Væver
Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 05-06-03 08:08

Hej er der nogle herinde som har kendskab til når en hest væver?

Fra : Anet

Dato : 05-06-03 11:19

> Hej er der nogle herinde som har kendskab til når en hest væver?

(klip)

Ja, det er en handelsfejl og det er ikke så godt at få en hest som er væver.
I flere stalde vil de ikke have en væver, krybbebider og lignende opstaldet.
Væveri og krybbebidderi kan nemlig "smitte" nabohesten og især hvis det er
en yngre hest. Væveriet går ud over hestens forben som så bliver slidt før
tid.
Personligt ville jeg ikke købe en hest der er væver. Det er også
deprimerende for mig at se på og ikke særlig pænt i det hele taget.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Iben Holst

Dato : 05-06-03 12:36

> Væveri og krybbebidderi kan nemlig "smitte" nabohesten og især hvis det er
> en yngre hest.

Andre heste bliver kun smittede af disse, hvis de selv står for meget i boks
og i det hele taget ikke bliver aktiveret nok i forhold til deres
individuelle behov ....
For at komme sig over en kedsomhed begynder de så på unoderne og det læres
lynhurtigt når der står en ved siden af og viser det.

Væveri er dog i flere tilfælde pga. af nervøsitet og kan da kureres meget
nemt........nemt, men det tager tid!

Iben

Fra : Liva

Dato : 05-06-03 19:59

Rigtig nok at vævning kan "smitte" i en stald, men kun heste der har anlæg
for at væve, kan hvis den blir motiveret til det, starte på det. Kedsomhed?
har set hest på en dejlig græsfold stå og væve.

Fra : Iben Holst

Dato : 06-06-03 10:44

Kedsomhed?
> har set hest på en dejlig græsfold stå og væve.

Ja, men den kan da også sagtens stå og kede sig på marken!
Og hvis den så evt. gør det i stalden skal der jo ikke meget til at den
bruger det på marken også, hvis den har et større aktiveringsbehov end en
dejlig græsmark kan give den.... ikke mindst hvis den har været vant til at
være i hænder i et par timer eller mere om dagen og pludselig ikke er det
mere eller kun i et lille omfang i forhold til.

Iben

Fra : taina

Dato : 06-06-03 19:04

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> være i hænder i et par timer eller mere om dagen og pludselig ikke er det
> mere eller kun i et lille omfang i forhold til.

mit indtryk er, at vævning kan skyldes kedsomhed (ved for eksempel for mange
timer i boksen) men det kan også skyldes frustrationer eller usikkerhed.

En af pigerne i stalden har en hest, der er væver, og hun siger, at det er
allerværst, når hun har flyttet den til et nyt sted, eller hun har den med i
byen. Og der burde der jo netop være nok at kigge på, så denne hest bruger
altså væveriet til at gemme sig i sin egen lille trygge verden, når den
bliver usikker.

Desuden er der vel også stor forskel på, hvor stærke heste er psykisk - på
samme måde som med os mennesker. Derfor vil nogle heste lettere blive
påvirket af omgivelserne end andre - og derfor være mere modtagelige for
væveri.

mvh. tina

Fra : Iben Holst

Dato : 06-06-03 20:17

> [...]
> altså væveriet til at gemme sig i sin egen lille trygge verden, når den

Ja, jeg kender det godt. Den f'ørste hest jeg tilred var uhyggelig nervøs
når den kom nye steder og hvis der kom fremmede mennesker ind i stalden
derhjemme. Der gik ikke manger sekunder så kørte næsten hele kroppen på
hende indtil de var væk igen - eller hvis det var "i byen" indtil vi begynte
at ride.
Til trods for at hun var en virkelig heftig væver og opgivet af alle,
lykkedes det mig at få hende fra det - så jeg taler af erfaring når jeg
siger at det sagtens kan fravænnes - selvom det kan tage sin tid. Mange
mener det er noget som er kommet for at blive hos hesten for bestandig og
opgiver ofte på forhånd.....

Lige nøjagtig min mening også!

Iben

Fra : taina

Dato : 07-06-03 08:56

> [...]

> siger at det sagtens kan fravænnes - selvom det kan tage sin tid. Mange
> mener det er noget som er kommet for at blive hos hesten for bestandig og

klip

Og så er det, at jeg bliver nysgerrig! Hvordan vænnede du hende fra det?

mvh. tina

Fra : Liva

Dato : 07-06-03 11:57

Ja, jeg må indrømme, jeg er også utrolig nysgerrig..........

Fra : Iben Holst

Dato : 07-06-03 12:24

> Og så er det, at jeg bliver nysgerrig! Hvordan vænnede du hende fra det?

Tja - det er jo ved at være nogle år siden - mere end 10 år...
Det kan jo sagtens blive en rigtig lang forklaring, for jeg brugte ikke den
slags horsemanship man taler om og bruger så meget i dag, men en slags
horsemanship var det i hvert fald, men hvor hesten lærte af forstå mig som
et menneske der var dens leder med menneskesprog og ikke hestesprog.

Nøgleordet var kæmpe stor kærlighed til hesten og tålmodighed i stor stil.
Vi havde ikke noget der skulle nåes til bestemt tid. Bare at hun på et eller
andet tidspunkt skulle kunne være i ro med sig selv og slippe af med sin
nervøsitet når noget eller nogle var nye for hende.
Og så også at lade andre end mig komme på ryggen af hende. Inden jeg fik
hende i hænder havde hun bidt, sparket, smidt af og stejlet af så godt som
alle der havde prøvet at have fat i hende.I hvert fald var der ikke een der
var kommet fra hende uden at blive skadet på en eller anden måde og hun stod
simpelthen til en slagtning. Hvorfor hun var sådan vidste ingen!!

Jeg så og red hende første gang til en hubertusjagt (blev ikke afskrækket af
at hun stod og var en ren bombe i stalden, hvor man næsten kunne blive helt
tosset af at se hende væve sådan) og de som tildelte mig hende troede jeg
var kommet af hende inden turen gik i gang; men vi havde en forrygende tur
omend hun var svær at holde tilbage indimellem. Udover sin nervøsitet havde
hun også temperament. Hun var en blanding af af OX Araber og Nordbagge - men
det eneste hun havde fra nordbaggen var ene og alene farven. Højde, drøjde
og temperament var araberen. Ejeren strøg hen og spurgte om jeg ville tage
hende i min vartægt og det var faktisk begyndelsen på min "karriere" på at
discplinere og arbejde med især arrige og/eller nervøse heste ....... og det
medførte så også tilridning.

Jeg fik hende opstaldet på en gård og da hun fået ro til at vænne sig til en
ny stald og de andre 2 heste i en god uges tid, begyndte jeg at arbejde med
hende. De første par måneder var jeg hos hende ca. 3 timer hver eneste dag i
ugens 7 dage, og i starten kunne de timer lige så godt blive brugt i stalden
uden at jeg foretog mig noget med hende udover at strigle og så bare sidde
ved siden af hende enten i spiltovet eller i boksen, som at 1-2 times tid
kunne foregå med longering og lange trækture. Hun skulle simpelthen lære mig
at kende, vide at jeg var den der bestemte og fremfor alt vide at jeg ville
beskytte og hjælpe hende i alle situationer. Hun blev overforkælet og nusset
og pusset i alle ender og kanter. Faktisk forlangte jeg kun af hende at hun
skulle være sammen med mig, men det var jo også temmelig svært for hende til
start. Slog hun fra ved de ting jeg gjorde med hende lod jeg hende gøre det
.... lod hende være, men hun skulle acceptere at jeg var lige ved siden af
hende "altid".

I de første måneder sov jeg ofte hos hende i nogle timer en sen aften eller
en eftermiddagslur evt. efter at have arbejdet lidt med hende.
Jeg mener der gik omkring små 2 måneder før hun havde fået total tillid til
mig, og dét syntes jeg gik meget stærkt i forhold til hvordan hun havde
været fra start. Men da var hun altså stoppet med at væve - totalt - når jég
var omkring hende. Der gik så yderligt et par måneder (måske 3?!) før hun
fuldt ud kunne klare at andre og især fremmede kom i stalden eller på marken
også.
Men efter jeg havde haft hende i hænder i ... åh, jeg mener det var i godt 7
måneder, hvor jeg først havde taget hende med i byen efter de 5 første var
gået, var hendes væven fuldstændig væk. Hun var en helt anden hest ....

Jeg begyndte at arbejde rigtigt med hende - altså fysiske udfoldelser for
hende - da jeg havde haft hende i omkring godt 2 måneder. Det var
fortsættelse med den longering og de trækture jeg allerede var i gang med og
jeg startede så med løsespringning, lange terrænture, dressur og spring. Så
hun blev en veltrænet lille fiks sag og da jeg havde haft hende i ca. 1 år
hvor væveriet altså havde været væk i ca. 4-5 måneder blev hun solgt til en
lille splejs af en 10 årig pige som ikke havde den store erfaring i hverken
ridning eller pasning af hest, men som havde det rette temperament til at de
to blev et pragtfuldt par. Så der kunne den forrige ejer og jeg så stå og
græde at ren lykke, fordi "Ship" (som hun hed(der)) der ellers kun var
millimeter fra at blive slagtet fordi hun var så bange og gjorde skade på
alle, nu havde fået et godt og velfortjent liv.

Jeg syntes det var nemt, for jeg stødte sjældent ind i komplikationer med
hende simpelthen fordi jeg gav hende tid - tålmodighed og kærlighed. Men det
tog da sin tid og hvis man ikke har den kan man i hvert ikke gøre det på
dénne måde.
Med den "nye" horsemanship kan man komme rigtig langt med displinering, til-
og ridning af sin hest selvom man måske ikke lige er Gitte Naldal, Michael
Peace eller Monty Roberts og hvad de nu hedder alle sammen. Men arbejder man
med nervøse/usikre eller arrige heste er jeg overbevist om, at ens eget sind
betyder meget. Disse heste kan man ikke bare lige arbejde med, selvom man
har lært nogle hammer gode teknikker.

Det blev til en længere smøre som overordnet handlede om hele min tid sammen
med Ship, men hvis du vil vide mere evt. om det psykiske arbejde med hende,
er du velkommen til at spørge....

Iben

Fra : Liva

Dato : 07-06-03 15:38

Ja det var da en "rigtig" historie. Har dog aldrig hørt noget lignende i
mine 37 år med heste, men man lærer jo hele tiden....

Fra : Anet

Dato : 07-06-03 21:41

"Liva" <liva01@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Ja det var da en "rigtig" historie. Har dog aldrig hørt noget lignende i
> mine 37 år med heste, men man lærer jo hele tiden....

(klip)
Men moralen i alt det her er stadig syntes jeg som en rød tråd at en hest
der er væver, krybbebidder el. lign er en problemhest og generelt vil jeg
aldrig købe mig til sådan et problem da det tit er helt andre problemer der
ligger bag.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Iben Holst

Dato : 08-06-03 13:55

> Ja det var da en "rigtig" historie. Har dog aldrig hørt noget lignende i
> mine 37 år med heste, men man lærer jo hele tiden....

Når du sætter rigtig i anførselstegn forstår jeg det altså sådan, at du
påstår at jeg har fundet på en løgn - er det rigtigt opfattet?

Iben

Fra : Liva

Dato : 09-06-03 09:13

Nej, at du lyver kan jeg af gode grunde ikke vide noget om, men synes også
at det er "flot", at du husker ned til mindste
detalje om en episode der er sket for mere end 10 år siden. Måske min
skepsis om at kurere vævning er kommet til udtryk i disse"". Jeg er bare af
den opfattelse at en hest med anlæg for vævning ikke kan kureres. Men dermed
ikke sagt, at man kan få den til at holde op i perioder, men den vil falde
tilbage igen hvis den blir' provokeret til det, bl.a hvis der kommer en hest
i stalden som er væver. Dette er bare min erfaring. Men tror også at der er
forskelle på hvilken type hest man har med at gøre.

Fra : taina

Dato : 09-06-03 11:06

> [...]

> at det er "flot", at du husker ned til mindste
> detalje om en episode der er sket for mere end 10 år siden.

Jeg tror, at vi alle har en glimrende hukommelse, når det drejer sig om
succesoplevelser. For 12 år siden arbejdede jeg i en salgsstald, og
selvfølgelig har jeg glemt langt de fleste af hestene. Men de to heste, som
der virkelig var problemer med, og som jeg brugte min fritid på at arbejde
med, dem kan jeg huske, og jeg kan også huske metoderne jeg brugte og
hvordan det gik.

> [...]
af
> den opfattelse at en hest med anlæg for vævning ikke kan kureres.

Det kommer vel an på, hvad man forstår ved at kurere.
Hvis hesten væver, fordi den er nervøs og utryg ved mennesker, så består
kuren vel netop i det arbejde, som Iben lavede - nemlig at proppe noget
tillid i den, og sørge for at den får en ejer, som ikke ødelægger tilliden.

Det, man skal tænke på, er at væven ikke er en sygdom i sig selv - det er et
symptom på, at der er noget i hestens omverden der ikke fungerer. Og det er
helt individuelt fra hest til hest.

klip

> [...]
falde
> tilbage igen hvis den blir' provokeret til det, bl.a hvis der kommer en

klip

Tjah, måske og måske ikke. Vævning er en handling, som hestene udfører for
at kompensere for noget andet. Hvis det er utryghed, der gør at en hest har
vævet, og hvis den nu er 100 procent tryg, så kan jeg ikke se, hvorfor den
skulle starte igen - heller ikke selv om der står en væver ved siden af.

mvh. tina

Fra : Iben Holst

Dato : 10-06-03 15:45

> [...]
et
> symptom på, at der er noget i hestens omverden der ikke fungerer. Og det

Det synes jeg er rigtig godt forklaret!!

Iben

Fra : taina

Dato : 10-06-03 18:19

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

> Det synes jeg er rigtig godt forklaret!!

hehe - læste lige om det i et hesteblad for et par måneder siden. Så
oplysningerne er i frisk erindring

mvh. tina

Fra : Iben Holst

Dato : 11-06-03 11:28

> hehe - læste lige om det i et hesteblad for et par måneder siden. Så
> oplysningerne er i frisk erindring

Nå...ok.... *SS* men rigtig godt alligevel; kort og præcist!

Iben

Fra : Iben Holst

Dato : 10-06-03 15:41

> Nej, at du lyver kan jeg af gode grunde ikke vide noget om, men synes også
> at det er "flot", at du husker ned til mindste
> detalje om en episode der er sket for mere end 10 år siden.

Jeg synes faktisk selv at der er meget jeg ikke husker ....
Men nu efter jeg har været det igennem igen imens jeg skrev indlægget,
husker jeg mere end da jeg skrev indlægget.

Men uanset, hvad så har andre jo bare en bedre hukommelse end andre og mon
ikke det er det der har betydet meget for en der står stærkest i den ?!
I dine 37 år med heste må du da også have et par minder som står tydeligt
for dig, trods det måske skete inden for de første 5-10 år?!

Iben

Fra : Marlene

Dato : 10-06-03 15:29

Iben Holst <ria@os.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ee1cbf6$0$32468$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> horsemanship var det i hvert fald, men hvor hesten lærte af forstå mig som
> et menneske der var dens leder med menneskesprog og ikke hestesprog.

Snip

Nej, hvor lyder det godt! Sikke et flot arbejde

Vh. Marlene.

Fra : Iben Holst

Dato : 10-06-03 15:51

> den
>
> Snip
>
> Nej, hvor lyder det godt! Sikke et flot arbejde

Tak skal du have!!

Iben

Fra : Elite_Crown

Dato : 12-06-03 00:25

"Iben Holst" skrev d. 10-06-03 15:51 dette indlæg :
> som

> Tak skal du have!!
>
> Iben
>
> Hej Iben.. Jeg er selv ejer af en hest der har været væver, men ikke
er det mere.... Så det kan godt lade sig gøre, det er bare et spørgsmål
om at aktivere sin hest på den rigtige måde og ha' tålmodighed, så jeg
må jo sige at vi har gjort et godt stykke arbejde, der hvor andre
opgiver.
Dan

http://www.kandu.dk/

Fra : Iben Holst

Dato : 13-06-03 11:13

> [...]
> om at aktivere sin hest på den rigtige måde og ha' tålmodighed, så jeg
> må jo sige at vi har gjort et godt stykke arbejde, der hvor andre

Hej Dan.

Jeg kan kun give dig så evig ret!!

Men jeg kan egentlig godt forstå dem som ikke vil købe en hest som er væver,
med mindre de leder efter en udfordring. Har man ikke tiden eller
tålmodigheden så er det jo dødsdømt fra start. Om jeg selv ville gøre det,
ved jeg faktisk ikke - det må være sådan noget jeg først ved hvis jeg står i
situationen. Men skulle jeg have ny hest og fik at vide at den engang havde
været væver ville jeg ikke betænke mig på at købe den hvis den ellers havde
de kvaliteter jeg ledte efter.

Iben

Fra : Anet

Dato : 13-06-03 14:04

> [...]
havde
> været væver ville jeg ikke betænke mig på at købe den hvis den ellers

Jeg ville helt sikkert ikke købe en hest der har været væver fordi at jeg
har set nogle vævere som måtte aflives pga. dårlige forben af deres gyngen
frem og tilbage. Og så kan jeg ikke holde ud at se på en hest der står og
laver så meningsløse øvelser. Det ville irritere min øjesten...

--
~Hilsen
Annette~

Fra : skingur

Dato : 11-06-03 23:52

"Iben Holst" skrev d. 07-06-03 12:24 dette indlæg :
> [...]
> er du velkommen til at spørge....
>
> Iben
>Undskyld at jeg smider mit spørgsmål ind i denne tråd.. men hvis du nu
ikke havde set det iben, og havde et godt råd til mig, ville det være så
ærgeligt. Titlen på spørgsmålet er "isbuk - tror grusvej = en
motorvej".. har du et råd til mig?
(Jeg ved ikke hvordan usenet fungerer...bruger kandu og er godt
tilfreds, ved bare ikke hvordan det er hos ikke-kandubrugere. Har jeg
laver rod i noget mpå I undskylde.)

> hej.. håber I vil dele al jeres viden med mig.
problemet er en 15 år gammel islænder, der de sidste 4 år har gået som
turhest et sted, hvor man bare drøner derudaf i mange timer. Hesten har
en MEGET stærk villje, klør på uanset vind, vejr og fysik. Næsten umulig
at få til at skridte. Er redet til på island på "bondemaner", hvor man
sætter sig op, sætter sig til rette., hugger hælene i siden på bæstet og
derefter ellers lader sig transportere....

Som turhest - og måske tidligere - har han lært, at en ligeudstrækning
betyder tølt fremad i aller-aller højeste gear. Vi er dog nået så langt
at vi kan skridte for en løs tøjle inde i skoven.

Tænker man på at bevæge en muskel i underschenklerne er han gået!
Omvendt er han følsom for såvel tøjle som halve og hele parader og er
derfor relativt nem at få til at stå stille for en lang tøjle. Man kan
bare ikke gå frem i roligt tempo igen.
Kan jeg lære en "gammel" hest at verden ikke går under, hvis jeg spænder
en muskel?

han er opdraget med, at slappe-af skridt betyder, at rytteren står af og
trækker. det har jeg heller ikke noget imod... det kunne bare være
dejligt at kunne sidde der, mens han skridter også!!!

han er jo en ældre herre og IKKE i form.. defor vil jeg ikke tølte
derudaf... skridt er godt for en hest! Men hvordan får jeg ham til at
falde ned?

De få gange det er lykkes at få ham til at skridte roligt på en
ligeudstrækning har jeg været pavestolt! Problemet er mest, at det ikke
er min hest.. og hestens ejer er bange for ham, fordi det der med IKKE
at røre ham med underschenklerne OVERHOVEDET ikke falder hende så nemt.
og jeg mener virkelig.. man skal bare TÆNKE på at spænde en muskel, så
er han smuttet!

Jeg vil blive glad for gode råd.

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 12-06-03 09:15

> [...]
> bare ikke gå frem i roligt tempo igen.
> Kan jeg lære en "gammel" hest at verden ikke går under, hvis jeg spænder

(klip)

Noget af den horsemanship der undervises i i dag går netop ud på at hesten
lærer at blive berørt over hele kroppen af menneskets hånd, en pisk der
stryges over dens pels, en rytter der kan ae sin hest med ben, ligge på knæ
på ryggen af den og stå op på sin hest.
Har du prøvet at tage hesten ned på ridebanen og så uden sadel og bruge
noget tid på at røre den, sætte dig op og "nusse" den på hals, skulder, ryg,
sider og kryds mens du sidder på den? Prøv det og så prøv at udvide
programmet til skridt efterhånden. Det kræver lidt tilvænning og træning men
det lønner sig.

Jeg fik en hest for ca. små 3 år siden (har solgt den igen her i foråret) og
den var kilden eller den var meget let for schenklerne. Faktisk så let at da
der kom en fremmed rytter op på den for ca. 2 1/2 år siden så løb den løbsk
over en pløjemark. Jeg brugte timer på at røre, nusse og ae den alle steder
og det hjalp og den blev lidt mere "schenkeldøv". Prøv virkelig at arbejde
med hesten på bane og evt. med en hjælper i starten og så ros endelig når
hesten gør noget godt og ikke bare løber derud. Nu vil du nok sige
jamen...jeg kan gøre alt fra jorden og den står på...fint nok ....men gør
det hele fra jorden så og dernæst hop op uden sadel på og gentag det hele
igen og ros. Gør det hver dag og øv dig i at skridte som var det VM det
galdt. Koncentrer dig og sæt dig nogle forsigtige mål og gør det til en leg
imellem dig og hest.
Held og lykke med det. Skriv hvordan det går herinde.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : skingur

Dato : 12-06-03 11:41

"Anet" skrev d. 12-06-03 09:15 dette indlæg :
> [...]
en leg
> imellem dig og hest.
> Held og lykke med det. Skriv hvordan det går herinde.

he he.. jo, det med ridebanen HAR jeg prøvet.. har stadig et ar på
venstre ben!!!
Min mor stod med den i halsrem og træktov og den så så kær og rar og sød
og rolig ud. Jeg nussede den, lagde mig halvt ind over den - alt gik
STRÅLENDE. Men da jeg svingede benet over, røg den afsted som skudt ud
af en kanon, moren kunne ikke holde den og jeg måtte springe af i
farten... hvad jeg gjorde temmelig uelegant!

Nå, men jeg kunne jo lægge en trense på næste gang!

Har tænkt mig at prøve med en ridegjord istf sadel.. hele miseren kunne
måske ligge i en øm ryg? Vil have fat i en massør (ålborg.. kender I
nogen?) Jeg ELSKER at ride uden sadel, men på ham her er det sgu meget
rart at kunne stå i bøjlerne, de få gange nødbremsen er nødvendig....

Jeg vil gerne kunne trave.. har hørt at islændere bliver ømme i ryggen
af KUN at tølte. Måske kan jeg få ham til det i en longe..

mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 12-06-03 12:15

, men jeg kunne jo lægge en trense på næste gang!

> Har tænkt mig at prøve med en ridegjord istf sadel.. hele miseren kunne
> måske ligge i en øm ryg? Vil have fat i en massør (ålborg.. kender I

Det er ALTID værd at undersøge. Heste har ofte en tendens til at løbe fra
smerte i fx ryg eller hvis bid/sadel ikke passer.

:Pia

Fra : Iben Holst

Dato : 13-06-03 11:57

> ikke havde set det iben, og havde et godt råd til mig, ville det være så
> ærgeligt. Titlen på spørgsmålet er "isbuk - tror grusvej = en
> motorvej".. har du et råd til mig?

Nej - jeg havde nok ikke læst det hvis du ikke havde smuttet det ind hér.
Jeg når ikke at læse alle indlæg herinde selvom jeg gerne ville...

> [...]
>
> han er jo en ældre herre og IKKE i form.. defor vil jeg ikke tølte
> derudaf... skridt er godt for en hest! Men hvordan får jeg ham til at

Jeg ved ikke om jeg kan hjælpe dig mere end andre herinde, men jeg vil da
gerne give dig et par ord med.
Visse nogle ting er svære at give gode råd til - måske råd er nemme nok, men
de kan ikke altid være gode, når man ikke selv har set hesten og evt. prøvet
at ride den; og i dette tilfælde er jeg lidt i tvivl om jeg kan gøre det
godt nok.

Det vil være rigtig godt at få udelukket alt omkring eventuelle smerter
specielt i ryggen, men faktisk over hele kroppen, men det lyder meget som om
at det er den tidligere ridning af ham der har givet ham vanerne med at
styrte afsted når man sidder på ryggen af ham og kun skridter når man går
ved siden af....

Nemt for mig at sige, hårdt arbejde for dig, men jeg selv ville - når han
ikke vil nøjes med at skridte og iøvrigt når I kommer op i andre gangarter
hvor han løber for stærkt - gøre mine halve parader i sædet og i tøjlen
stærkere og stærkere og hvis det ikke hjælper så en hel parade. Kan du få
schenklerne med i det er det super, men i starten er de nok med til at gøre
den modsatte virkning.
Halve og måske i starten oftest hele parader igen og igen og igen og igen
etc. etc. HVER gang han begynder at løbe eller viser tegn på at ville. Og
hvis han virkelig er så "strid" som jeg fornemmer af dit indlæg, så giver
det en del mere arbejde til dig i de kommende måneder end fornøjelige
rideture. Ind i mellem vil det så gøre både dig og hesten det godt at nøjes
med trækture, longering eller løsspring for at det ikke skal være træning
evig og altid ....

Hvis du forsøger dig med ovenstående, skal du bare gøre dig det klart, at
giver du ham lov til at løbe bare een gang når du er gået igang, har du
tabt!!! - du kan selvfølgelig godt "mase" videre, men det vil komme til at
tage endnu længere tid.
At han løber med dig er en ting, bare du kæmper for at få ham stoppet helt
op så hurtigt du kan, så er du kommet et lille skridt længere på vejen til
sejren.
Og i starten skal han roses med tydeligt kærtegn på halsen og ord og
stemmeleje du normalt bruger når du pussenusser ham og evt. godbidder som du
kan give ham mens du sidder i sadlen - så kan du sagtens lære en "gammel
hund" nye ting. Hvor lang tid det kommer til at tage er svært at bedømme.
Det kommer an på hvordan både du og han takler det, ikke mindst de dage hvor
du måske ikke er helt oplagt til det eller når I når til det punkt det går
evt. godt fremad hvor han altså liiige skal se om han ikke kan få overtaget
igen .....

Hvis du prøver ovenstående - som garanteret ikke er den eneste måde at få
ham af med det på, men altså den eneste jeg kender og ville forsøge mig
med!! - så spørg hvis der er noget du skal have forklaret nærmere....

Iben

Fra : skingur

Dato : 13-06-03 22:37

"Iben Holst" skrev d. 13-06-03 11:57 dette indlæg :
> Nej - jeg havde nok ikke læst det hvis du ikke havde smuttet det ind
hér.
> Jeg når ikke at læse alle indlæg herinde selvom jeg gerne ville...

Iben - tusind tak. jeg har kopieret indlægget og lagt det i
"isbuk/motorvej" spørgsmålet for ikke at rode trådene sammen. Der
kommenterer jeg det også.
Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : NejdogBrunett

Dato : 28-09-03 13:56

Ja, heste er nemlig lidt ligesom mongoler. De gemmer sig inde i deres
egen lille trygge verden, fordi de er usikre eller keder sig. Min hest
gør det når den keder sig og har stået inde hele dagen, men han ved
godt, jeg bliver sur på ham, så han gør det kun for at drille nu.

http://www.kandu.dk/

Fra : Nina Svanholm

Dato : 30-09-03 09:28

"NejdogBrunett" <NejdogBrunett.news@kandu.dk> skrev i en

> Ja, heste er nemlig lidt ligesom mongoler. De gemmer sig inde i deres
> egen lille trygge verden, fordi de er usikre eller keder sig.

Du mener vel autister?!

Venlig hilsen Nina Svanholm.