dressur
Fra : Anita

Dato : 05-06-03 17:35

Hej igen

nu har jeg et spørgsmål mere. Kan islændere bruges til dressurridning? Det
er vist det min datter helst vil. Hun har lige vundet klubmesterskab i dag,
og er slet ikke til at skyde igennem <

--
Anita Rasmussen

Fra : Heidi Falch

Dato : 05-06-03 17:49

On Thu, 5 Jun 2003 18:34:51 +0200, "Anita" <anitaosk@hotmail.com>
wrote:

>nu har jeg et spørgsmål mere. Kan islændere bruges til dressurridning? Det
>er vist det min datter helst vil. Hun har lige vundet klubmesterskab i dag,
>og er slet ikke til at skyde igennem <

Til lykke med hende

Og ja - de kan godt gå dressur - der findes konkurrencer for islændere
som svarer til store hestes dressurprogrammer - lydighed (som har et
fast program, der skal rides - evt til musik) og så noget, der hedder
freestyle (hvor man selv sammensætter et program med mindst 10 og max
14 elementer. Der rides til musik), det svarer vel til kür hos store
heste?

Kig evt. på http://www.islandshest.dk under Sport, og derinde uder RID
- Konkurrencediscipliner -
(http://www.islandshest.dk/sport/rid2003/Kap2.pdf - ved ikke om linket
virker direkte.

--
Knus

Trolden

Fra : Pia J

Dato : 05-06-03 18:13

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> wrote in message

> [...]
> freestyle (hvor man selv sammensætter et program med mindst 10 og max
> 14 elementer. Der rides til musik), det svarer vel til kür hos store

Det er selvfølgelig fuldstændig lige så godt og spændende som "almindelig"
dressur, men hvis det er standardversionen man er grebet af, så er det altså
ikke en islænder man skal have. Den kan ganske sikkert lære de samme øvelser
som en DV, men den vil aldrig opnå placering i konkurrence med disse.

Anita skrev først at pigen ville hyggeride i skoven, men nu lyder det jo
ganske anderledes. Jeg synes I skal finde en mindre hest evt. af
ubestemmelig race på 10-12 år, som har gået dressur og kan lære hende en hel
masse. Jeg har da set DV til salg noget billigere fordi de måske kun var 155
cm, og de fleste voksne ryttere skal af uransalige årsager have dem så store
som muligt.

Ellers er hun jo ikke ældre, end at en stor pony på 145-150 cm sagtens vil
kunne bruges indtil hun bliver 16 - og til den tid har den måske fortjent
sin pension efter at have lært hende op.

:Pia

Fra : Anita

Dato : 05-06-03 19:11

sikkert lære de samme øvelser
> som en DV, men den vil aldrig opnå placering i konkurrence med disse.
>
> Anita skrev først at pigen ville hyggeride i skoven, men > :Pia

Hej

hyggeridningen er stadig aktuel, da hun bruger en del tid på det nu. Men
efter idag da jeg så hvor godt hun klarede det snakkede jeg lidt med hende
for at finde ud af hvad hun helst ville. Hun vil jo selvfølgelig det hele.
Men vi fortsætter søgningen lidt endnu, da hun jo ikke får en hest lige nu.
Jeg skal jo lige være sikker på hvad den skal bruges til

Anita

Fra : Nina Svanholm

Dato : 06-06-03 10:58

Mit forslag ville være en Connemare, de er rolige, smukke, stabile og kan
godt gå dressur og hyggeride en tur i skoven.

Venlig hilsen Nina Svanholm.