harddiskcheck
Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 08-06-03 15:01

Hej.

Jeg har forsøgt at installere hedhat 9 på en lille gammel slavedisk,
uden held. Ved et check for dårlige blokke ( af redhat) viste det sig at
installationsproblemerne skyldes dårlige blokke.

Er der en kommando der helt renser og evt skipper dårlige blokke på en
harddisk?

Hilsen Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-06-03 15:50

Claus Christian Larsen <claus@linuxwaves.com> writes:

> [...]
> at installationsproblemerne skyldes dårlige blokke.
>
> Er der en kommando der helt renser og evt skipper dårlige blokke på en

badblocks kan scanne den igennem for dårlige blokke (evt. i
write-mode, så rydder den tillige disken totalt). Evt. kan du bruge
mk2efs med -c, når du opretter filsystemet - så tjekker denfor dårlige
blokke og sørger for at disse reserveres og ikke bruges.

/Rasmus

A surplus means there'll be money left over.
Otherwise, it wouldn't be called a surplus.

Fra : Peter Jensen

Dato : 08-06-03 15:51

Claus Christian Larsen wrote:

> Jeg har forsøgt at installere hedhat 9 på en lille gammel slavedisk,
> uden held. Ved et check for dårlige blokke ( af redhat) viste det sig
> at installationsproblemerne skyldes dårlige blokke.

Flere dårlige blokke følger gerne efter. Forvent ikke at beholde nogle
data på disken i særligt langt tid.

> Er der en kommando der helt renser og evt skipper dårlige blokke på en
> harddisk?

Jeg antager at du vil lave et ext2/3 filsystem. I så fald indikerer
manualen til 'mke2fs' at '-c' parameteren kan bruges. Hvis '-cc' bruges
i stedet vil der blive udført en langsom og destruktiv read-write test.

Hvis det på nogen som helst måde er muligt, så burde du dog bruge en
anden disk i stedet. Du vil med tiden ellers få uforklarlige fejl. Tro
mig. Jeg snakker af bitter erfaring ...

--
PeKaJe

When choosing between two evils, I always like to take the one I've
never tried before. -- Mae West, "Klondike Annie"