Galgebakken, Skive. Hekse ?
Fra : Sune Storgaard

Dato : 10-06-03 17:21

Jeg blev spurgt om galgebakken i (7800) Skive har relation hekseprocesser,
og derfra fået navnet, men jeg må tilstå at jeg er helt blank på området.
Nogen der ved noget ?

Det er ikke specifikt rettet med den gade der nu hedder galgebakken, men om
området omkring, og Skive generelt.
Kort og godt, er der historie for hekse på egnen ?

Google vidste ligeså lidt som det lokale (kunst) museum..

Alt info værdsættes!

--
/Sune
Fac ut vivas!

Fra : aafe

Dato : 10-06-03 17:49

"Sune Storgaard" skrev:
> Jeg blev spurgt om galgebakken i (7800) Skive har relation hekseprocesser,
> og derfra fået navnet, men jeg må tilstå at jeg er helt blank på området.
> Nogen der ved noget ?

Det spørgsmål er der mange, der kan svare på.

Der findes galgebakker over hele landet. Det var nemlig det sted,
hvor man i gamle dage hængte godtfolk og forbrydere.

http://www.henrikpontoppidan.dk/text/kilder/artik/danmark/galgebakken.htm

http://www.turist-them.dk/dk/dk_galgebakken.htm

http://www.sitecenter.dk/vesteregesborg/stejlebakken/

http://www.sns.dk/jagt/reservatfoldere/nexoe/nexoe.html

http://www.ecomuseum.dk/brochurer/dk.pdf

http://da2.uib.no/audun/rettersted.htm

Der hvor musikhuset Vega ligger idag, lå i gamle dage en af Københavns
galgebakker.

mvh
Arne

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-06-03 21:56

aafe 's insignificant opinion was stated in:
3ee60bf1$0$5164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Det spørgsmål er der mange, der kan svare på.
>
> Der findes galgebakker over hele landet. Det var nemlig det sted,
> hvor man i gamle dage hængte godtfolk og forbrydere.

Det var nu kun omkring skive jeg er interesseret, og kun vedrørende hekseri
der var relevant. Takker da for din ihærdige samling af links.

--
/Sune
Fac ut vivas!

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-06-03 21:10

Tue, 10 Jun 2003 18:20:34 +0200, skrev Sune Storgaard:

> [...]
>området omkring, og Skive generelt.
>Kort og godt, er der historie for hekse på egnen ?

Hvis du med egnen mener en radius der rækker et stykke op i Salling,
er der et hint på denne adresse:
http://lokalarkiver.dk/sundsoere/tilbud.htm
hvor Sundsøre lokalhistoriske arkiv er leveringsdygtig i et foredrag
med følgende titel:

"Hekse og hekseforfølgelser - i Salling" Foredrag - Troen på hekse,
hekse og hekseforfølgelser i Salling, bl.a. om processen mod "de
Thise-Trolde", der efter herreds- og landstingsdom blev brændt på
Breum Hede 1686.

http://www.galgebakken.dk/gamle/juni99/historie.htm refererer
følgende: "Så sent som i 1722 kom en "heks" dog på bålet i Salling".

Der ud over vil jeg mene, at den ret fyldige hekselitteratur nok
skulle kunne besvare spørgsmålet.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-06-03 22:06

Kurt Hansen 's insignificant opinion was stated in:
38ecevc45h234843qtkmu3lcjgnn3gak93@4ax.com

> [...]
> hekse og hekseforfølgelser i Salling, bl.a. om processen mod "de
> Thise-Trolde", der efter herreds- og landstingsdom blev brændt på

Nok lige overkill at bestille et helt foredrag for at få lidt information,
men har man interesse for emnet er det sikkert det hele værd. Men man kan
måske nok få lidt mere info på arkivet i sundsøre.

> http://www.galgebakken.dk/gamle/juni99/historie.htm refererer
> følgende: "Så sent som i 1722 kom en "heks" dog på bålet i Salling".
Der var noget af det jeg søgte.

> Der ud over vil jeg mene, at den ret fyldige hekselitteratur nok
> skulle kunne besvare spørgsmålet.

Synes jeg har været igennem en del, og der er også meget at finde, men det
har været lidt sparsomt med info om skive egnen, og især galgebakken.

"thise troldene" har jeg dog ikke stødt på, så der er lidt at efterforske.
Tak for input!

/Sune

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-06-03 22:27

Wed, 11 Jun 2003 23:05:41 +0200, skrev Sune Storgaard:

> [...]
>men har man interesse for emnet er det sikkert det hele værd. Men man kan
>måske nok få lidt mere info på arkivet i sundsøre.

Det er nu lidt uhyg'ligt, synes jeg. Jeg bor faktisk på det der engang
må have heddet Breum eller Mogenstrup hede. Måske har de futtet trolde
af ude i vores have? Måske skulle man forske lidt ved lejlighed. Hvis
jeg støder på knogle- eller pelsrester under kartoffelopgravning, skal
jeg nok give dig et praj

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-06-03 23:27

"Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> skrev Tue, 10 Jun 2003 18:20:34
+0200

>Det er ikke specifikt rettet med den gade der nu hedder galgebakken, men om
>området omkring, og Skive generelt.

Jeg kan ikke lige ryste en titel ud af ærmet, men Jeppe Aakjær har da
skrevet en del om Skiveegnen. Bla. i "Af min Hjemstavns Saga" og i et
lolkalt blad der udkom på Skiveegnen i begyndelsen af 1900 tallet.

>Kort og godt, er der historie for hekse på egnen ?

Aakjær berører emnet flere steder. Bla. i beretningen om Ann Dyndbo og
vel ikke mindst i "Jens Langkniv" og i en senere analyse af de få
kendsgerninger der findes vedr. samme Jens Langkniv.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-06-03 06:20

Thu, 12 Jun 2003 00:26:43 +0200, skrev Arne Feldborg:

> [...]
>vel ikke mindst i "Jens Langkniv" og i en senere analyse af de få
>kendsgerninger der findes vedr. samme Jens Langkniv.

Heroppe i Salling er vi holdt op med at stikke ild til folk for flere
år siden og er gået over til mere raffinerede metoder. Jens Langkniv
f.eks. har vi lagret i Mønsted kalkgruber, og så spiser vi ham i
skiver med en snaps til. [1]

[1] "Jens Langkniv" er navnet på en ost fra Thise Mejeri

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-06-03 09:10

Kurt Hansen <kurtFJERNDETTE@towle.dk> skrev Thu, 12 Jun 2003 07:19:56
+0200

>Heroppe i Salling er vi holdt op med at stikke ild til folk for flere
>år siden

Ja, ja. Nye tider nye skikke.

> og er gået over til mere raffinerede metoder. Jens Langkniv
>f.eks. har vi lagret i Mønsted kalkgruber,

Og han fik forhåbentlig præstekonen fra Daubjerg med - bare sådan lige
for en ordens skyld.?

>og så spiser vi ham i
>skiver med en snaps til. [1]

Hmmm......

Fra : Bent Fleron

Dato : 12-06-03 10:54

Arne Feldborg wrote:
> Kurt Hansen <kurtFJERNDETTE@towle.dk> skrev

> Hmmm......

Husk lige at anskaffe nålen "Jeg kører hjem"
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-06-03 15:22

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> år siden og er gået over til mere raffinerede metoder. Jens Langkniv
> f.eks. har vi lagret i Mønsted kalkgruber, og så spiser vi ham i

Ja, ja,
godt med dig, Mønsted Kalkgruber ligger i Fjensm og ikke i Salling.

Du ved godt det sige der er ?

De Fjends bønder sparer og lægger til side,
så de Salling bønder kan låne og svire ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Herluf Nielsen

Dato : 14-06-03 21:57

Sune Storgaard <speg-fjern@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ee6054a$0$83063$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> området omkring, og Skive generelt.
> Kort og godt, er der historie for hekse på egnen ?
>
> Google vidste ligeså lidt som det lokale (kunst) museum..

Herredsfoged Knud Danielsen Hopp ledede forhøret af de to "Thise trolde" Ane
og Mette Madsdatter, som blev brændt som hekse på Breum Hede sammen efter
aldtingsdom d. 28.7.1686. ( Skivebogen 1967)

I de forskellige årgange af Skivebogen vil du kunne finde mere stof

Herluf Nielsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-07-03 19:17

"Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> området omkring, og Skive generelt.
> Kort og godt, er der historie for hekse på egnen ?

Galgebakken i Skive har sit navn, fordi galgen i gamle
dage var placeret her - lige uden for byen, lidt vest for
den store mølle i den vestlige del af byen.

Mht. hekse på Skive-egnen, kan jeg fortælle, at
den sidste heksebrænding foregik i Lyby, mit hjemsogn,
som ligger ca. 7 km nord for Skive by. Jeg har et eller andet
sted en beretning liggende om denne heksebrænding, og
kan faktisk genkende familienavnene og stednavnene - heldigvis
ikke fra min egen familie.

Og så har Skive et rigtig godt Byhistorisk Arkiv,
og Sundsøre er heller ikke at foragte, men det er
jo to forskellige steder.

Skive Byhistoriske Arkiv

Asylgade 5, 1.

7800 Skive