styring af CPU-blæser
Fra : Bent Wagner

Dato : 29-03-01 04:04

Hej

Kan man styre hastigheden på CPU-blæseren under Linux?

Min CPU-blæser støjer helt afsindigt meget. Det er et
støj-helvede at sidde i.

Hilsen

Bent Wagner
psy@get2net.dk

nærheden af maskinen.

Fra : Jens Ulrik Nielsen

Dato : 29-03-01 09:55

Hej

Jeg kender ikke noget software, der kan styre blæser-hastigheden, men
det kan gøres i hardware. Der er umiddelbart to muligheder:
1) En blæser der styrer hastigheden af blæseren efter temperaturen
2) Køb en adapter så en 12 V blæser kan tilsluttes 5 V fra
strømforsyningen. I mange tilfælde vil dette give køling nok.

Jeg har købt en sådan adapter samt en Pabst blæser hos www.studiedata.dk
og er meget tilfreds. CPU-blæseren er i praksis fuldstændig lydløs.

mvh Jens

Fra : Karsten

Dato : 29-03-01 10:50

In article <slrn9c4hoa.12t.psy@psy.bronderslev.dk>, "Bent Wagner"
<psy@psy.bronderslev.dk> wrote:

> Kan man styre hastigheden på CPU-blæseren under Linux? Min CPU-blæser
> støjer helt afsindigt meget. Det er et støj-helvede at sidde i.

Med mindre du vil investere i en ny blæser kan du nøjes med at give blæseren 7V.
Dette gøres ved at klippe ledningerne til blæseren og samle dem således
med dem fra strømforsyningen.

               Rød ledning      Stik fra strømfors.
                           |       |
            ______ \/ V
          |         |------|====|-- Gul ledning
       |         |           |====|-- Rød ledning
Blæser -> |          |          |====|-- Sort ledning
          |______|------|====|-- Rød ledning.
                         /\

                    Sort ledning

og voila, du har en stille blæser. De første par timer bør du dog være
lidt på vagt. Hvis dit system fryser eller går ned køler din blæser ikke
tilstrækkeligt.

Andre ting du kan gøre er at, beklæde dit kabinet med blågummi ( kan
købes ved forhandlere af biltilbehør for små 200. kr). Sætte den på
gummifødder.

Der er masser af tips ude på nettet... De mange overclockerer har gjort
meget for at bekæmpe støjen fra deres gigantblæsere

/Karsten
--
Beyond the grave they will find nothing but death. But we shall keep the
secret, and for their happiness we shall allure them with the reward of

Fra : Karsten

Dato : 29-03-01 10:52

In article <99v0f8$qf8$1@news.cybercity.dk>, "Karsten"
<karsten@removethis.poulsen.as> wrote:

> Andre ting du kan gøre er at, beklæde dit kabinet med blågummi ( kan

Der skulle stå BLYgummi og ikke blågummi... sorry

/Karsten

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 29-03-01 16:20

"Karsten" <karsten@removethis.poulsen.as> wrote in message

> Der skulle stå BLYgummi og ikke blågummi... sorry
Sad også lige og undrede mig over hvad hulen det var blå gummi kunne bruges
til i den sammenhæng. ('Blå gummi' er så vidt jeg ved en betegnelse for et
underlag til brug i sportshaller som gør det mere behagelig at løbe der inde
:))

--
` Med Venlig Hilsen | Regards ´
` H e n r i k B ø g h ´

Fra : Lars Kristensen

Dato : 29-03-01 21:16

"Karsten" <karsten@removethis.poulsen.as> wrote in message

> Der skulle stå BLYgummi og ikke blågummi... sorry

Hej Karsten oa.

Mht. hvor du køber dit blygummi, så er HaraldNyborg billigere og produktet
er fuldstændig det samme, det er bare æsken der ser lidt anderledes ud!

Mvh
Lars

Fra : frank damgaard

Dato : 29-03-01 20:34

> Med mindre du vil investere i en ny blæser kan du nøjes med at give blæseren 7V.
> Dette gøres ved at klippe ledningerne til blæseren og samle dem således
> med dem fra strømforsyningen.

Jeg vil nok være forsigtig med at forbinde noget mellem +5V og +12V
da strømforsyningen ikke er lavet til dette. Dog er strømmen meget mindre
en der normalt trækkes fra +5V så det kan virke, men....
En seriemodstand ville nok være en bedre løsning.
Diverse elektronikblade har dog haft alle mulige opstillinger
til temperaturreguling af blæseren. Det er nok den bedste løsning.

--
Frank Damgaard

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 30-03-01 14:23

frank.damgaard@no.spam (frank damgaard) skrev i <gaz51a.3al@mkb84.ftn>:

> [...]
>mindre en der normalt trækkes fra +5V så det kan virke, men....
>En seriemodstand ville nok være en bedre løsning.

Eneste problem kan være at blæseren trækker de 5 volt for højt op, men
jeg tror ikke at hans 5 volt forbrug er så lille at det kan ske (selv
under start, se senere)

Mht. serie-modstanden: Nej, det er ikke så godt:

En blæser har en start-strøm (for at komme i omdrejninger), den er ret
høj i forhold til drift-strømmen.

Det kan klares enten ved en kondensator i parallel med seriemodstanden
eller at bruge (zener)dioder til at lave spændingsfaldet.

Det er mest et elektronik spørgsmål, så jeg har sat en follow-up på.

--
Best regards,
Niels Kristian Jensen