mors,
men eftersom hun ikke kan/tør ride den, har jeg i og for sig overtaget
ham. Og der står i virkeligheden ikke rigtgt "hest" på mit budget, men
detmindste jeg kan er at betale hans udgifter, når det nu er mig der
bruger ham... helst ville jeg købe ham (in my dreams.. er på su!) for at
være HELT sikker på, at han ikke bliver solgt! men det tror jeg nu ikke
hun nænner, selvom hun ikke har råd til at forære ham til mig.
Hun har iøvrigt lånt en pragtfuld hest, hun skal ud på for første gang i
dag, spændende.

Jeg beretter senere i dag, hvordan det er gået.. skal derop ved 1 tiden!
Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 14-06-03 08:48

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote in message news:3eead0f3$0$48904

> Hej Pia.. jamen hvis du bor omkring Ålborg, så søger jeg faktisk en

Vi bor vist så langt fra hinanden man kan komme, næsten.

Og så har jeg absolut ingen erfaring med islændere, har vel været på ryggen
af sådan en under 10 gange.

:Pia

Fra : skingur

Dato : 14-06-03 09:05

"Pia J" skrev d. 14-06-03 08:48 dette indlæg :
> Vi bor vist så langt fra hinanden man kan komme, næsten.
>
> Og så har jeg absolut ingen erfaring med islændere, har vel været på
> [...]

Det var da ærgeligt! men skulle der sidde nogen herinde der tænker "orv,
det er lige mig", så er han på Joras`opslagstavle!

http://www.kandu.dk/

Fra : Iben Holst

Dato : 16-06-03 16:52

Hej ...

> [...]
> må han godt tølte, hvis det er i et fornuftigt tempo eller skal han HELE
> tiden holdes nede? Jeg vil ikke risikere at ride lysten og viljen af

Nej han skal ikke absolut ikke altid holdes nede!
Det skal han kun i det omfang, hvis du ikke kan ride ham en dejlig lang tur
uden at gøre andet end at skridte. Hvis han ikke kan det, så skal han
standses med halve eller hele parader indtil han kan det.
Men kan han godt det - eller når han kommer til det - skal det jo gerne være
sådan at du kan ride ham i alle gangarter - eneste betingelse er at det
foregår i DIT tempo. Hvis/når det ikke gør det skal du så sørge for at lave
disse parader indtil han forstår det.... Det må aldrig være ham der
bestemmer hvor det skal gå stærkt og hvor stærkt det skal gå!!

>Skridtede en omgang på
> gårdspladsen.. men SÅ kunne han ikke rigtig beherske sig mere, for han
> elsker jo at komme ud at tølte. Gav ham lov til en lille tur,

Helt fint og udmærket, men det må bare ikke være ham der bestemmer. Hvis han
skal i højere tempo er det fordi DU gerne vil og ikke fordi han meget gerne
vil og du så tænker pyt - heller ikke selvom du snildt kan holde ham i et
passende tempo.

> lavede en hel parade hvergang tempoet blev for højt.

Godt!

> Han skridtede jo altså bare ikke

Derfor må du ikke lade ham bestemme hvor og hvornår!!
Jo mere du giver efter jo længere tid tager det dig at få ham fra det tempo
han mener alt ridning skal foregå i.

> [...]
> dejlig hest, og de fleste vil give en halv arm for sådan en tølter!
> Synes bare ikke han skal slides op så hurtigt..og det bliver han, hvis

Når det er ham selv der bestemmer tror jeg ikke det har stor betydning for
hans "funktionelle levetid", men det er da kun få som i længden gider ride
en hest som ikke gør andet end at spæne afsted så snart man er på ryggen af
den.

> og så er der igen den med at når jeg trækker, vil han kun skridte, og
> når jeg rider, er det det eneste, han ikke vil...

Han SKAL lære at skridte med dig på ryggen - men husk at være konsekvent -
ellers tager han fusen på dig og endnu værre: du forvirrer ham så han ikke
ved hvor han har dig!!

Iben

Fra : skingur

Dato : 18-06-03 17:54

hej allesammen..det var da sært, jeg skrev et langt indlæg igår, men det
er her ikke..hm!

Nå, men gæt hvad min lille hest har gjort idag:
DEN HAR SKRIDTET MED MIG FOR EN LANG TØJLE!!!

JUBII! Men jeg bliver da helt bekymret for om det pludselig vil gå den
modsatte vej, når det går så strygende nu!

Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 18-06-03 19:58

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote:

>hej allesammen..det var da sært, jeg skrev et langt indlæg igår, men det
>er her ikke..hm!

Ha, ha! Du sku få dig en computer lissom min. Kun to knapper )

>Nå, men gæt hvad min lille hest har gjort idag:
>DEN HAR SKRIDTET MED MIG FOR EN LANG TØJLE!!!

Hva' sagde jeg ???

Med heste ska du bare skynde dig langsomt.
Så lykkes alting! Tillykke!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 18-06-03 22:44

> [...]
>
> JUBII! Men jeg bliver da helt bekymret for om det pludselig vil gå den
> modsatte vej, når det går så strygende nu!

Det er da dejligt at høre at det går fremad. Men bliv nu ikke skuffet hvis
han får et tilbagefald. Vær så rolig og sig "nu starter vi lige forfra igen"
og så stille og rolig og for hver gang du må starte forfra bliver det
nemmere og nemmere at finde den gode vej igen med ro på.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Iben Holst

Dato : 19-06-03 09:55

> hej allesammen..det var da sært, jeg skrev et langt indlæg igår, men det
> er her ikke..hm!
>
> Nå, men gæt hvad min lille hest har gjort idag:
> DEN HAR SKRIDTET MED MIG FOR EN LANG TØJLE!!!

Tillykke med det!

> JUBII! Men jeg bliver da helt bekymret for om det pludselig vil gå den
> modsatte vej, når det går så strygende nu!

Ja du må i hvert fald ikke tro at alt er fuldstændig fryd og gammen endnu -
især ikke når det er sket på så kort tid, men blot du er opmærksom så skal
det nok blive ved med at være godt!

Iben

Fra : skingur

Dato : 19-06-03 13:35

"Iben Holst" skrev d. 19-06-03 09:55 dette indlæg :

> [...]

Hej igen.. vil lige lave et kort referat af det indlæg, der aldrig
dukkede op!

Vi fik undervisning 5 stykker i tirdags.. det har han aldrig været med
til før, fordi han plejer at tænde når han er sammen med andre.. han VIL
gå forrest, nok fordi han har gået som førerhest da han var turhest. Men
han var meget dygtig! Skridtede, tøltede, næsten uden at hidse sig op.
parader når han blev for ivrig. Og måske var det det, der gjorde -
sammen med alle vores gå-ture og berøringer - at han igår pludselig
havde fattet det der med at skridte. han var simpelthen "anderledes" da
vi skridtede ud. Kan ikke forklare hvordan, men det virkede som om der
var gået et lys op for ham.

jeg arbejder videre.. vores underviser tror ike, han kan blive sødere
end han var den dag på hold, men igår viste jo, at det kan han!

Vi aftalte iøvrigt at starte alrid til oktober, så nu har vi et mål mere
at arbejde hen imod.

Er spændt på, hvornår han vil tjekke, om det virkelig ER mig, der er
"bossen".

Nu har jeg iøvrigt velfortjent SOMMERFERIE, så når div. besøg er
overstået står der hest på programmet! Selvom jeg heslt vil derop hver
dag, tror jeg det virkelig er sundt med en pause ind i mellem, så han
ikke bliver "overtrænet".. det trætter vel også ham mentalt.. jeg bliver
ihvertfald mentalt træt, når jeg har arbejdet med ham. Men det er så
spændende og resultaterne er jo i top! Tænk,-jeg har kun arbejdet
intensivt fra d.11-6, hvor det blev vedtaget, at han måtte blive i
familien nogle måneder. Nu er han jo så blevet min i 2 år.. håbet er at
min mors kæreste bliver dygtig nok til at kunne ride ham, samt at hesten
bliver så "rolig" at han er mere ridbar.

Forresten kan jeg sidde på ham og stryge ham med benene, og jeg er
begyndt at lægge benene helt forsigtig til, når vi sætter i gang fra en
parade. Det hjælper altså også, at der ikke er en masse sadelværk i
vejen mellem mig og hesten... (Rider jo med ridegjord og et underlag..
nu har jeg købt mig et lammeskind, der skal kobles på!)

To be continued.. forhåbentlig også fra Jer!

Kh Christina og verdens dygtigste isbuk!

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 19-06-03 13:46

Kan ikke forklare hvordan, men det virkede som om der
> var gået et lys op for ham.

(klip)

Faktisk så tror jeg at der er gået et lys op for Jer begge to. Foreløbig
tillykke med at du har fået lov at beholde ham i 2 år. Det var jo det første
mål du havde at bevise at han kunne være sød så du kunne beholde ham. Det
har du nået nu jo.
Der ligger en masse arbejde i sådan en hest men det er jo også en spændende
udfordring og det vil styrke hans og dit fællesskab. Nu må du arbejde videre
med Jeres succes og ikke sove på laurbærene. Men prøv en gang i mellem og
stoppe op og se hvad I har nået så vil du se at skridt for skridt bevæger I
Jer i den rigtige retning.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : skingur

Dato : 19-06-03 20:59

"Anet" skrev d. 19-06-03 13:46 dette indlæg :
> Kan ikke forklare hvordan, men det virkede som om der
> >
> (klip)
>
> Faktisk så tror jeg at der er gået et lys op for Jer begge to.

Hej..he he, ja, det kan være.. ihvertfald er det skønt!
I dag red vi ud med en rideveninde og hendes dejlige islænder.. og
minsandten om ikke min skridtede pænt ved siden af hendes! Og tøltede
smukt for en let tøjle! Det var RENT blær!!!!

På hjemvejen tændte han godtnok.. men jeg kunne holde ham i skridt.. det
gik godtnok pænt stærkt, så vi måtte vente lidt på de andre indimellem.
Men.. han skridtede!

Lammeskindet er et hit.. hesten synes det var vildt interessant! og
blødt at sidde på. Vi ser mægtig autentiske ud!

Nu skal jeg til århus i tre dage..øv!!!!

God weekend til alle!

Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : skingur

Dato : 19-06-03 21:07

Fra : skingur

Dato : 08-07-03 14:54

hej alle
Lige en kort opdatering! Det går stadig rigtig godt, men ikke med
stormskridt som i starten. det har vist sig at der er et enkelt sted,
hvor han tilter helt ud og er RIGTIG svær at holde.. så det stykke
holder jeg mig fra foreløbig. Han er stadig meget tændt på hjemvejen,
men kan blive i -en slags- skridt. På vej ud er der som oftest ikke
problemer. Tror han tester mig i øjeblikket, for at se om jeg er værdig
til lederskabet... viser sig når vi går tur.. ind i mellem prøver han at
græsse, hvad han ellers ikke har gjort, han stopper ikke på sekundtet,
når jeg gør. Måske har jeg overdrevet mine signaler, eller også er jeg
ikke mentalt så meget "med", som jeg var i starten? I aften skal vi have
undervisning.. er lidt spændt, for vi er kun to, vi plejer at være
flere.

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/