Pæn måde at informere en container klasse ~
Fra : Socketd

Dato : 09-06-03 23:42

Hey

Jeg er ved at lave et lille system til kæresten og vil lige høre hvad I
mente om dette:
Jeg har 3 klasser/structs Kunde, Ordre og OrdreContainer.
I Ordre er der en "bool faerdig" og Kunde indeholder en OrdreContainer.
Denne OrdreContainer skal inddele kundens ordre i to vector's (eller
list's), en for aktive ordre og en for færdige ordre.

Spørgsmålet er nu hvordan jeg opdager at faerdig har ændret sig til true
(eller omvendt til false). Eller egentlig er det jo ikke svært at
opdage, men hvordan meddeller jeg dette til containeren? Jeg har tænkt
på at give Ordre en function-pointer, som containeren så giver dens
medlemmer, men dette er ikke særlig pænt?!?!

mvh
socketd

Fra : Robert Larsen

Dato : 09-06-03 23:49

Socketd wrote:
> [...]
> på at give Ordre en function-pointer, som containeren så giver dens
> medlemmer, men dette er ikke særlig pænt?!?!

Hvad med at give Ordre klassen en pointer til OrdreContainer objektet,
som indeholder ordren, og så definere en metode på OrdreContainer, som
skal kaldes, når ordren skifter tilstand ?
Noget i denne stil:

OrdreContainer::ordreTilstandAendret(Ordre * o)
{
//Do whatever
}

Ordre::saetFaerdig(bool f)
{
if(faerdig != f)
{
faerdig = f;
container->ordreTilstandAendret(this);
}
}

Robert

Fra : Socketd

Dato : 10-06-03 00:07

On Tue, 10 Jun 2003 00:48:35 +0200
Robert Larsen <Xrobert@the-playground.dk> wrote:

> [...]
>
> som indeholder ordren, og så definere en metode på OrdreContainer, som
>
> skal kaldes, når ordren skifter tilstand ?

Det var også det jeg mente med en function-pointer, nu har du bare en
container-pointer. Jeg kan bare ikke lide jeg skal lave om på Ordre, for
at behage hvordan en container vil inddele dem. Men det er måske den
nemmeste vej ud!?!?

mvh
socketd