hdparm
Fra : Allan Weber

Dato : 09-06-03 20:47

Jeg prøver at få min debian inst. til at bruge DMA til at accesse min
harddisk med, men hver gang jeg genstarter har den glemt opsætningen, så
jeg skal gøre det manuelt hver gang. Jeg har prøvet med:

hdparm -k1 -X -d1 /dev/hda

som ifg. man siden skulle gøre at den huskede opsætningen. Nogen der ved
hvordan man gør?

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 09-06-03 20:57

Allan Weber <weber@oncable.dk> writes:

> [...]
>
> hdparm -k1 -X -d1 /dev/hda
>
> som ifg. man siden skulle gøre at den huskede opsætningen. Nogen der ved

`apt-get install hwtools`, og tilpas /etc/init.d/hwtools.

..Henrik

--
IQ er et tal med lige så god anvendelseværdi som BogoMIPS.
-- citat Peter Makholm

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-06-03 21:01

On Mon, 09 Jun 2003 21:46:57 +0200, Allan Weber wrote:

> [...]
> med:

> hdparm -k1 -X -d1 /dev/hda

> som ifg. man siden skulle gøre at den huskede opsætningen. Nogen der

Jeg tror du og man-siden er gået galt af hinanden; du skal slå DMA til
med hdparm ved hver boot.

Præcis hvilken fil kommandoen "passer bedst" i, kommer an på hvilken
distribution du bruger; på Debian er det vist /etc/init.d/hwtools.

Mvh.

--
"Äter ni middag?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Heine Laursen

Dato : 09-06-03 23:59

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote in

> Præcis hvilken fil kommandoen "passer bedst" i, kommer an på hvilken
> distribution du bruger; på Debian er det vist /etc/init.d/hwtools.

Hvad gør hwtools?

På min debian, har jeg ikke sådan en i /etc/initd.d/

Jeg har istedet lavet et script som jeg praktisk nok har kaldet hdparm. og
kørt update-rc.d hdparm defaults

Ja ja. Der er ikke _kun_ en måde at gøre en bestemt ting på.

Heine Laursen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-06-03 09:44

On 09 Jun 2003 22:58:44 GMT, Heine Laursen wrote:

> Hvad gør hwtools?

Samler nogle af de hardware-specifikke ting, så man ikke har
/etc/init.d/ fyldt med "irqtune", "hdparm", "qic02conf", "sensors"
eller andet, måske?

Package: hwtools 0.8-0.1
Collection of tools for low-level hardware management

<http://packages.debian.org/stable/utils/hwtools.html>

> På min debian, har jeg ikke sådan en i /etc/initd.d/

Så har du nok ikke installeret hwtools-pakken

> Ja ja. Der er ikke _kun_ en måde at gøre en bestemt ting på.

Å hvem påstod det?

Mvh.

--
"Äter ni middag?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Heine Laursen

Dato : 11-06-03 00:47

> Å hvem påstod det?

Ingen.
Kom bare med en konstatering.

Heine Laursen

Fra : Allan Weber

Dato : 10-06-03 19:16

> Præcis hvilken fil kommandoen "passer bedst" i, kommer an på hvilken
> distribution du bruger; på Debian er det vist /etc/init.d/hwtools.

Det var præcis den fil, efter hwtools blev installeret. Takker

/Weber