operator overloading
Fra : PVI

Dato : 06-06-03 07:34

Hejsa,

Jeg vil gerne lave en operator overloading af "<<" på min klasse, således
at jeg kan lave følgende :

MyClass << "Hello World. " << 10 << " tons of bear".

Jeg har forsøgt at lave følgende i MyClass

friend ostream & operator<< (ostream &os, const char *lLine);
friend ostream & operator<< (ostream &os, int iVal);

Men når jeg så implementere ostream &MyClass:erator<<(ostream &os, const
char *lLine) {.....};

får jeg compiler fejlen : Must take exactly 1one argument.

Jeg bruger gnu c++ compiler.

Hvad gør jeg forkert eller hvad har jeg misforstået ?

På forhånd tak for hjælpen.

Peter Villadsen

Fra : Ivan Johansen

Dato : 06-06-03 09:38

PVI wrote:
> [...]
> friend ostream & operator<< (ostream &os, int iVal);
>
> Men når jeg så implementere ostream &MyClass:erator<<(ostream &os, const

Du blander vist forskellige ting sammen. Du er nødt til at beslutte om
funktionen skal være friend eller medlem. Den kan ikke være begge dele.
At overloade operator<< for ostream på venstre side og const char* eller
int på højre side er ikke nogen god ide, da den er overloadet i
forvejen. Jeg ved ikke hvad det helt præcist er du vil, men måske noget
i retningen af:
class TMyClass
{
public:
TMyClass& operator<<(const char *lLine);
TMyClass& operator<<(int iVal);
};

TMyClass& TMyClass:erator<<(const char *lLine)
{
//Do something
return *this;
}

TMyClass& TMyClass:erator<<(int iVal)
{
//Do something
return *this;
}

Denne kan bruges som:
TMyClass MyClass;
MyClass << "Hello World. " << 10 << " tons of bear";

Ivan Johansen